Waardering Stadshart Almere stijgt in rap tempo
22-07-2008
Almeerders waarderen Stadshart Almere steeds positiever. Dat is de
conclusie van het imago-onderzoek dat voor de derde keer is gehouden
onder ruim 900 Almeerders. Zei in 2006 nog 57% dat het Stadshart hun
nummer één winkellocatie is, nu geldt dat al voor 76%.
Daarbij is de concurrentie van onder andere Amsterdam significant
afgenomen. Verder valt op dat vooral de beoordeling van het aanbod aan
horecavoorzieningen, het aantal parkeerplaatsen en het parkeertarief
een grote verbetering heeft doorgemaakt.
Waarom komen Almeerders naar het Stadshart? Maar liefst 88% komt
vooral om lekker te shoppen. Het bezoek aan bioscoop en theater staat
op de tweede plaats. Verder komen Almeerders graag naar het centrum
voor de weekmarkt, horeca en een bezoek aan ziekenhuis en bibliotheek.
Opvallend hierbij is wel dat de bezoekfrequentie niet toeneemt:
gemiddeld bezoekt de Almeerder het Stadshart vier keer per week om te
winkelen. Dat is ongeveer gelijk aan de resultaten in 2006 en 2007.
Ook op het terrein van uitgaan wint Stadshart Almere sterk terrein ten
opzichte van Amsterdam.
Men blijft voor uitgaan vaker in Almere en is positiever over Almere
als uitgaansstad: ten opzichte van 2006 reageert men in 2008
positiever op de stelling `Almere is mijn uitgaansstad' (17% in 2006
naar 23% in 2008). Ook geeft men in vergelijking met 2006 minder vaak
aan dat het uitgaan in Stadshart Almere ongezellig of duur is. Hiermee
groeit de populariteit van Almere gestaag onder het uitgaanspubliek.
En tegelijkertijd groeit de (vaste) groep mensen die voor het uitgaan
primair voor Almere kiest.
Spontaan kon men aangeven wat men mist (in de breedste zin van het
woord) in het Stadshart. 22% kan niet noemen wat men mist of wat moet
worden aangepast in Stadshart Almere. Als mensen wel iets noemen,
betreft het de vraag naar meer sfeer, meer gezelligheid, meer groen en
het verbeteren van de bereikbaarheid.
Almeerders zijn meer dan in 2006 bereid de ambassadeur van de stad te
zijn. Men beveelt Stadshart Almere significant vaker aan bij vrienden
of bekenden (21% doet dit vaak) dan in 2006 (13% doet dit vaak).
Hieruit is deels ook de ` trots' van de Almeerders op hun stad af te
lezen.
Aanleiding onderzoek
In maart 2006 is de Marketingwerkgroep Stadshart gestart, waarin
ondernemersvereniging OVSA, BvE, de gemeente en de horeca
vertegenwoordigd zijn. Het marketingplan van de werkgroep is gericht
op het trekken van nieuwe bezoekers naar het Stadshart en op verhoging
van de bezoekfrequentie en de verlenging van de bezoekduur. De
marketingwerkgroep wil door middel van regelmatig onderzoek vinger aan
de pols houden.
Bijlage(n)
* Rapport imago Stadshart 2008
Gemeente Almere