Ingezonden persbericht
Kwaliteit van stucwerk belangrijker dan esthetica
Eén op de tien architecten ziet stucwerk als één van de meest esthetisch bepalende
onderdelen van een ontwerp. Bij stukadoors ligt dat aandeel nog lager, namelijk op 4%. De
kwaliteit van het stucwerk blijft voor beide partijen belangrijker dan esthetica. Dit blijkt uit
onderzoek ten behoeve van de BouwKennis Marketing Score Card, module Trends Afbouw.
Pleisterwerk moet mooi zijn, maar het is uiteindelijk niet één van de meest esthetisch bepalende
onderdelen van een ontwerp. Slechts 9% van de architecten is het (zeer) eens met de stelling dat het
stucwerk bij de meest esthetisch bepalende onderdelen van een ontwerp hoort. Voor de stukadoor is
het pleisterwerk ook zeker niet één van de meest esthetisch bepalende onderdelen van een
ontwerp. Slechts 4% meent dat dit wel het geval is. De kwaliteit is voor drie kwart van de stukadoors
echter wel het eerste uitgangspunt. Daarentegen ziet maar 39% van de architecten de kwaliteit van
de pleister als het eerste uitgangspunt.
Stellingen aangaande esthetica van pleisters (in %)
Z W
e M
e M e
---
r m N e e
e o m
e e e
e n
u o e
e e t n
---
e e n
e e ie
e tra r m in
e e n
n a e s e g t/g
e s n e e
n l s e
s n
Architecten
Het stucwerk hoort bij de meest esthetisch
7 2 8 10 17 56
bepalende onderdelen van een ontwerp
De kwaliteit van de pleister is het eerste
6 33 25 31 1 5
uitgangspunt en de esthetica volgt later
Stukadoors
Het stucwerk hoort bij de meest esthetisch
4 0 4 9 18 67
bepalende onderdelen van een ontwerp
De kwaliteit van de pleister is het eerste
11 64 11 9 2 4
uitgangspunt en de esthetica volgt later
Bron: BouwKennis, juni 2008
Esthetica in algemene zin belangrijk
In het onderzoek is per afbouwsector gevraagd aan architecten en de afbouwers of zij esthetica in
algemene zin belangrijk vinden. Een zeer ruime meerderheid van de architecten heeft aangegeven
esthetica belangrijk te vinden voor systeemplafonds (88%), systeemwanden (84%), tegels (87%) en
pleisters (86%). De afbouwers zelf beoordelen het belang van esthetica minder constant. Van de
monteurs van systeemplafonds vindt 55% esthetica van belang als het om hun product gaat. Bij
monteurs van binnenwanden ligt dat aandeel op 45%. Tegelzetters en stukadoors zijn het meest
uitgesproken met respectievelijk 78% en 69%.
Door de gespecialiseerde marktkennis bij BouwKennis en bij USP Marketing Consultancy worden
trends in een vroeg stadium onderzocht en gebeurt dit altijd binnen de context waar de bouw zich
dan bevindt. Voor meer informatie over de module Trends Afbouw, uit de BouwKennis Marketing
Scorecard kunt u contact opnemen met Jacco Ridderhof (010 2066996, ridderhof@bouwkennis.nl)
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De
producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor
meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor de driewekelijkse digitale nieuwsbrief,
kijk op www.bouwkennis.nl.