PvdA Rotterdam
PvdA vraagt duidelijkheid
Ma 21 Jul 2008 - Ursul Schaap
PvdA vraagt om duidelijkheid over kunst en cultuur
Auteur Ursul Schaap
Na een indringende discussie tijdens de raadstafel op 16 juni heeft u
een goede poging gedaan om een startnotitie samen te stellen. Dank
daarvoor. Ze biedt een betere basis voor gesprek. Toch vinden we dat
de startnotitie in een aantal opzichten nog steeds onvoldoende
richting geeft. Daarom bracht de fractie van de PvdA op 7 juli 2008
het volgende in tijdens een opiniërend debat in de deelraad van
Charlois
Het eerste dat opvalt op pagina 2 van de startnotitie van het
Dagelijks Bestuur is uw stelling dat de deelgemeente vooral een
regisserende rol heeft en daarmee ook een beperkte capaciteit voor het
schrijven van beleid. Die stelling is wonderlijk. Want als u vindt en
dat zijn we met u eens dat u een regisserende rol heeft, dan bestaat
uw taak mede uit het vormen van dat beleid en het creëren van de
voorwaarden voor de daadwerkelijk uitvoering ervan. Daarom is de
PvdA-fractie ook ongelukkig met het feit dat we nu al anderhalf jaar
wachten op de notitie die aanvankelijk voor januari 2007 was
toegezegd. Dit is des te zorgelijk omdat er in deze bestuursperiode
veel geld beschikbaar is voor dit onderwerp. Geld dat hopelijk ondanks
de deelgemeentelijke traagheid met het voor elkaar boksen van een nota
toch nog beschikbaar is. Daarover straks meer.
Wij vinden de visie die u in het stuk neerlegt goed, maar de kaders
die u vervolgens uitwerkt zijn lang niet altijd kaders, maar meer
goede bedoelingen en wenselijkheden. Die prijzen we, maar kaders voor
beleid zijn wat anders dan goede bedoelingen. Kaders bepalen het
speelveld dat we als raad met u afspreken. U kunt binnen dat veld uw
ding doen en daarover willen wij van u horen of het u lukt. Een kader
is dus iets meer dan een positieve intentie of wenselijkheid. Ik zal
een voorbeeld geven. Een kader is voor u bijvoorbeeld: het imago van
Charlois wordt bepaald door positieve berichtgeving over kunst en
cultuur. Ten eerste wordt het imago niet bepaald door kunst- en
cultuur alleen, bovendien heb je berichtgeving niet in hand. Op deze
basis kun je geen afspraken maken tussen raad en bestuur.
En kader is dus een afspraak over een speelveld om een bepaald doel te
bereiken.
Een kader geeft bijvoorbeeld richting aan de vraag die u meer dan eens
in uw startnotitie opwerpt hoe om te gaan met kunst- en cultuurbeleid
in relatie tot het bestaande veiligheidsbeleid. U vraagt de raad welke
afweging u dan moet maken. Het antwoord op die vraag is inderdaad een
kader. En u vraagt er terecht om. Dan gaan we u dan ook voorstellen.
De fractie van de PvdA zal de door u gepresenteerde kaders dan ook
niet allemaal langslopen, want op tal van onderdelen zijn uw intenties
en goede bedoelingen van commentaar te voorzien. We willen het hier
beperken tot de grote lijnen. Welke kaders zouden we willen zien?
Om te beginnen iets over uw visie, die we ondersteunen. We zouden de
visie als volgt willen samenvatten:
Charlois is de multiculti art village van Rotterdam.
Dan de kaders die daar uit voortvloeien.
Kader 1. Kunst- en cultuurbeleid moet een integraal onderdeel zijn van
het totale beleid van de deelgemeente Charlois. Het draagt bij aan de
verbetering van de belangrijkste problemen van de deelgemeente. Het is
dus direct verwant met het veiligheidsbeleid dat nog steeds hoog op de
agenda moet staan in de deelgemeente.
Kader 2. Toerisme & economie
Toerisme wordt een bloeiende sector van Charlois. Charlois ontvangt in
2015 jaarlijks 500.000 toeristen die afkomen op het multiculturele
leven in de noordelijke wijken van de deelgemeente en het park.
Voorwaarde voor toerisme is een schone, hele en veilige deelgemeente.
Inspanningen op dit terrein dragen bij aan het open, gastvrije
karakter van de deelgemeente.
Jaarlijkse festivals vestigen aandacht op de basale kwaliteiten van
Charlois. Te denken valt daarbij aan tijdelijke beeldenroutes,
multicultifestvals in muziek, dans en theater, sportevenementen enz.
Hierbij wordt samengewerkt met stedelijke diensten, lokale
ondernemers, kunstenaars, corporaties, scholen, welzijnsinstellingen
enz.
Kader 3. Gebiedsprofilering
Gebiedsprofilering is noodzakelijk voor verdere economische
ontwikkeling. In samenwerking met corporaties, ondernemers en
kunstinstellingen wordt dit verder uitgewerkt tot een profiel per
wijk. Bij de externe profilering ligt een zware nadruk op de
noordelijke wijken van de deelgemeente (inclusief Heijplaat) in
verband met de bevordering van het toerisme.
Er komt een kunstlint tussen de Creativ Factory en de Art Village Oud-
Charlois. Dit kunstlint wordt ook fysiek zichtbaar tegen lage kosten.
Het kunstlint wordt een veilige route fiets- en wandelroute in de
avonduren door de noordelijke wijken van Charlois. Er komt ook een
veilige route -mogelijk over water naar Heijplaat.
Er komen podia voor debat en stedelijke ontwikkeling bijvoorbeeld in
de Oude Kerk van Charlois en de stichting Bad.
Het Zuiderpark wordt de oase van rust en tegelijkertijd een
aantrekkelijke ruimte voor sportieve en culturele activiteit in
Rotterdam Zuid. Verbindingen moeten ontstaan tussen Theater Zuidplein,
de Larenkamp, Ahoy en het park als festivalgebied. De horeca moet
verder ontwikkeld worden in het park. Bijvoorbeeld onder het
metroviaduct bij de nieuwe vijver.
Het park moet drukker worden waardoor de sociale controle en daardoor
veiligheid ook in de avonduren toeneemt. Ook hier komen veilige fiets-
en wandelroutes.
De zuidelijke tuinsteden behouden vooral hun woonfunctie.
Kader 4. Doelgroepen
Een vijfde van de bewoners van Charlois is 55+ en veelal Oud-Hollands.
De rest van de bevolking is jeugdig (een derde is onder de 23, klopt
dit? us) en bestaat ruwweg uit ongeveer gelijke delen Oud-Hollands,
Turks, Marokkaans, Surinaams, Antilliaans en een groep overige
nationaliteiten. Het cultuuraanbod is op de belangstelling van deze
groepen gericht.
Een groep oudere bewoners durft s avond soms niet meer de deur uit.
Daar moet een speciaal programma voor komen om hen weer in de
avonduren naar activiteiten te krijgen. Het veilige gevoel moet
terugkeren. Dat kan vanuit een culturele programmering.
Jongeren moeten hun weg naar cultuurinstellingen en verenigingen leren
vinden. Dat kan door verbetering van voorlichting op scholen.
Probleemjongeren moeten worden geactiveerd door middel van culturele
en sportieve programmas. Ze worden gestimuleerd om op te treden.
Culturele activering is onderdeel van het veiligheidsbeleid.
De Zuiderparkdagen krijgen een sterke multiculturele programmering
waarin de jeugdigheid van Charlois zichtbaar wordt.
De doelgroepenprogrammas worden samen met scholen, justitie, politie
corporaties, gezondheidszorg, cultuur en welzijnsorganisaties
ontwikkeld.
Kader 5. Participatie
Iedere wijk krijgt een eigen groot kunstwerk dat aansluit bij het
thema van de wijk. Het wordt een identiteit versterkend object dat
discussie mag oproepen. Dit werk komt voort uit de samenwerking van
velen in de wijk. Per werk is er een ruim budget voorhanden. Verder
krijgt iedere straat een budget en een ruimte om zijn eigen kunstwerk
te bedenken, te (laten) maken en plaatsen.
Voorwaarde is dat buurtbewoners, kunstenaars, ondernemers, scholen en
instellingen bij de totstandkoming hiervan met elkaar samnewerken. De
participatiegelden van Vogelaar worden hiervoor ingezet.
Kader 6. Het budget
Er was in het kader van het op zuid voor 2007 en 2008 in totaal 2
miljoen beschikbaar voor kunst- en cultuurprojecten in de drie
deelgemeenten. De bedoeling is dat dit geld als cofinanciering kanb
worden ingezet. Heeft u dat geld al geclaimd voor Charlois? Zo niet
gaat u dat nog claimen? Wat heeft u al gedaan om andere deelnemers te
vinden voor investeren in kunst en cultuur? We wteen dat corporaties
ook graag meedoen aan projecten die de sociale cohesie en de
veiligheid versterken? Wat heeft u al gedaan om hen te interesseren?
Wat gaat u met de participatie gelden van Vogelaar doen. Bij elkaar
ongeveer een klein miljoen voor onze deelgemeente.
Een snelle rekensom laat voor onze deelgemeente vanuit de
regisseursrol zien dat het geld voor kunst en cultuur al snel oploopt
tot bijna 3 miljoen voor deze bestuursperiode. Dat is een enorme
oppepper voor Charlois. Kunt u ernaar streven de POZ gelden alsnog los
te krijgen. Dat geeft nieuwe perspectieven voor aanzienlijke
imagoverbetering van Charlois. Wilt u uw regierol echt nemen? Wilt u
als regisseur de totstandkoming van de nota en de onderhandelingen met
andere partijen versnellen? Veel tijd is verloren gegaan. Geld is hard
nodig.
We zijn benieuwd naar uw reactie.
Dank voor uw aandacht.