Ingezonden persbericht
Vraag naar uitbesteding in het tweede kwartaal van 2008 licht gedaald als gevolg van economische achteruitgang
Uit onderzoek EquaTerra blijkt dat bedrijven steeds vaker voor uitbestedingsstrategie kiezen, maar moeite hebben met optimalisatie en beheer
(22 juli 2008) - Het uitbesteden van diensten wordt vaak gezien als een één-op-één oplossing tussen een bedrijf uit de Verenigde Staten of West-Europa en een organisatie uit India. Uit het door EquaTerra uitgevoerde Pulse* onderzoek over het tweede kwartaal van 2008 blijkt dat het hedendaagse uitbestedingsmodel echter beter te vergelijken is met een complexe productietoeleveringsketen. Organisaties zijn in toenemende mate bezig met het opbouwen en gebruiken van complexe toeleveringsketens van dienstverleners om de kosten te verlagen en de opkomende kansen en dreigingen van globalisering aan te pakken.
"Toeleveringsketens van diensten worden zowel diverser als breder. Dit blijkt uit het feit dat grote ondernemingen honderden verschillende relaties onderhouden met honderden verschillende dienstverleners wereldwijd", zegt Stan Lepeak, managing director of research van EquaTerra. "Aanhoudende globalisering versnelt dat proces en voegt nieuwe complexe lagen toe."
Relatie serviceproviders moeizaam
De meeste organisaties hebben moeite met het onderhouden van relaties met hun serviceproviders. EquaTerra beoordeelt de vaardigheden van klanten om kwalitatief goede voorbeelden van uitbestedingsprocessen te ontwikkelen over het algemeen als middelmatig. Dit geldt met name voor het inschatten van de totale kosten om de gewenste verbeteringen op het gebied van uitbesteding te bewerkstelligen en de daarmee gepaardgaande indirecte kosten. Respondenten van het Pulse-onderzoek vinden dat de twee meest bruikbare methoden voor het opbouwen van een betrouwbaar uitbestedingsproces het huidige prestatieniveau (75 procent) en de huidige directe kosten zijn (74 procent). Uit het onderzoek blijkt echter dat de meeste klanten deze methoden niet accuraat vastleggen. Het vermogen om de mondiale toeleveringsketens van dienstverleners aan de achterkant van processen te optimaliseren en te beheren blijkt al net zo´n uitdaging. Participanten van het 2Q08 Pulse-onderzoek beoordelen klanten ´als slecht tot middelmatig´ in verschillende governance-activiteiten, inclusief hun vermogen tot het meten van serviceovereenkomsten (service level agreements) en eindgebruikerstevredenheid. Hoewel deze problemen niet nieuw zijn, zijn ze verergerd doordat bedrijven meer internationaal uitbesteden.
"Het creëren van complexe toeleveringsketens van dienstverleners is intrinsiek aan globalisering. Methoden en vaardigheden om ze te beheren zijn niet eenvoudig", zegt Lepeak. "Het heeft decennia geduurd voordat de productietoeleveringsketen volwassen is geworden. Momenteel bewegen organisaties zich van deze verticale integratiemodellen naar horizontale specialisaties."
Uit het 2Q08 Pulse-onderzoek blijkt dat bedrijven verhoogde interesse hebben in uitbestedingsmodellen die uitgaan van flexibele kosten en uitvoering om de economische achteruitgang en wereldwijde concurrentie veroorzaakt door lagere kosten het hoofd te bieden. In EquaTerra´s onderzoek ´The Benefits and Challenges of Globalization´**, geeft, ondanks de struikelblokken, 54 procent van de respondenten aan initiatieven op het gebied van globalisering te willen gebruiken om hun zakelijke processen efficiënter en effectiever in te richten; 47 procent laat weten in buitenlandse markten te investeren. Van de respondenten investeert 35 procent in IT-toepassingen voor een betere concurrentiepositie en minder kosten. EquaTerra neemt in toenemende mate waar dat westerse organisaties IT-talent halen uit opkomende markten en IT-outsourcing gebruiken als een manier om IT-vaardigheden te verbeteren en uit te breiden, zonder daartoe veel te investeren.
Overige onderzoeksresultaten:
* De vraag naar het uitbesteden van bedrijfsprocessen (BPO) en IT (ITO) zal naar verwachting groter zijn dan in 2006 en 2007. 38 Procent van de EquaTerra-adviseurs gaf aan dat de vraag naar outsourcing in het tweede kwartaal van 2008 twaalf procent lager zal zijn dan in het eerste kwartaal van dit jaar, maar acht procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2007.
* Serviceproviders gaven aan dat in het tweede kwartaal overeenkomsten op het gebied van BPO en ITO respectievelijk 10 en 52 procent zijn gestegen, ofwel 14 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2008. Vooruitzichten van serviceproviders voor het volgende kwartaal zijn slechts iets minder positief dan het vorige kwartaal, 45 procent tegenover 50 procent. Uitbestedingsingsinspanningen die winst hebben behaald of snelle kostenbesparingen hebben opgeleverd gaan voorwaarts, vaak in een versneld tempo. Inspanningen die gericht zijn op complexe procesveranderingen of die belangrijke investeringen behoeven, zullen vertragen of stilstaan.
* Er is meer vraag en aanbod voor het uitbesteden van opkomende kennisprocessen op het gebied van techniek, onderzoek en ontwikkeling, financiële modellen en analyses, en juridische zaken. Ook op het gebied van dienstverlening ten behoeve van documentatie-, faciliteiten-, vastgoedmanagement- en logistiek was er een groei waarneembaar.
Uitbestedingsovereenkomsten in tweede kwartaal 270 miljoen dollar
Naar schatting zijn er volgens EquaTerra in het tweede kwartaal van 2008 meer dan 150 uitbestedingssovereenkomsten gesloten, waarvan de contractwaarde een gemiddeld totaal heeft van 270 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er 120 uitbestedingssovereenkomsten gesloten met een gemiddelde totale contractwaarde van 120 miljoen dollar. Deze bedragen zijn exclusief overeenkomsten die niet publiekelijk zijn aangekondigd, of zijn aangekondigd zonder daarbij details van de overeenkomst te geven.
Webcast 24 juli 17.00 uur
Volg EquaTerra´s Pulse webcast op donderdag 24 juli om 17:00 uur om meer te weten te komen over de versnelling van ITO, BPO en hoe globalisering van invloed is op uitbesteding. Aanmelden kan via Allison.Norman@equaterra.com. Direct na de webcast kan het volledige Pulse-onderzoek worden gedownload via http://www.equaterra.com/webcast072408.aspx.
*Over EquaTerra´s 2Q08 Pulse
EquaTerra voert voortdurend onderzoek uit over verschillende onderwerpen die gerelateerd zijn aan opkomende markten. Het bedrijf combineert relevant en recent onderzoek met trendgegevens. Gegevens voor het Pulse-onderzoek worden verkregen uit een driemaandelijkse enquête onder service providers die outsourcen en EquaTerra´s eigen adviseurs die aan de klantzijde werkzaam zijn. Pulse-onderzoeken beslaan actuele onderwerpen die uitbestede dienstverlening aanspoort of vormt. De focus op globalisering van het 2Q08 Pulse-onderzoek is gebaseerd op het onderzoek ´The Benefits and Challenges of Globalization´**. Dit onderzoek is in februari uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit in opdracht van EquaTerra en World 50. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 217 topmanagers uit negentien bedrijfstakken ondervraagd over de voordelen en uitdagingen van globalisering. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Stan Lepeak.
Over EquaTerra
De consultants van EquaTerra helpen hun opdrachtgevers bij het duurzaam toevoegen van waarde in hun IT- en bedrijfsprocessen. De adviseurs hebben gemiddeld meer dan 20 jaar ervaring in hun vakgebied en hebben meer dan 2000 veranderings- en uitbestedingsprojecten ondersteund en begeleid in meer dan 60 landen in Amerika, Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Zuidoost-Azië. De consultants hebben uitgebreide kennis en ervaring van en met uitbestedingsprojecten in financiële dienstverlening, personeelszaken, ICT, inkoop en andere essentiële bedrijfsprocessen. EquaTerra helpt klanten bij het realiseren van significante kostenbesparingen en procesoptimalisering, door organisatieverandering, shared services en uitbesteding.
Voor vragen en interview-aanvragen kunt u contact opnemen met:
PublieksWerk B.V.
Mirja van Baggem
t: (020) 486 21 39
e: equaterra@publiekswerk.nl