Gemeente Alphen aan den Rijn
steeds beter te vinden
Stadspeiling 2007/2008
Steeds meer mensen weten de weg te vinden naar de site van de gemeente
en steeds meer mensen vinden er ook wat men zoekt. Dit blijkt uit de
twaalfde Alphense Stadspeiling sinds 1994. In vergelijking met 2001 is
dat maar liefst een verdrievoudiging. Ondanks deze toename hebben
Alphenaren toch een sterke voorkeur voor persoonlijk contact aan de
balies als het gaat om het doen van een aanvraag.
Beter de weg vinden doen ook de mensen met een minimum inkomen. Er
wordt meer gebruikt gemaakt van gemeentelijke regelingen, zo
blijkt. Al met al geeft de Stadspeiling 2007/2008 het beeld van een
stad waarin de dienstverlening zich ontwikkelt en waar de regelingen
worden gewaardeerd. Tegelijkertijd maken bewoners zich zorgen over de
bereikbaarheid en over het volbouwen van de stad.
De Stadspeiling is voor de gemeente Alphen aan den Rijn een
belangrijke bron om te kijken of en hoe tevreden bewoners van Alphen
aan den Rijn zijn. Bij deze peiling is vooral gekeken naar de
participatie, de financiële ondersteuning van bewoners met een minimum
inkomen en naar het gebruik van de gemeentelijke website.
Dienstverlening
Er wordt voortdurend hard gewerkt om de dienstverlening te verbeteren
en uit te breiden via de website. Zo is de gemeentelijke website
recentelijk opnieuw verbeterd. Daar is ook alle reden toe want 88% van
de Alphenaren beschikt thuis over internet en 11% niet. Deze 11% is
divers van samenstelling. Zes op de tien Alphenaren bezoekt de website
van de gemeente. Dat is een verdrievoudiging
sinds 2001. Men vindt er beter de weg en vindt er vaker wat men zoekt
dan bij eerdere metingen. Het algemene oordeel over de website is toch
blijven staan op een 6,9.
Persoonlijk
Nog steeds hebben burgers van alle leeftijden, een brede voorkeur voor
persoonlijk contact aan de balie vooral als ze iets willen aanvragen.
Contact via de website wordt gezien als tweede keus, maar de
mogelijkheid ertoe moet wel bestaan. Participeren via de website wordt
door veel respondenten, zo geven zij aan, vol belangstelling tegemoet
gezien Het gemeentebestuur heeft de burgerparticipatie steeds hoog in
het vaandel staan. De burgerparticipatie in 2007 ligt wat lager dan in
2001. Een minderheid van de Alphenaren beoordeelt de invloed op het
gemeentebestuur als voldoende. Tegelijkertijd voelen de meesten zich
niet erg betrokken bij belangrijke veranderingen in de stad of buurt.
Zij vinden het voldoende om van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte te
worden gehouden. Een kwart van de bezoekers van informatie-, inspraak-
of discussiebijeenkomsten is ontevreden over het verloop daarvan. Deze
mening wordt vooral gedeeld door de actieve burgers. Zo adviseren zij
de gemeentelijke vertegenwoordigers bijvoorbeeld vooral om betere
gesprekspartners van de burger te worden.
Financiële ondersteuning
Een deel van de bewoners van Alphen aan den Rijn komt voor iets anders
dan voor informatie of een eenvoudige transactie als een paspoort naar
het gemeentehuis. Zij komen met een verzoek om financiële
ondersteuning. Het kan ook gaan om ondersteuning via de
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zoals een aanvraag voor hulp
in de huishouding of voor een scootmobiel. Zeker is dat er na de
invoering van de nieuwe minimaregelingen in 2006 veel gedaan is aan
voorlichting over alle regelingen. Uit de stadspeiling blijkt nu dat
mensen die hiervoor in aanmerking komen veel vaker Bijzondere Bijstand
en Kwijtschelding aanvragen dan in 2000. De belangrijkste
gemeentelijke regelingen zijn goed bekend. De regelingen voor speciale
doelgroepen, zoals ouderen en jonge gezinnen, zijn dat wat
minder. Bijna tweederde van de mensen met een handicap, langdurige
ziekte of langdurig psychisch probleem, die een beroep kunnen doen op
WMO-voorzieningen, kent deze voorzieningen. Een kleine minderheid laat
zich nog afschrikken door de verwachte
rompslomp of complexiteit.
Beeld van Alphen aan den Rijn
Tot slot is de inwoners nog gevraagd wat ze de voornaamste problemen
van de stad vinden en hoe ze over de toekomst denken. Het grote
enthousiasme na oplevering van het nieuwe stadshart is wel wat aan het
luwen,zo blijkt. Enige weemoed over het verdwijnen van het oude Alphen
mag daarom niet onvermeld blijven, die is er ook. Toch zijn er nog
steeds veel meer mensen positief over het Stadshart aan de Hoge Zijde.
Die positiviteit geldt ook voor de plannen aan Lage Zijde. De
ontwikkelingen rondom het station en de verstedelijking zijn meer op
de achtergrond geraakt als belangrijke redenen tot pessimisme.
Voornaamste reden tot zorg onder de bewoners van Alphen voor de nabije
toekomst blijft het volbouwen van de stad. Bereikbaarheid, al jaren
hoofdprobleem nummer één, wordt dit jaar weer wat meer een probleem
gevonden. Het gaat vooral om de ontsluiting van de stad, maar ook om
de doorstroom van het verkeer binnen Alphen. Tot slot geeft nog altijd
30% van de ondervraagden aan nauwelijks of geen problemen te hebben en
denkt dat Alphen er in de toekomst op vooruit zal gaan. Het percentage
dat denkt dat de stad er op achteruit gaat blijft steken op 14 %.
Vervolg
Het college neemt de uitkomsten en aanbevelingen uit de stadspeiling
mee in de uitwerking van het beleid. Het doel hiervan is een verdere
verbetering van de kwaliteit van Alphen aan den Rijn.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn