Gemeente Elburg


Inhoud

Voorwoord 5
Overzicht gebeurtenissen in 2007 6
Wijkgericht werken 7
Adviesraden en comités 8
Openbare ruimte 11
Dienstverlening 13
Klachten en bezwaren 13
Jubilea inwoners 16
Het bestuur 17

B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7 3

4 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7

Voorwoord

Voor u ligt het burgerjaarverslag over 2007. Een burgerjaarverslag is een verslag van het college aan de raad en de burgers dat terugblikt op het afgelopen jaar. Aangezien ik pas sinds november 2007 burgemeester ben van de gemeente Elburg, kan ik maar terugblikken op 2 maanden in mijn functie als burgemeester. In dit burgerjaarverslag wordt al voldoende teruggekeken op het afgelopen jaar dus in dit voorwoord wil ik ook vóóruit kijken. Ik was nog maar net burgemeester van de gemeente Elburg toen tijdens de nieuwjaarsnacht de Van der Capellen scholengemeenschap afbrandde. Een situatie die mij meteen liet kennismaken met de gemeenschapszin van de Elburgers. Er werden op korte termijn oplossingen gevonden, zodat de leerlingen van de Van der Capellen scholengemeenschap na hun kerstvakantie hun lessen tijdelijk konden volgen in gemeenschapscentrum 't Huiken. Het was passen en meten en iedereen moest zich aan de situatie aanpassen, maar het is gelukt. De lessen konden gewoon doorgaan en dat is te danken aan de inzet en flexibiliteit van alle betrokkenen. Tijdens mijn inburgering door de raadsleden heb ik inmiddels ook kennis gemaakt met de grote verscheidenheid binnen de gemeente Elburg. De gemeente Elburg kent veel natuurschoon; van water tot zandverstuivingen maar ook de agrarische sector speelt nog een belangrijke rol in bijvoorbeeld het buitengebied van Doornspijk. De vesting van Elburg kenmerkt zich door de cultuurhistorische projecten waar we zuinig op zijn en die vele toeristen naar onze gemeente trekken.
Aan de inwoners van de gemeente Elburg worden veel faciliteiten geboden. Het voorzieningenpakket wordt verder uitgebreid met voorzieningen als een MFA, de Brede school en Nuborgh college Oostenlicht. Het proces om te komen tot dit soort nieuwe voorzieningen is niet altijd eenvoudig, maar wanneer ze in gebruik worden genomen, dan leveren ze een aanwinst voor onze gemeenschap op.
De gemeente Elburg is een gemeente met een rijke historie maar ook vele ambities en ik mag daar als burgemeester van deze gemeente, samen met u, vorm aan geven. Dit jaar willen we aan de slag gaan met de toekomstvisie voor de gemeente Elburg.
Ik hoop daarom, indien mogelijk, met u in contact te komen om te horen wat uw wensen en ideeën zijn voor de toekomst van onze prachtige gemeente.
F.A. de Lange
Burgermeester gemeente Elburg
Burgemeester F.A. de Lange B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7 5

Overzicht gebeurtenissen in 2007

Januari Juli
- Bezoek minister van Servië aan gemeente - Ambtelijke organisatie gemeente Elburg krijgt museum Elburg nieuwe structuur
- Eerste wijkcontactavond de Pal/ Oostendorp - College geeft nieuwe inhoud aan actieve informatieplicht richting de gemeenteraad Februari - Elburg wint voor de 2e keer de prijs meest
- Presentatie van het Collegeprogramma 2007-2010 ondernemersvriendelijke gemeente
- Website gemeente Elburg behaalde plek 78 van alle gemeentelijke websites Augustus
- Inloopbijeenkomst in 't Poshuis over de grote - Wethouder Bossenbroek legt functie vervroegd projecten die spelen in `t Harde neer wegens medische redenen. Zijn opvolger is wethouder Sneevliet-Radstaak. Maart

- Bindingsavond voor vrijwillige Brandweer September
- Huldigen kampioenen van 2006 - Gemeente Elburg presenteert zich in de katern van Bezoek minister - Landelijke opschoondag het tijdschrift MONUMENTEN van Servië aan - Nationale boomfeestdag - Elburg krijgt goedkeuring voor bedrijventerrein gemeentemuseum Elburg - Kinderen helpen met schoonmaken speeltoestellen Broeklanden
- Start met actualisatie woonbeleid - Start bouw Multifunctionele Accommodatie 't Harde
- Start onderzoek onder inwoners van de gemeente April Elburg over `de staat van de gemeente'
- Toeristisch logo `Elburg. Vesting van de Veluwe' - Elburg ondertekent mede een convenant tegen gelanceerd huiselijk geweld
- Adopteer een monument door basisscholen - Wethouder Bossenbroek ontvangt erepenning van
- Uitreiking koninklijke onderscheidingen de gemeente Elburg
- Voorlichtingsavond nieuwe inwoners - Bewoners Oosthoek mogen meepraten over de
- Receptie Koninginnedag revitalisering van hun wijk
- Vrijwilligersavond `actief en betrokken' - Benoeming J. Neijzen tot lid v.d. gemeenteraad Mei Oktober Uitgifte geboortekoffer - Start met digitaal loket voor wonen, welzijn en - Familie Abbas krijgt generaal pardon zorg regio Noord Veluwe - Afscheid burgemeester H. Visser
- Start met uitgifte geboortekoffer - Start sanering gasfabriek
- Ondertekening samenwerkingsovereenkomst - Meerjarenprogrammabegroting 2008-2011 Streekarchivariaat gepresenteerd
- Opening woonzorgcentrum Hart van Thornspic te Doornspijk November
- Actie Tegengif (anti roken) - Installatie nieuwe burgemeester F.A. de Lange
- Gemeente Elburg steunt aanschaf hartdefibrillatoren Juni - Opening jongerencentrum Escape
- Petraschool ontvangt klas leerlingen van de - Make a Difference Day (MADD vrijwilligersdag) Realschüle uit het Duitse Haselünne
- Gordelweek voor alle basisscholen December
- Elburg ondertekent overeenkomst met provincie - WMO raad wordt geïnstalleerd Gelderland om meer goedkope woningen te - 4 tal monumenten in binnenstad wordt verlicht bouwen - Gemeente Elburg en st. museum Elburg onderteke-
- Veteranendag nen contract voor verzelfstandiging museum
- Aanleg kunstgras `t Harde Onthulling logo
6 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7

Betrokken burgers

Wijkgericht werken gehouden met verkeer en verkeersveiligheid, speel- In 1999 is in de gemeente Elburg een eerste aanzet voorzieningen, overlast door de jeugd, het onderhoud gemaakt met wijkgericht werken. Inmiddels zijn er vier van de openbare ruimte in de wijk en wordt gepro- wijkcomités opgericht te weten in de Oosthoek/Vrijheid, beerd om subsidie te krijgen in het kader van het Doornspijk/Hoge Enk, Oostendorp/De Pal en `t Harde. provinciale project `Herkenbare kernen op de Veluwe'. In 2007 is begonnen met de voorbereiding van het Daarnaast is overleg geweest met onder andere de laatste wijkcomité Vesting/Molendorp. woningbouwstichting en de fractievoorzitters, is het wijkcomité betrokken bij de voorbereiding van het opstellen van de woonvisie en heeft het wijkcomité een vertegenwoordiger gekregen in de beheers- commissie van de Johannahoeve. De door het wijkcomité georganiseerde wijkavond van afgelopen najaar werd door een groot aantal inwoners van 't Harde bezocht. Tijdens deze avond is verslag gedaan van de activiteiten van het wijkcomité van het afgelopen jaar, heeft de nieuwe burgemeester zich voorgesteld, hield de brandweer een voordracht over brandpreventie en ging wethouder Sneevliet in op het project `Herkenbare kernen op de Veluwe'. Tot slot heeft het wijkcomité in 2007 een nieuwsbrief uitgebracht. wijkavond Oosthoek
Doornspijk/Hoge Enk Er zijn twee wijkambtenaren, die de schakel vormen De wijk Doornspijk/Hoge Enk heeft circa 2400 inwoners tussen gemeente en wijkcomités. Daarnaast is er ook nog en ruim 800 woningen en wordt sinds 2005 vertegen- een coördinator wijkgericht werken. Bij de vergaderingen woordigd door een wijkcomité. Afgelopen jaar hebben van de wijkcomités zijn de wijkambtenaar en de wijk- zich enkele ledenwisselingen voorgedaan, maar het agent, en regelmatig ook de wijkwethouder aanwezig. wijkcomité bestaat momenteel weer uit negen leden. Door overleg tussen de wijkcomités, gemeente en politie Het wijkcomité heeft zich afgelopen jaar onder andere worden bewoners meer betrokken bij de eigen bezig gehouden met het oplossen van problemen in leefomgeving en bij de gemeentelijke ontwikkelingen. de wijk, het verbeteren van de speellocaties en ver- Omgekeerd krijgt de gemeente meer zicht op wat er keersveiligheid en parkeren. Verder is het wijkcomité zoal leeft bij de bewoners. De communicatie tussen de betrokken bij het zorgcentrum en de WMO/woonzorg inwoners van de wijken en de wijkcomités verloopt via en zijn gesprekken gevoerd met de woningstichting. nieuwsbrieven en wijkavonden. Om de inwoners gelegenheid te geven vragen te stellen aan het wijkcomité, is elke keer voorafgaand `t Harde aan een vergadering een half uur inloop ingesteld. Het wijkcomité 't Harde is opgestart in 2004 met 10 Het wijkcomité heeft inmiddels voor haar communicatie vrijwilligers. In 2007 is een aantal leden gestopt waar- (zoals nieuwsbrieven) een eigen logo ontworpen voor deels vervanging is gevonden, zodat het comité gebaseerd op het gemeentelogo van de oude op dit moment uit 7 leden bestaat. gemeente Doornspijk. Dit wijkcomité behartigt de belangen van ruim 2200 huishoudens en meer dan 5600 inwoners. De activiteiten In het najaar is een wijkavond georganiseerd, waar zo'n van wijkcomité 't Harde van afgelopen jaar zijn divers 80 belangstellenden op af zijn gekomen. Op deze geweest. Zo heeft het wijkcomité de plannen voor de avond is de voorzitter ingegaan op de werkzaamheden inbreidingslocaties, het MFA, het winkelcentrum en de en activiteiten van het wijkcomité van het afgelopen scholen bekeken. Verder heeft het wijkcomité zich bezig jaar, heeft de nieuwe burgemeester zich voorgesteld en B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7 7

is door de brandweer voorlichting gegeven over brand- preventie. Verder is op deze avond in groepjes gedis- cussieerd met de inwoners uit de wijk. De groepjes werden geleid door de verschillende wijkcomitéleden. Oostendorp/De Pal
Begin 2007 is het wijkcomité Oostendorp/ De Pal opgericht. Dit wijkcomité vertegenwoordigt een wijk met circa 1300 woningen en bestond bij de oprichting uit 11 leden. Helaas zijn inmiddels twee leden gestopt Ook het Gehandicaptenberaad en de Seniorenraad zijn er vanwege privé-omstandigheden. Het wijkcomité is dan in vertegenwoordigd. Het vaststellen van de taken en ook op zoek naar versterking. werkwijze van regiegroep was in 2007 een belangrijk Op de eerste wijkavond zijn ongeveer 175 mensen onderwerp, naast de invulling van de WMO. afgekomen en werd gesproken over het wijkgericht Eén van de belangrijkste taken is het afstemmen van het werken in het algemeen. De aanwezigen konden in beleid m.b.t. woonservicegebieden. Voor de kern groepjes bespreken met welke actiepunten het wijk- 't Harde werd daarvoor een actieplan gemaakt. Voor comité als eerste aan de slag zou kunnen gaan. Elburg-West werd een inventarisatie gemaakt van de Parkeren, verkeersveiligheid rondom de nieuw te bou- mogelijkheden om zorg en welzijn dicht bij de (kwets- wen VMBO, hangjeugd en het Groene Hart waren enkele bare) burger te brengen. Voor de kern Doornspijk was de onderwerpen die genoemd zijn. opstart van het woonservicecentrum Hart van Thornspic een belangrijk aandachtspunt. Bijzondere aandacht had Het wijkcomité is voortvarend gestart en heeft zich onder de regiegroep voor de invulling van de dagbesteding andere bezig gehouden met het ontwikkelen van hun voor gehandicapten. eigen werkwijze en het verdelen van de taken binnen het wijkcomité. Verder is het wijkcomité aan de slag Wmo raad gegaan met de VMBO/verkeersveiligheid, de inbreid- Op 13 december 2007 werd, na een lange voorbereid- ingslocaties, de WMO/woonzorg, de nieuwe woonvisie, ingsperiode, de WMO raad in Elburg geïnstalleerd. parkeerproblemen en vragen en problemen die uit de De WMO raad is voor de gemeente dé spreekbuis van ideeënformulieren naar voren zijn gekomen. burgers als het gaat ook zaken die vallen onder de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). De WMO raad is Het wijkcomité heeft een nieuwsbrief uitgebracht en een een adviesorgaan van het college van burgemeester en wijkavond georganiseerd in november. Ook op deze wethouders. Met de komst van de WMO raad verdwijnt wijkavond heeft de nieuwe burgemeester zich de rechtstreekse adviesrelatie van het gemeentebestuur voorgesteld. Verder is informatie gegeven over de met het Gehandicaptenberaad Elburg en de Seniorenraad. problematiek van alcohol en drugs, veiligheid in de wijk In de WMO raad zijn vertegenwoordigers uit diverse doel- en parkeren in de wijk. Na de pauze is met de inleiders groepen afgevaardigd. in groepjes gediscussieerd over de verschillende De samenstelling is als volgt: onderwerpen.
Leden vanuit de doelgroep Naam Voorzitter (onafhankelijk) Mw. B. Hemming Adviesraden en comités Secretaris Dhr. J.A.A.M. Wierts De regiegroep ouderen- en gehandicaptenbeleid. Lichamelijk gehandicapten Dhr. J. Visch Dit adviesorgaan, opvolger van de kerngroep ouderen- Senioren Dhr. H.W. vd Worp Mensen met psychische stoornis Dhr. J. Prins beleid, werd in 2007 formeel ingesteld. Zitting hebben Mensen met verstandelijke beperking Dhr. P v.d. Burg vertegenwoordigers van de diverse zorginstellingen en Jeugd Mw. M van Doleweerd welzijnsinstellingen die in de gemeente actief zijn voor Kerken Dhr. C.J. Pieters senioren en gehandicapten. Wijkraden Dhr. G. Magré Vrijwilligers/mantelzorgers Dhr. B. v. Apeldoorn 8 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7

De Seniorenraad aan de vereiste en gewaardeerde cliëntenparticipatie. De Seniorenraad vergaderde in 2007 in totaal 6 keer. Belangrijkste onderwerpen tijdens de overleggen waren Opnieuw was de invoering van de Wet Maatschappelijke het klanttevredenheid onderzoek onder cliënten minima- Ondersteuning (WMO) een van de belangrijkste onder- beleid en de verordening declaratiefonds. werpen. Daarvoor werd, samen met het gehandicapten- beraad, regelmatig overleg gevoerd met het gemeen- Gehandicaptenberaad Elburg. tebestuur over de hulp bij het huishouden en de wijze Het Gehandicaptenberaad Elburg (GBE) geeft het waarop de WMO raad gestalte moest krijgen. De start gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd advies vanuit van het woonzorgcentrum in Doornspijk was een ander zijn ervaring en deskundigheid over toegankelijkheid, ver- belangrijk aandachtspunt van de Seniorenraad, de Senio- voer, wonen, werken, vrijetijdsbesteding en tal van renraad zorgde voor sponsors voor een busje voor het andere zaken in verband met beperkingen. Daarvoor woonzorgcentrum. Ook in 2007 organiseerde de Senio- heeft het GBE een aantal werkgroepen geformeerd. Het renraad weer een dag voor de ouderen en maaltijden bestuur van het GBE bestaat uit 5 personen. Ook in 2007 voor senioren. In het najaar werden in de kernen bij- heeft overleg plaatsgevonden met de portefeuillehouder, eenkomsten gehouden om de woonwensen van senioren bijvoorbeeld rond het besluit maatschappelijke onder- meer in beeld te krijgen, mede om input te kunnen steuning gemeente Elburg. In dat besluit wordt de leveren voor de nieuwe gemeentelijke woonvisie. gemeentelijke Wmo-verordening nader uitgewerkt en vorm gegeven. Sinds 1 januari 2007 is de WVG in de Adviesraad Sociale Zaken Wmo opgenomen en daarnaast is `hulp bij het De Adviesraad Sociale Zaken functioneert sinds 2000 en huishouden' een nieuwe individuele voorziening die nu is samengesteld uit vertegenwoordigers van Stichting door de gemeente verstrekt wordt. Met de komst van de Maatschappelijke Dienstverlening Veluwe, het Wmo-raad eind 2007, zal de rol van het GBE best wat Gehandicaptenberaad Elburg, de PCOB, het Couragefonds, kunnen wijzigen in de toekomst. De inbreng op de hier- de vakbonden CNV en FNV, een drietal diaconieën ­ uit boven genoemde terreinen zal blijven. elke kern één ­ en daarnaast vier cliënten. Een cliënt is iemand die gebruik maakt van het gemeentelijk minima- Beheerscommissie muziekschool De Spelerij beleid of een ontvanger van een periodieke uitkering Het jaar 2007 was een goed muzikaal jaar met een voor levensonderhoud van de gemeente. De Adviesraad stijgend aantal leerlingen en docenten die met vergadert zelfstandig. Daarnaast vindt er jaarlijks een enthousiasme muziekonderwijs geven. Het tekort aan aantal overlegvergaderingen met de portefeuillehouder lokalen kon opgelost worden door op zaterdag les te plaats. De Adviesraad behartigt de collectieve belangen geven en ruimte bij de buren te huren. Een aantal van burgers uit de gemeente Elburg die een beroep doen leerlingen deed examen: dat werkte stimulerend en voor op voorzieningen, die door Sociale Zaken worden ver- leerlingen was het goed te ervaren dat je door studeren strekt. Daarbij kan gedacht worden aan het minimabeleid verder kunt komen in de muziek. Voor de einduitvoering van de gemeente Elburg in al haar facetten en de dien- en voorspeelavonden was heel veel belangstelling: fijn stverlening op het gebied van Werk en Inkomen. Doel om te zien dat muziekonderwijs in de gemeente Elburg Stijgend aantal leerlingen van de Adviesraad is om de inbreng van de cliënten bij leeft! Het streven was (en blijft) om de lestarieven toe- muziekschool de uitvoering en vaststelling van beleid te vergroten en gankelijk en betaalbaar te houden. Ondanks stijgende bespreekbaar te maken. De Adviesraad geeft, gevraagd kosten en bezuinigingen, die doorberekend moesten wor- en ongevraagd advies aan burgemeester en wethouders, den in de lesgelden, is de verhoging beperkt gebleven. betreffende onder meer de vorming, uitvoering, controle en evaluatie van beleid. In de wet werk en bijstand Aantal leerlingen: (WWB) is geregeld dat de gemeente cliëntenparticipatie AMV 70 vorm dient te geven. instrument/zang 321 muziekverenigingen 18 In 2007 hebben drie overlegvergaderingen met de Totaal 409 portefeuillehouder plaatsgevonden om inhoud te geven B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7 9

Regiegroep jeugdbeleid Vrijwilligerswerk De regiegroep jeugdbeleid heeft tot taak vorm te geven "Vrijwilligerswerk is de tegenhanger van sociale uitsluit- aan het lokaal integraal jeugdbeleid. Gevraagd en ing in de maatschappij". Met deze in zijn toespraak ongevraagd worden adviezen aan het college van aangehaalde woorden schetste wethouder Gerard van burgemeester en wethouders verstrekt. De groep komt der Velde de waarde die de gemeente Elburg toekent acht keer per jaar bij elkaar onder voorzitterschap van aan het vrijwilligerswerk binnen haar grenzen. de wethouder voor jeugdzaken. Naast de gemeente Zijn gehoor bestond op 7 december 2007 in `t Huiken uit participeren bureau jeugdzorg, GGD, Stichting Wiel, medewerkers van drie gymnastiekverenigingen uit de kerkelijk jeugdwerk, politie, voortgezet onderwijs, kernen, ODI, DGV en SSS. Zij hadden gehoor gegeven aan huisarts en maatschappelijk werk in de regiegroep. de uitnodiging van het Vrijwilligers Comité om op deze Internationale dag van de Vrijwilliger de hen toegekende waardering in ontvangst te nemen. De wethouder over- handigde aan de drie vertegenwoordigers een fraai bronzen beeldje, voorstellende twee springende en lopende atleten. De sculptuur heeft de naam "Voor- sprong" hetgeen volgens de wethouder duidt op de symbolische voorsprong die de vrijwilligers hebben door het werk dat zij doen. Omdat het tenslotte gaat om leden van een sportvereni- ging hebben de organisatoren voor de verdere invulling van de avond gekozen voor een sportief programma waarbij, na enige aarzeling, bijna iedereen over de streep Jongeren centrum Elburg getrokken werd om deel te nemen. Verkeersadviesgroep
In de Verkeersadviesgroep (VAG) zijn de verkeersvei- Onder het genot van een hapje en een drankje en op de ligheidsorganen 3VO en Schoolverkeersraad, de gehandi- tonen van (karaoke)muziek werden diverse sportieve captenorganisaties GBE (Gehandicaptenberaad Elburg) uitdagingen het hoofd geboden. en NVBS (Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden) vertegenwoordigd. Verder nemen de politie, brandweer, de wethouder en de ambtenaar Verkeer aan de VAG deel. De VAG vergadert over nieuwe ontwikkelingen in het verkeersbeleid en op stapel staande grotere verkeersplannen. Verder geeft de VAG gevraagd en ongevraagd advies over concrete verkeer- sonveilige situaties. Gespreksonderwerpen kunnen door alle deelnemende partijen worden aangedragen. Het advies is niet bindend, maar wel heel zwaarwegend. Convenant huiselijk geweld Op 12 september ondertekenden de 6 Noord Veluwse gemeenten, samen met een groot aantal hulpverle- ningsinstellingen en de politie (Regio Noord en Oost Gelderland), een convenant om te komen tot een integrale aanpak van huiselijk geweld. In het convenant staat omschreven wat de inbreng zal zijn van de diverse organisaties die actief zijn bij de bestrijding van huiselijk geweld.
Uitreiking cheque vrijwilligers wereldwinkel 10 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7

Openbare ruimte branches zijn over- dan wel ondervertegenwoordigd? In samenwerking met MKB Reva en met het lokale bedrijfsleven is de gemeente bezig met het ontwikelen Revitalisering Kruismaten, derde fase van visie op de gewenste detailhandelstructuur. Vragen Door de provincie Gelderland is een subsidie verstrekt zoals: wat willen we met de Vesting, met de diverse van 500.000,- om het laatste gedeelte van het winkelcentra en als er nog `ruimte voor meer oppervlakte bedrijventerrein Kruismaten op te knappen. aan detailhandel' is, waar moet dit dan plaatsvinden, Met dit project is in mei 2007 gestart. Deze werkzaam- komen ter tafel. Het is de bedoeling dat deze visie in heden bestaan uit: 2008 wordt afgerond.
- Het vervangen van de bestaande riolering van de J.P. Broekhovenstraat door een gescheiden systeem. Winkelcentrum 't Harde
- Het inrichten van deze straat als 30 km/u gebied. Het winkelcentrum van 't Harde is nauwelijks meer van
- Waar nodig de aanleg van een eenzijdig voetpad. deze tijd en dient een opknapbeurt te krijgen om in de
- Het aanbrengen van fietssuggestiestroken op het toekomst goed te kunnen blijven functioneren. Voor de wegdek. leefbaarheid van 't Harde is het van het allergrootste
- De aanleg van een loze mantelbuis ten behoeve van belang dat het winkelcentrum goed draait, zodat de breedband. boodschappen kort bij huis kunnen worden ingekocht. Om deze reden heeft de gemeente Elburg het voorne- men deze locatie te herontwikkelen. Naast de herontwik- keling en uitbreiding van het winkelcentrum, dienen ook de openbare inrichting, routing winkelcentrum en parkeergelegenheden verbeterd te worden. Plannen tot verbouwing en een geringe uitbreiding van het centrum staan al jarenlang op de agenda. Op verzoek van de gemeente heeft MKB Vastgoed plannen ontwikkeld. In het inmiddels ontwikkelde plan wordt voorgesteld om het winkelaanbod met 520 m2 uit te breiden door de nieuwbouw van een winkelcomplex met 42 bovenwoningen verdeeld over 4 bouwlagen. Ondertekening sanering gasfabriek
Collectieve beveiliging Elburg
De bedrijventerreinen in de gemeente Elburg worden sinds 2007 collectief beveiligd. Het beveiligingsbedrijf MPL, de bedrijvenkring Elburg, de politie en de
gemeente hebben gezamenlijk afspraken gemaakt.
Deze afspraken zijn schriftelijk vastgelegd in een intentieovereenkomst. Tijdens de op 21 november 2007 gehouden bedrijvendag is deze overeenkomst door alle partijen getekend.
Detailhandelsstructuurvisie
Goede winkelvoorzieningen voor de diverse kernen zijn onmisbaar. Waar komen (nieuwe) winkels? Welke functie hebben de onderscheiden winkelgebieden? Welke
Planten honingboom B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7 11

Daarnaast wordt op diverse plekken de parkeercapaciteit moet. Een aantal buurtbewoners heeft echter grote uitgebreid, ondermeer door realisatie van een parkeer- bezwaren tegen het plan, vooral tegen de hoogte van kelder onder het nieuwe winkelcomplex. Tevens wordt het gebouw (4 lagen). Een gebouw met drie lagen zal op verschillende plekken rond het winkelcentrum de (aanzienlijk) minder weerstand geven. Echter een vierde openbare ruimte aangepast, opdat het gebied als één bouwlaag is volgens de ontwikkelaar noodzakelijk om de geheel gezien wordt, met een aantrekkelijke uitstraling. gehele herontwikkeling te kunnen financieren. Het opknappen van (winkel)panden, het aanleggen van extra parkeerplaatsen en het winkelcentrum voorzien van Naar aanleiding van deze signalen heeft de gemeente- nieuw straatmeubilair, verlichting enz., kost veel geld. raad besloten een onafhankelijk onderzoek in te laten Worden alleen winkels verbouwd, dan levert dit te stellen of het ingediende plan binnen de ruimtelijke weinig op om alles te kunnen betalen. Om toch het kaders voor de kern 't Harde past. Ook is een onafhanke- winkelcentrum aan te kunnen pakken, is het nodig dat lijk bureau opdracht verleend om een financiële analyse woningen op de winkels worden gebouwd. op te stellen, waaruit moet blijken of realisatie van het ingediende plan qua voorgenomen omvang inderdaad MKB Vastgoed stelt voor het winkelcentrum in twee fases financieel noodzakelijk is. aan te pakken. Fase I behelst een aantal panden waarin momenteel een supermarkt, een boekhandel en de De stedenbouwkundige analyse is ontwikkeld door het bibliotheek zijn gehuisvest. Ook wordt het pand waarin stedenbouwkundig bureau Kuiper Compagnons. De finan- Sloop na brand vroeger het postkantoor was gevestigd bij de eerste fase ciële analyse is opgesteld door adviesburo Tauw. Kuiper winkelcentrum betrokken. Fase II, dit betreft de overige panden, zal Compagnons schrijft dat het ingediende bouwplan binnen de ruimtelijke kaders van de kern 't Harde past. Tauw is van mening dat ver- mindering van het aantal woningen op het winkelcomplex vanuit financieel oogpunt onmogelijk is. Op 24 september 2007 heeft de raad in meerderheid besloten in te stemmen met de integrale ruimtelijke ontwikke- lingsvisie en `groen licht' gegeven voor de verdere uitvoering van de plannen. Wel werd MKB opgeroepen over de realisering van fase II in overleg te tre- den met belanghebbenden. Naderhand is de ontwikkelaar aan de slag gegaan met het afronden van de plannen. In de nacht van zondag op maandag 22 oktober werden de inwoners van 't Harde opgeschrikt door brandweer- sirenes. Een deel van het winkelcentrum stond in brand. Nadat de rook was opgetrokken werd de volgende balans worden opgepakt zodra fase I wordt uitgevoerd. opgemaakt: 3 winkels en een kapsalon zijn in vlammen De plannen zijn op woensdag 14 februari 2007 gepresen- opgegaan en een zwartgeblakerd winkelcentrum. Sinds teerd aan de inwoners van 't Harde. De reacties van de die dag wordt er achter de schermen hard gewerkt om burgerij waren verschillend. Diverse burgers zijn van fase I en fase II gelijktijdig op te pakken. mening dat zo spoedig mogelijk de schop de grond in 12 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7

Dienstverlening Staat van de Gemeente In het najaar van 2007 heeft de gemeente deelgenomen aan de Staat van de Gemeente. Hoe staat onze Ambtelijke organisatie gemeente er voor? Gaat het goed? Zijn er problemen? De ambtelijke organisatie is per 1 juli 2007 overgegaan Hoe oordelen de inwoners? Hoe staat onze gemeente er van een sectoren- naar een directiemodel. Het nieuwe voor in vergelijking tot andere gemeenten? Veel raads- organisatiemodel maakt het mogelijk om de inwoners leden, burgers, en collegeleden vragen zich dit af. van de gemeente nog beter van dienst te zijn. Met de uitkomsten kan meer gericht aan de verbetering Er zijn minder afdelingen, waardoor burgers bijvoorbeeld en borging van onze dienstverlening worden gewerkt. voor het aanvragen van een vergunning efficiënter Dit aan de hand van de volgende zes burgerrollen: klant, geholpen kunnen worden. kiezer, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbe- taler. De uitkomsten van de Staat van de Gemeente zijn in de loop van 2008 bekend gemaakt.

Revitalisering Oosthoek Presentatie katern tijdschrift Monumenten
De nieuwe afdelingen zijn: Klachten en bezwaren
- Beheer (o.a. infrastructuur, groenvoorzieningen, afval)
- Bouwen en Milieu (o.a. bouw & woningtoezicht, milieubeleid en handhaving) Klachten
- Facilitair (o.a. archief, voorlichting en automatisering) De gemeente Elburg heeft in de Klachtenverordening
- Financiën Personeel (o.a. belastingen, verzekeringen vastgelegd hoe klachten over een gedraging van en personeelszaken) ambtenaren of bestuurders worden behandeld.
- Maatschappelijke Ontwikkeling (o.a. onderwijs, In 2007 zijn bij de gemeente Elburg negen klachten subsidies, wijkgericht werken, brandweer) binnengekomen. De klachten gingen over onheuse
- Ruimtelijke Ontwikkeling (o.a. recreatie & toerisme, behandeling, de aanleg van een speeltuin, hoogte van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en juridische de OZB, hondenpoep, afhalen rijbewijs, afgifte paspoort, zaken) inschrijving echtscheiding en uitlatingen in een pleitnota.
- Sociale en Burgerzaken (o.a. rijbewijzen, paspoorten, De klacht over een schietoefening op legerplaats 't Harde bijstandsuitkeringen en ondersteuningen zoals gehan- is doorgestuurd naar het Artillerie Schiet Kamp 't Harde dicaptenvoorzieningen en hulp bij het huishouden). en de klager is hiervan op de hoogte gesteld. De externe klachtvoorziening, de ombudscommissie, is twee keer De organisatie wordt geleid door een directeur en een ingeschakeld. Er is een informeel gesprek geweest met adjunct-directeur. De nieuwe afdelingen worden aange- de voorzitter over een bestemmingsplanwijziging. Omdat stuurd door managers, die samen met de directie het hiertegen rechtsbescherming openstaat, is deze klacht management vormen. De gemeente Elburg blijft volop niet verder door de ombudscommissie behandeld. De werken aan een betere dienstverlening en hoopt met de externe klachtenprocedure over de uitlatingen in een nieuwe organisatievorm de burger beter van dienst te pleitnota is nog niet afgerond. De overige klachten kunnen zijn. hebben de klachtenprocedure doorlopen en zijn afge- handeld. B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7 13

Bezwaren
Bezwaren tegen besluiten van bestuursorganen, worden voor advies in handen gesteld van de commis-sie bezwaarschriften. Deze commissie adviseert het betreffende bestuursorgaan over de te nemen beslissing op het bezwaarschrift. de aanleg van een Overzicht bezwaarschriften afdelingen Bouwen en Milieu, Ruimtelijke Ontwikkeling, Beheer en Maatschappelijke Ontwikkeling (kamer 1) Aantal Waarom Waarom Waarvan Ingetrokken Niet- Beroep bezwaren gegrond ongegrond nog in ontvankelijk ingesteld behandeling 107 3 59 28 9 8 2 Tegen bouwvergunningen zijn 18 bezwaarschriften ingediend. Op het gebied van handhaving zijn 9 bezwaarschriften binnengekomen. Tegen vrijstellingen van het bestemmingsplan ex artikel 19, lid 1 of 2, WRO (incl. bouwvergunning) zijn 28 bezwaarschriften ingediend. Met betrekking tot gebruiksvrijstellingen van het bestemmingsplan ex artikel 19, lid 3, WRO zijn 2 bezwaarschriften ingekomen. Tegen beslissingen op verzoeken om vergoeding van planschade zijn 4 bezwaarschriften ingediend. Er zijn 24 bezwaarschriften ingediend tegen besluiten op verzoeken om kapontheffing. Drie bezwaarschriften zijn er ingediend tegen een opgelegde (al dan niet voorwaardelijke) herplantplicht. Er zijn 8 bezwaarschriften ingediend tegen besluiten omtrent een verzoek om subsidie. Twee bezwaarschriften zijn er ingediend tegen sloopvergunningen. Tegen de volgende (geweigerde) vergunningen c.q. besluiten is één bezwaarschrift ingediend: kampeervergunning, acceptatie van een melding ex artikel 8.19 van de Wet milieubeheer, reclamevergunning, de aanleg van een speelplaats, het opheffen van de winterstalling voor boten op de parkeer- plaats aan de Havenkade te Elburg, een evenementenvergunning, een voorbereidingsbesluit, een gebruiksvergunning en een monumentvergunning.
Overzicht bezwaarschriften afdeling Sociale en Burgerzaken (kamer 2) Aantal Waarom Waarom Waarvan Waarvan Ingetrokken Niet- Beroep bezwaren gegrond ongegrond dls gegrond/ nog in ontvankelijk ingesteld ongegrond behandeling 22 2 11 1 3 3 2 2 In 2007 zijn 10 bezwaarschriften ingediend die betrekking hadden op de Wet werk en bijstand (WWB). Twee bezwaarschriften hadden betrekking op de vaststelling van de hoogte van de bijstand. Twee be-zwaarschriften waren gericht tegen de beëindiging van een uitkering op grond van de WWB, waarbij in één van de twee zaken het bezwaar tevens gericht was tegen een herziening van de uitkering. Eén bezwaarschrift had betrekking op het opleggen van een maatregel op grond van de afstemmingsverordening. Er was een bezwaarschrift dat betrekking had op de afwijzing van een aanvraag om een uitkering op grond van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz2004) en één bezwaarschrift was gericht tegen het afwijzen van aangevraagde bijzondere bijstand. Dan was er nog een bezwaarschrift gericht tegen een opgelegde terugvordering. Eén bezwaarschrift had betrekking op een verplichte plaatsing in een reïntegratietraject en als laatste is er een bezwaarschrift ontvangen gericht tegen de vermogensvaststelling in het kader van een WWB-uitkering. Naar aanleiding van besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn 12 bezwaarschriften ontvangen. De nieuwe voorziening `hulp bij het huishouden' - waar gemeenten vanaf 1 januari 2007 ook verantwoordelijk voor zijn - heeft vooralsnog niet geleid tot een significante toename van het aantal bezwaarschriften. Van de 12 bezwaarschriften hadden er 7 betrekking op de voorziening `hulp bij het huishouden'. Op het gebied van de overige regelingen, o.m. de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), zijn geen bezwaarschriften binnengekomen. 14 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7

Bezwaren Financiën In 2007 moesten nog 16 bezwaarschriften (2 WOZ- Bij de afdeling financiën komen jaarlijks diverse bezwaar- bezwaren, 13 belastingbezwaren en 1 verzet tegen een en beroepschriften binnen. Tegen elke beschikking die dwangbevel) en 8 beroepschriften worden afgehandeld een belanghebbende ontvangt staat bezwaar en beroep die in 2006 waren ingediend. In totaal is in 2007 tegen open. Een beschikking kan betrekking hebben op de 368 beschikkingen een bezwaar ingediend. vastgestelde WOZ-waarde, een belastingaanslag, een Alle bezwaarschriften op de afdeling financiën zijn legesnota, een aanmaning of een dwangbevel. De afgehandeld binnen de daarvoor gestelde wettelijke bezwaarschriften en beroepschriften tegen WOZ- termijnen. beschikkingen richten zich op de vastgestelde waarde van de onroerende zaak. Bij de gemeentelijke belastin- In 2007 moesten nog 8 beroepsschriften worden afge- gen gaat het om diverse gronden. In de meeste gevallen handeld die in voorgaande jaren waren ingediend. is het bezwaar gericht tegen de grondslag waarop de Er is in 2007 twee maal beroep ingesteld tegen het aanslag is gebaseerd waardoor de hoogte van de aanslag besluit op een WOZ-bezwaarschrift. onjuist zou zijn. Ook wordt vaak bestreden dat aan het Onder bepaalde voorwaarden kan een verzoek worden belastbare feit is voldaan (men is geen eigenaar of gedaan voor kwijtschelding van gemeentelijke belastin- gebruiker). Na ontvangst van een aanmaning is het gen. Daarnaast kan een verzoek worden gedaan tot bezwaar vaak gericht tegen het feit dat de aanslag niet restitutie van betaalde leges. Alle verzoekschriften op ontvangen zou zijn of omdat men het niet eens is met de afdeling financiën zijn afgehandeld binnen de de aanslag en daarom niet overgegaan is tot betaling. daarvoor gestelde wettelijke termijnen. Bewaar- en beroepschiften
Aantal Waarvan Waarvan Waarvan nog Niet Ingetrokken Bezwaren gegrond ongegrond in behandeling ontvankelijk Bezwaar tegen vastgestelde
WOZ- waarde 188 19 35 124 10 Beroep tegen vastgestelde
WOZ- waarde per object 9 7 1 1 Beroep in cassatie tegen
vastgestelde WOZ-waarde 1 1 Bezwaar tegen diverse
heffingen incl. leges 191 130 31 26 3 1 Beroep tegen diverse
heffingen incl. leges 1 1 Bezwaar tegen aanmaning 3 3 Verzet tegen dwangbevel 2 2 Verzoek om kwijtschelding
gemeentelijke belastingen
Automatische verleend 122 122 Individueel verzoek 107 60 38 9 Verzoek om restitutie leges 11 6 2 3 Totaal bezwaren 384 152 68 150 3 Totaal beroep 11 8 2 Totaal verzoeken 240 188 40 9 3 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7 15

Meldingen en klachten over onderhoud en beheer zijn langdurige inzet als volksvertegenwoordiger in Overhangend groen, losliggende stoeptegels en kapotte gemeenteraad en provinciale staten. Commissaris van de straatverlichting zijn een regelmatig terugkerende erger- Koningin, de heer C.G.A. Cornielje, reikte de versierselen nis. De gemeente heeft een telefonisch meldpunt met uit bij zijn afscheid van de provinciale staten in maart. een registratiesysteem van dergelijke meldingen. De heer Bos werd benoemd tot Lid in de Orde van In 2007 zijn er 1925 meldingen gedaan. Ca. 80% van alle Oranje-Nassau. meldingen wordt binnen een week afgehandeld. Burgemeester Visser reikte in april versierselen uit aan de heer A. Hoekert uit Elburg, de heer J. Prins uit Elburg en de heer H.W. van de Worp uit 't Harde. Zij werden benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau voor hun langdurige inspanningen voor de plaatselijke samen- leving op verschillende terreinen. De heer S. Dijkstra uit Doornspijk werd onderscheiden als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau voor activiteiten gerelateerd aan zijn ondernemerschap waarin hij een Afscheid burgemeester Visser hotelketen opbouwde met nevenactiviteiten die voor de samenleving een bijzondere waarde hebben. Afhandelingtermijn klachten en meldingen De heer H. Visser werd voor zijn verdiensten voor het onderhoud en beheer openbaar bestuur en de samenleving onderscheiden als Percentage Totaal Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De Commissaris
1 dag 28 28 van de Koningin reikte de versierselen in oktober uit
2 dagen 24 52 tijdens de bijzondere raadsvergadering ter gelegenheid
3 dagen 9 61 van zijn afscheid als burgemeester van Elburg. Tot 1 week
(= 5 werkdagen) 18 79 Erepenning Meer dan 1 week 21 100 De gemeenteraad heeft aan de heer B. Bossenbroek uit 't Harde de erepenning van de gemeente Elburg toegekend voor zijn zeer bijzondere verdiensten voor de Jubilea inwoners plaatselijke gemeenschap. Burgemeester Visser heeft Koninklijke onderscheidingen de penning tijdens de receptie ter gelegenheid van In 2007 hebben zes inwoners uit de gemeente een zijn afscheid als wethouder van Elburg in september Trots poserend met Koninklijke onderscheiding ontvangen. uitgereikt. Koninklijke onderscheiding De heer G.J. Bos uit Doornspijk werd onderscheiden voor Jubilea en verjaardagen Zeven inwoners bereikten in 2007 de leeftijd van 95 jaar en tien echtparen waren 60 jaar getrouwd. Zij werden persoonlijk gefeliciteerd door de burgemeester en/of zijn echtgenote. Bijna vijftig echtparen waren 50 jaar getrouwd. Deze bruidsparen kregen bezoek van één van de wethouders. 16 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7

Het bestuur
Bedrijfsbezoeken door college
De gemeente Elburg heeft het belang van het lokale bedrijfsleven hoog in haar vaandel staan. Het college van burgemeester en wethouders wil graag de banden met het bedrijfsleven nog meer verstevigen. Gestart is met het bezoeken van bedrijven. Op deze wijze krijgt het gemeentebestuur een beter beeld van wat er leeft bij het bedrijfsleven. Niet alleen de gemeente stelt deze bezoeken op prijs, maar het blijkt dat ook het bedrijfs- leven deze bezoeken waardeert.
Wisseling van de wacht Benoeming mevrouw L. Sneevliet-Radstaak tot wethouder In 2007 nam op 27 augustus wethouder B. Bossenbroek afscheid in de raad. Wegens medische redenen legde hij Provinciale Staten 2007 Gemeente Elburg zijn functie vroegtijdig neer. Hij werd opgevolgd door Op 7 maart werden de verkiezingen voor de Provinciale mevrouw L. Sneevliet-Radstaak. In oktober 2007 neemt Staten gehouden. In totaal werden 16.578 kiesgerechtig- tevens burgemeester H. Visser afscheid. Hij wordt per den opgeroepen, het opkomstpercentage was 55,85
1 november vervangen door burgemeester F.A. de Lange. (2003: 59,39). Elburg heeft als volgt gestemd. Totaaluitslag Elburg Aantal Stemmen Percentage Christen Democratisch Appèl (CDA) 2.324 25,15 Partij van de Arbeid (P.v.d.A.) 784 8,48 Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) 1.018 11,02 Groenlinks 126 1,36 Socialistische Partij (SP) 514 5,56 Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) 1.685 18,24 ChristenUnie (CU) 2.498 27,03 Democraten `66 (D66) 52 0,56 Fortuyn 14 0,15 Partij voor de Dieren 125 1,35 Groep Hop 14 0,15 Afscheid wethouder B. Bossenbroek
Gemeenteraad Elburg B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7 17

Wethouder Wethouder Wethouder Wethouder G. van der Velde L. Sneevliet H. Wessel G. Wijne Elburg volop in beweging. In 2007 werd de portefeuille Afgelopen jaar hebben we in Het jaar 2007 was in het licht Terugdenkend aan 2007 is Ruimte en Economie mijn portefeuille Beheer een bezien van herstel van oude Elburg volop in beweging. gedurende de zomermaanden nieuw Gemeentelijk Riolerings monumentale gebouwen een De bouw van de VMBO school al waargenomen, per Plan vastgesteld waarin de goed jaar. Door de afdeling en het MFA zijn gestart. 1 september moest wethouder raad belangrijke investeringen Bouwen & Wonen, sectie Het jongerencentrum in de B. Bossenbroek om gezond- heeft geaccordeerd om te Monumentenzorg, is met grote kern Elburg is geopend. De heidsredenen terugtreden en zorgen voor een goede afvoer zorg en aandacht het geld WMO raad heeft zijn intrede trad ik aan als zijn opvolgster. van ons afvalwater en geworven en verdeeld over gedaan en de participatie bij Voor velen even wennen, voor wateroverlast tot het een twaalftal projecten. de WMO is geregeld. het eerst een vrouw in het minimum te beperken. Zo is bijvoorbeeld de Elburger De huishoudelijke verzorging college. Maar vooral ook voor Ook hebben we mogen Smederij `De Hoefhamer' weer heeft zijn invulling gekregen de ambtenaren van de afde- constateren dat door effectieve helemaal in oude ere hersteld. en daarbij is het WMO loket in ling die al deze wisselingen benutting van gelden en Andere projecten die gepland 't Huiken maar ook het inloop- bovenop de vele grote gunstige aanbestedingen de staan zijn: realisatie van de spreekuur in 't Harde en dossiers kregen te verwerken. afvalstoffenheffing en riool- Botterwerf met daaraan Doornspijk geregeld. Naast nieuwe bestemmings- heffing niet omhoog gaat. gekoppeld de restauratie van De kunstgrasvelden bij DSV en plannen voor het buitengebied De oude begraafplaats de EB29, het maken van een 't Harde zijn in gebruik en de kern 't Harde werd hard Doornspijk is gerenoveerd en museum in de Joodse genomen.Daarnaast zijn er gewerkt aan de vele inbrei- de renovatie van de provin- Synagoge, het opknappen van veel initiatieven die Elburg dingslocaties zowel in Elburg ciale weg is gestart. Meer het havencafé De Baars, het neemt om mensen te laten als 't Harde. Ook de uitbrei- veilige oversteken en in de restaureren van het muurhuis- participeren. Uitermate dingsgebieden aan de bebouwde kommen geluids- je en het baanhuisje bij belangrijk omdat het ergens Oostelijke Rondweg en aan de reducerend asfalt. touwslagerij Deetman, het bijhoren in hoge mate het Verlengde Schietweg kregen Het industrieterrein kruismaten verlichten van karakteristieke welzijn van mensen bepaalt. de volle aandacht. Tenslotte en een aantal oude woon- panden in de vestingstad, mag de ontwikkeling van het wijken zijn zichtbaar gerevi- restauratie van de Kazematten, winkelcentrum 't Harde niet taliseerd. Kortom is er fors het herinrichten van de kapel onvermeld blijven. gewerkt aan de uitstraling van in het gemeentemuseum Door de brand in het najaar is onze openbare ruimte Elburg, het opzetten van een voor de mensen op `t Harde mensen bepaalt. wandel(kerk)padennet rondom nu wel heel erg zicht- en voel- Elburg volop in beweging. baar geworden hoe hard dit Het historische karakter en de nodig is. ecologische en landschap- pelijke waarden van het buitengebied van onze gemeente worden daarbij meegenomen. 18 B U R G E R J A A R V E R S L A G 2 0 0 7