Gemeente Waddinxveen
Actualisering kwaliteitshandvest met 4 extra servicenormen
Zoals u misschien nog weet is de gemeente Waddinxveen op 1 januari jl.
begonnen met de invoering van een zgn. `kwaliteitshandvest' waarin 5
servicenormen zijn opgenomen voor een aantal gemeentelijke producten.
Inmiddels is 2008 alweer ruim voor de helft voorbij en is het daarom
tijd om ons kwaliteitshandvest te actualiseren. We gaan dan ook vanaf
1 augustus a.s. 4 extra servicenormen in het handvest opnemen.
Bovendien scherpen we 2 normen aan.
Wat was dat ook alweer, een kwaliteitshandvest met servicenormen?
Een korte en overzichtelijke belofte van onze gemeente over de te
verwachten kwaliteit van onze dienstverlening aan u. Het gaat om de
volgende 9 servicenormen:
Aanvraag tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, regeling
bijdrage maatschappelijke activiteiten, extra bijstand voor ouderen,
bijdrageregeling schoolkosten en/of langdurigheidstoeslag, oftewel de
aanvraag minimaregelingen.
Als u een dergelijke aanvraag bij ons indient sturen wij u uiterlijk 6
weken na ontvangst van uw aanvraag een schriftelijk besluit toe en
betalen wij de uitkering (bij toekenning) uit.
Wachttijd afspraak bij de cluster Inkomen & Verstrekkingen (I&V)
Als er met u een afspraak is gemaakt, dan meldt u zich op het
afgesproken tijdstip bij de receptie van de gemeente. U wordt dan
binnen 10 minuten na deze melding door de betrokken medewerker van de
cluster I&V geholpen.
Vragen per e-mail aan het Bedrijvenloket
Als een e-mail naar het adres `bedrijvenloket@waddinxveen.nl' wordt
gestuurd, sturen wij het bedrijf uiterlijk 4 werkdagen na ontvangst
van de e-mail een inhoudelijk antwoord op de mail. Als de inhoud van
de mail te ingewikkeld is om binnen deze termijn te antwoorden,
ontvangt men van ons (uiteraard binnen dezelfde termijn) een e-mail
met daarin de datum waarop men wel antwoord van ons krijgt.
Als er met u een afspraak is gemaakt met uw re-integratieconsulent,
dan meldt u zich op het afgesproken tijdstip bij de receptie van de
gemeente. U wordt dan binnen 10 minuten na deze melding door de
betrokken medewerker van de cluster Bedrijvenloket geholpen.
Wachttijd bij De Publieksbalie
Als u zich meldt bij onze receptioniste en wordt doorverwezen naar het
loket van De Publieksbalie wordt u binnen 20 minuten bij De
Publieksbalie geholpen.
Aanvraag om geheimhouding persoonsgegevens in de GBA
Als u een schriftelijk verzoek bij ons indient om geheimhouding van uw
persoonsgegevens in de GBA, sturen wij u binnen 1 week na ontvangst
een schriftelijke bevestiging toe.
Aanvraag om wijziging naamgebruik in de GBA
Als u vraagt om wijziging van uw naamgebruik in de GBA wordt aan u
binnen 1 week na ontvangst een schriftelijke bevestiging toegestuurd.
Als het verzoek het gevolg is van uw huwelijk, geregistreerd
partnerschap of echtscheiding wordt u 1 week na onze aanpassing van de
GBA een schriftelijke bevestiging toegestuurd.
Aanvraag leerlingenvervoer
Als u een aanvraag bij ons indient om leerlingenvervoer sturen wij u
uiterlijk 8 weken na ontvangst van uw aanvraagformulier
leerlingenvervoer een schriftelijk besluit toe. Als externe advisering
nodig is, kunnen wij deze termijn niet garanderen. U ontvangt hierover
dan binnen 8 weken een brief van ons.
Aanvraag om bij volmacht te mogen stemmen
Als u een aanvraag bij ons indient om schriftelijk bij volmacht te
mogen stemmen sturen wij u uiterlijk 2 weken na ontvangst van het
aanvraagformulier een schriftelijk besluit toe.
Aanvraag om bestemmingsplangegevens
Als u een aanvraag bij ons indient om informatie uit
bestemmingsplannen wordt u uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van uw
verzoek de kopieën van het betreffende bestemmingsplan toegestuurd.
Wij vragen van u dat u een duidelijke vraag over één of meer percelen
met adres en kadastrale kaart aanlevert.
Waarom servicenormen?
`Zeggen wat je doet en doen wat je zegt' is een mooie uitspraak voor
een transparant werkende gemeente. Nu willen wij onze dienstverlening
graag verbeteren en servicenormen zijn bij uitstek geschikt om kort en
krachtig als gemeente aan te geven waaraan die dienstverlening moet
voldoen. Een servicenorm geeft u als burger rechten die niet wettelijk
zijn bepaald, maar die wij wél wenselijk vinden!
Door met servicenormen te gaan werken hopen wij onze dienstverlening
te verbeteren. U kunt ons daarop aanspreken.
Belofte maakt schuld!
Als u alle benodigde documenten hebt ingeleverd of informatie hebt
verstrekt en wij maken onze servicenormen niet waar, dan krijgt u van
ons éénmalig een compensatie in de vorm van een cadeaubon ter waarde
van EUR 5,=.
Vragen?
Heeft u vragen over ons kwaliteitshandvest met de 9 servicenormen?
Neem dan even contact met ons op via telefoonnummer (0182) 624 500 of
mail naar: gemeente@waddinxveen.nl.