Gemeente Waddinxveen


Actualisering kwaliteitshandvest met 4 extra servicenormen

Zoals u misschien nog weet is de gemeente Waddinxveen op 1 januari jl. begonnen met de invoering van een zgn. `kwaliteitshandvest' waarin 5 servicenormen zijn opgenomen voor een aantal gemeentelijke producten. Inmiddels is 2008 alweer ruim voor de helft voorbij en is het daarom tijd om ons kwaliteitshandvest te actualiseren. We gaan dan ook vanaf
1 augustus a.s. 4 extra servicenormen in het handvest opnemen. Bovendien scherpen we 2 normen aan.

Wat was dat ook alweer, een kwaliteitshandvest met servicenormen? Een korte en overzichtelijke belofte van onze gemeente over de te verwachten kwaliteit van onze dienstverlening aan u. Het gaat om de volgende 9 servicenormen:

Aanvraag tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, regeling bijdrage maatschappelijke activiteiten, extra bijstand voor ouderen, bijdrageregeling schoolkosten en/of langdurigheidstoeslag, oftewel de aanvraag minimaregelingen.
Als u een dergelijke aanvraag bij ons indient sturen wij u uiterlijk 6 weken na ontvangst van uw aanvraag een schriftelijk besluit toe en betalen wij de uitkering (bij toekenning) uit.

Wachttijd afspraak bij de cluster Inkomen & Verstrekkingen (I&V) Als er met u een afspraak is gemaakt, dan meldt u zich op het afgesproken tijdstip bij de receptie van de gemeente. U wordt dan binnen 10 minuten na deze melding door de betrokken medewerker van de cluster I&V geholpen.

Vragen per e-mail aan het Bedrijvenloket
Als een e-mail naar het adres `bedrijvenloket@waddinxveen.nl' wordt gestuurd, sturen wij het bedrijf uiterlijk 4 werkdagen na ontvangst van de e-mail een inhoudelijk antwoord op de mail. Als de inhoud van de mail te ingewikkeld is om binnen deze termijn te antwoorden, ontvangt men van ons (uiteraard binnen dezelfde termijn) een e-mail met daarin de datum waarop men wel antwoord van ons krijgt.

Als er met u een afspraak is gemaakt met uw re-integratieconsulent, dan meldt u zich op het afgesproken tijdstip bij de receptie van de gemeente. U wordt dan binnen 10 minuten na deze melding door de betrokken medewerker van de cluster Bedrijvenloket geholpen.

Wachttijd bij De Publieksbalie
Als u zich meldt bij onze receptioniste en wordt doorverwezen naar het loket van De Publieksbalie wordt u binnen 20 minuten bij De Publieksbalie geholpen.

Aanvraag om geheimhouding persoonsgegevens in de GBA Als u een schriftelijk verzoek bij ons indient om geheimhouding van uw persoonsgegevens in de GBA, sturen wij u binnen 1 week na ontvangst een schriftelijke bevestiging toe.

Aanvraag om wijziging naamgebruik in de GBA
Als u vraagt om wijziging van uw naamgebruik in de GBA wordt aan u binnen 1 week na ontvangst een schriftelijke bevestiging toegestuurd. Als het verzoek het gevolg is van uw huwelijk, geregistreerd partnerschap of echtscheiding wordt u 1 week na onze aanpassing van de GBA een schriftelijke bevestiging toegestuurd.

Aanvraag leerlingenvervoer
Als u een aanvraag bij ons indient om leerlingenvervoer sturen wij u uiterlijk 8 weken na ontvangst van uw aanvraagformulier leerlingenvervoer een schriftelijk besluit toe. Als externe advisering nodig is, kunnen wij deze termijn niet garanderen. U ontvangt hierover dan binnen 8 weken een brief van ons.

Aanvraag om bij volmacht te mogen stemmen
Als u een aanvraag bij ons indient om schriftelijk bij volmacht te mogen stemmen sturen wij u uiterlijk 2 weken na ontvangst van het aanvraagformulier een schriftelijk besluit toe.

Aanvraag om bestemmingsplangegevens
Als u een aanvraag bij ons indient om informatie uit bestemmingsplannen wordt u uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van uw verzoek de kopieën van het betreffende bestemmingsplan toegestuurd. Wij vragen van u dat u een duidelijke vraag over één of meer percelen met adres en kadastrale kaart aanlevert.

Waarom servicenormen?
`Zeggen wat je doet en doen wat je zegt' is een mooie uitspraak voor een transparant werkende gemeente. Nu willen wij onze dienstverlening graag verbeteren en servicenormen zijn bij uitstek geschikt om kort en krachtig als gemeente aan te geven waaraan die dienstverlening moet voldoen. Een servicenorm geeft u als burger rechten die niet wettelijk zijn bepaald, maar die wij wél wenselijk vinden! Door met servicenormen te gaan werken hopen wij onze dienstverlening te verbeteren. U kunt ons daarop aanspreken.

Belofte maakt schuld!
Als u alle benodigde documenten hebt ingeleverd of informatie hebt verstrekt en wij maken onze servicenormen niet waar, dan krijgt u van ons éénmalig een compensatie in de vorm van een cadeaubon ter waarde van EUR 5,=.

Vragen?
Heeft u vragen over ons kwaliteitshandvest met de 9 servicenormen? Neem dan even contact met ons op via telefoonnummer (0182) 624 500 of mail naar: gemeente@waddinxveen.nl.