Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
"Consument ontwerpt voor fabrikant via Web 2.0"
Eindhoven, 20080722 -- Consumenten worden beloond om met fabrikanten mee te
denken over het ontwerp van hun producten. Dit via de innovatieve website
www.RedesignMe.com, een Nederlandse vinding.
'Slecht ontwerp'
Eind vorig jaar lanceerde het bedrijf RedesignMe een website rondom
'slecht ontwerp'. Iedereen die producten met gebreken kende kon deze op
de site zetten en zelf herontwerpen. Binnen de kortste keren stond de site
vol met mobiele telefoons, verpakkingen, wasmachines, parkeerautomaten en
koffiezetapparaten vergezeld van de soms zeer creatieve
herontwerpvoorstellen van de bezoekers.
Creativiteit belonen
Deze week gaat RedesignMe een stap verder door de consument te
'betalen' voor z'n creativiteit. Het Eindhovense bedrijf bundelt de
krachten met fabrikanten middels het opzetten van RDM Challenges. Hierbij
wordt online een nieuw productconcept gepresenteerd en worden de bezoekers
gevraagd hier op te reageren. Doelstelling van deze methode is om tot
producten te komen die beter aansluiten op de wensen en belevingswereld van
de consument. Deelnemers worden uitbetaald in een online munteenheid, de
RDM's. Deze zijn in de online RDM Shop in te wisselen voor o.a.
mp3-spelers, spelcomputers en waardebonnen.
Logische stap
Oprichter Maxim Schram: 'Deze stap richting het uitbetalen van
consumenten is voor ons eigenlijk een hele logische. Als reactie op het
lanceren van onze website eind vorig jaar, werden we gebeld door tal van
fabrikanten. Ze wilden de community graag gerichte vragen stellen over hun
producten en waren bereid hier voor betalen. Een paar maanden later deden
we een pilot met Vodafone Group waarbij we een mobiele portal lieten
ontwerpen door onze leden. Dat ging boven verwachting goed. Toen gaven we
nog prijzen weg voor de beste inzendingen maar door nu met RDM's te
werken kunnen we zelfs de kleinste ideeën belonen.'
De volgende in de rij is het internationale DECT Forum, een consortium van
bedrijven in de draadloze telefonie dat feedback wil op een nieuw
productconcept: CAT-iq. Mensen kunnen het ontwerp aanpassen en bijvoorbeeld
schetsen uploaden. Deze suggesties worden dan door het consortium
meegenomen als input voor de eigen R&D teams en professionele designers.
'Crowdsourcing'
Het op deze manier via internet samen laten werken van mensen wordt ook wel
crowdsourcing genoemd. Websites als Wikipedia berusten in zijn geheel op
dit principe. Daarnaast is er een groeiende trend van open innovatie,
waarbij steeds meer bedrijven kennis vrijgeven in ruil voor andere kennis.
RedesignMe is het enige bedrijf ter wereld dat deze trends combineert op
het gebied van productontwerp.
------
Ingezonden persbericht