Gemeente Delft
Gemeente pakt administratieve leegstand aan
Zo n 1600 woningen worden volgens de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) niet bewoond. Er is dan sprake van administratieve leegstand. Belangrijkste oorzaak is dat bij verhuizen naar of binnen Delft bewoners zich niet inschrijven bij Burgerzaken. Delft start daarom een actie met een oproep naar bewoners en controle aan de deur.
De 1600 woningen vormen bijna 3,6% van het totaal van 43.861 woningen in Delft. Vaak is een huis wel bewoond, maar heeft de eigenaar of huurder zich niet ingeschreven bij de GBA. Echter, inschrijven bij het GBA is wettelijk verplicht binnen vijf dagen na verhuizing.
Voor een bewoner heeft het niet-inschrijven behoorlijke gevolgen. Zo kan iemand alleen een paspoort of Nederlandse identiteitskaart aanvragen, als hij/zij staat ingeschreven in het GBA. Hetzelfde geldt voor het aanvragen van huursubsidie, een uitkering, parkeervergunning of een uittreksel uit de GBA. Daarnaast is het ook belangrijk dat de gemeente weet wie waar woont in geval van calamiteiten en/of rampen. Wie niet geregistreerd staat ontduikt bovendien de (gemeentelijke) belasting.
Delft onderzoekt de komende maanden de betreffende 1600 woningen. Er wordt gekeken naar redenen voor administratieve leegstand die niet bij de gemeente bekend zijn. Bijvoorbeeld als een woning nog niet is verkocht, maar wel leeg staat. Ook het samenvoegen van twee woningen tot één leidt tot registratie als leegstand van één van de woningen.
Het opschonen van de administratieve leegstand vindt plaats met een brief die de gemeente deze maand naar de 1600 adressen stuurt. Bewoners worden hierin opgeroepen zich alsnog in te schrijven bij Burgerzaken. In september volgt een actie, waarbij controleurs de adressen bezoeken waarvan niet duidelijk is wat de reden voor de leegstand is. Dit doen zij direct aan de voordeur.
Noot voor de redactie (