Nieuw communicatiesysteem maakt bluetooth-marketing eenvoudig
UTRECHT, 20080722 -- BlueCanDo (www.bluecando.eu) is een nieuw communicatiesysteem op basis van bluetooth-technologie. Hiermee kan eenvoudig en geautomatiseerd op een afstand tot 100 meter gericht informatie worden gestuurd naar bezitters van een bluetooth-telefoon. Dat biedt tal van interessante mogelijkheden voor bijvoorbeeld hotels, autodealers, horeca, detailhandel, beurzen en attractieparken, maar ook voor consumenten.
Meer dan 80% van de mobiele telefoons die op dit moment over de toonbank gaan beschikken over bluetooth. Het BlueCanDo-syteem bestaat uit accesspoints (zendstations die overal geplaatst kunnen worden), software en servers die de accespoints aansturen. "Met het systeem kunnen onze klanten heel eenvoudig communiceren met mobiele bluetooth-telefoons die de accespoints passeren", vertelt Eelco Vaags van BlueCanDo. Het bereik van de accespoints is maximaal 100 meter, maar gebruikers kunnen dat bereik ook korter maken. "Er zijn talloze toepassingen mogelijk. Denk aan het aanbieden van een filmpje over die ene auto waar een bezoeker net naar staat te kijken, het toezenden van een aanbieding voor een gratis welkomstdrankje van een restaurant waar een passant langsloopt, of de complete catalogus van de winkel waar iemand binnenstapt", aldus Vaags.
BlueCanDo Marketing kan de accespoints op allerlei locaties plaatsen, zowel binnen als buiten. De accespoints krijgen een internetverbinding waarmee ze vanuit meerdere locaties zijn te bedienen. De bijbehorende software verdeelt het bereik in zones, waarbinnen precies kan worden bepaald wie wanneer wat ontvangt. Deze software kan in licentie worden aangeschaft, maar ook door de leverancier worden gehost. De verzonden informatie kan bestaan uit ieder type multimedia.
Consument
Om via BlueCanDo te kunnen communiceren moet de consument bluetooth natuurlijk wel aan hebben staan. Door de intrede van allerlei andere bluetooth-toepassingen is dat bij een groot deel van de mobieltjes al het geval. Maar speciale vlaggen of logo's kunnen passanten ook duidelijk maken dat er interessante informatie via bluetooth te krijgen is. De eerste keer dat het accesspoint van bijvoorbeeld een winkel contact zoekt, kan de consument zelf bepalen of hij zich aan wil melden op het netwerk. Bij een volgend bezoek wordt de toegezonden catalogus automatisch ververst, als de ontvanger dat tenminste al niet zelf heeft gedaan via internet. "Overigens heeft de consument te allen tijde de mogelijkheid de service stop te zetten", vertelt Vaags. "Verspreiding van spam zoals via internet, is met BlueCanDo dan ook niet mogelijk".
Ondernemers
Omdat het systeem de klant bij een volgend bezoek herkent, kan de toegezonden informatie worden afgestemd op zijn of haar individuele profiel. Het systeem biedt de klant desgewenst zelfs de mogelijkheid om zelf zijn profiel aan te passen via internet. De afzender kan zo op precies het juiste tijdstip, op de juiste locatie, de juiste informatie versturen naar de juiste doelgroep. Ondertussen houdt de software van BlueCanDo nauwkeurige statistieken bij van de resultaten van al die communicatie. Op de website www.bluecando.eu is meer informatie te vinden.