Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Rover
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 25 juni 2008 3 Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/DGP - 2008/5186 070927 WINT/DB IJzeren Rijn Onderwerp
IJzeren Rijn; vervoersprognoses

Geachte heer van der Vlist,

In uw bovengenoemde brief van 27 september 2007 aan de Belgische Staatssecretaris Tuybens en aan mij reageerde u, samen met BTTB, op de vervoersprognose-onderzoeken voor de IJzeren Rijn, die in onze gezamenlijke opdracht zijn uitgevoerd door twee afzonderlijke Belgisch/Nederlandse onderzoeksbureaus. U leverde kritiek op het onderdeel "reizigersprognose" en onderbouwde die kritiek met cijfers en met verwijzingen naar andere bronnen.

Zoals aangegeven in mijn brief van 21 februari 2008, hebben wij gewacht op het advies van de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen (COD) om een definitief antwoord op uw vraag te geven. De inhoud van deze brief is afgestemd met mijn Belgische ambtgenoot; zij zendt een gelijkluidende brief aan het bestuur van de Belgische Bond van Trein- Tram- en Busgebruikers (BTTB).

Bijgevoegd vindt u zowel de reacties van de beide studiebureaucombinaties NEA/UA en TML/TNO op de kritiek geuit door BTTB en ROVER, als het advies van de COD, gebaseerd op deze reacties.
Uit de conclusies van de COD blijkt dat de door u geuite kritiek gedeeltelijk terecht is. De reizigersaantallen zoals oorspronkelijk aangegeven door NEA/UA blijken inderdaad een onderschatting te zijn, en zijn inmiddels naar boven bijgesteld. Het algemene beeld en de conclusies van de onderzoeksbureaus veranderen hierdoor echter niet.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171 Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 1696 Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag E-mail frank.van.heijst@minvenw.nl Internet www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS

VenW/DGP - 2008/5186

Om de kern van de vraag van BTTB en ROVER te beantwoorden, is door de COD gekeken naar enerzijds de voordelen van de extra vervoerswaarde ingeval de IJzeren Rijn geschikt is voor personenvervoer en anderzijds de extra investeringen die noodzakelijk zijn om personenvervoer over de IJzeren Rijn mogelijk te maken. Voor het reizigersvervoer op de relatie Roermond - Mönchengladbach leidt dit tot een negatief advies, en dit zal niet wijzigen als, binnen realistische grenzen, van hogere reizigersaantallen wordt uitgegaan. De COD geeft daarbij aan dat er andere investeringsmogelijkheden moeten zijn ten behoeve van regionaal of nationaal personenvervoer die relatief een (veel) gunstiger sociaal-maatschappelijk rendement kunnen opleveren.
De conclusie van de COD blijft bijgevolg dat er geen significant vervoerspotentieel aanwezig is voor een rendabele exploitatie van personenvervoer via de IJzeren Rijn. De COD tekent daar nog bij aan dat op de relatie Neerpelt - Weert personenvervoer nú al (technisch) mogelijk is, en dat zal op basis van het huidige ontwerp ook na reactivering van de IJzeren Rijn tegen beperkte kosten mogelijk blijven.

Mijn Belgische ambtgenoot en ik stemmen in met het advies van de COD, en wij nemen het advies over.
Derhalve zal bij de plannen voor het moderniseren van het gedeelte van de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied geen rekening worden gehouden met nieuw doorgaand personenvervoer op de relatie Roermond - Mönchengladbach. Op de relatie Neerpelt - Weert zal personenvervoer niet onmogelijk worden gemaakt.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings


---