PvdA Rotterdam


PvdA vraagt duidelijkheid

Ma 21 Jul 2008 - Ursul Schaap

PvdA vraagt om duidelijkheid over kunst en cultuur Auteur Ursul Schaap
Na een indringende discussie tijdens de raadstafel op 16 juni heeft u een goede poging gedaan om een startnotitie samen te stellen. Dank daarvoor. Ze biedt een betere basis voor gesprek. Toch vinden we dat de startnotitie in een aantal opzichten nog steeds onvoldoende richting geeft. Daarom bracht de fractie van de PvdA op 7 juli 2008 het volgende in tijdens een opiniërend debat in de deelraad van Charlois

Het eerste dat opvalt op pagina 2 van de startnotitie van het Dagelijks Bestuur is uw stelling dat de deelgemeente vooral een regisserende rol heeft en daarmee ook een beperkte capaciteit voor het schrijven van beleid. Die stelling is wonderlijk. Want als u vindt en dat zijn we met u eens dat u een regisserende rol heeft, dan bestaat uw taak mede uit het vormen van dat beleid en het creëren van de voorwaarden voor de daadwerkelijk uitvoering ervan. Daarom is de PvdA-fractie ook ongelukkig met het feit dat we nu al anderhalf jaar wachten op de notitie die aanvankelijk voor januari 2007 was toegezegd. Dit is des te zorgelijk omdat er in deze bestuursperiode veel geld beschikbaar is voor dit onderwerp. Geld dat hopelijk ondanks de deelgemeentelijke traagheid met het voor elkaar boksen van een nota toch nog beschikbaar is. Daarover straks meer.
Wij vinden de visie die u in het stuk neerlegt goed, maar de kaders die u vervolgens uitwerkt zijn lang niet altijd kaders, maar meer goede bedoelingen en wenselijkheden. Die prijzen we, maar kaders voor beleid zijn wat anders dan goede bedoelingen. Kaders bepalen het speelveld dat we als raad met u afspreken. U kunt binnen dat veld uw ding doen en daarover willen wij van u horen of het u lukt. Een kader is dus iets meer dan een positieve intentie of wenselijkheid. Ik zal een voorbeeld geven. Een kader is voor u bijvoorbeeld: het imago van Charlois wordt bepaald door positieve berichtgeving over kunst en cultuur. Ten eerste wordt het imago niet bepaald door kunst- en cultuur alleen, bovendien heb je berichtgeving niet in hand. Op deze basis kun je geen afspraken maken tussen raad en bestuur. En kader is dus een afspraak over een speelveld om een bepaald doel te bereiken.
Een kader geeft bijvoorbeeld richting aan de vraag die u meer dan eens in uw startnotitie opwerpt hoe om te gaan met kunst- en cultuurbeleid in relatie tot het bestaande veiligheidsbeleid. U vraagt de raad welke afweging u dan moet maken. Het antwoord op die vraag is inderdaad een kader. En u vraagt er terecht om. Dan gaan we u dan ook voorstellen. De fractie van de PvdA zal de door u gepresenteerde kaders dan ook niet allemaal langslopen, want op tal van onderdelen zijn uw intenties en goede bedoelingen van commentaar te voorzien. We willen het hier beperken tot de grote lijnen. Welke kaders zouden we willen zien? Om te beginnen iets over uw visie, die we ondersteunen. We zouden de visie als volgt willen samenvatten:
Charlois is de multiculti art village van Rotterdam. Dan de kaders die daar uit voortvloeien.
Kader 1. Kunst- en cultuurbeleid moet een integraal onderdeel zijn van het totale beleid van de deelgemeente Charlois. Het draagt bij aan de verbetering van de belangrijkste problemen van de deelgemeente. Het is dus direct verwant met het veiligheidsbeleid dat nog steeds hoog op de agenda moet staan in de deelgemeente.
Kader 2. Toerisme & economie
Toerisme wordt een bloeiende sector van Charlois. Charlois ontvangt in 2015 jaarlijks 500.000 toeristen die afkomen op het multiculturele leven in de noordelijke wijken van de deelgemeente en het park. Voorwaarde voor toerisme is een schone, hele en veilige deelgemeente. Inspanningen op dit terrein dragen bij aan het open, gastvrije karakter van de deelgemeente.
Jaarlijkse festivals vestigen aandacht op de basale kwaliteiten van Charlois. Te denken valt daarbij aan tijdelijke beeldenroutes, multicultifestvals in muziek, dans en theater, sportevenementen enz. Hierbij wordt samengewerkt met stedelijke diensten, lokale ondernemers, kunstenaars, corporaties, scholen, welzijnsinstellingen enz.
Kader 3. Gebiedsprofilering
Gebiedsprofilering is noodzakelijk voor verdere economische ontwikkeling. In samenwerking met corporaties, ondernemers en kunstinstellingen wordt dit verder uitgewerkt tot een profiel per wijk. Bij de externe profilering ligt een zware nadruk op de noordelijke wijken van de deelgemeente (inclusief Heijplaat) in verband met de bevordering van het toerisme.
Er komt een kunstlint tussen de Creativ Factory en de Art Village Oud- Charlois. Dit kunstlint wordt ook fysiek zichtbaar tegen lage kosten. Het kunstlint wordt een veilige route fiets- en wandelroute in de avonduren door de noordelijke wijken van Charlois. Er komt ook een veilige route -mogelijk over water naar Heijplaat. Er komen podia voor debat en stedelijke ontwikkeling bijvoorbeeld in de Oude Kerk van Charlois en de stichting Bad.
Het Zuiderpark wordt de oase van rust en tegelijkertijd een aantrekkelijke ruimte voor sportieve en culturele activiteit in Rotterdam Zuid. Verbindingen moeten ontstaan tussen Theater Zuidplein, de Larenkamp, Ahoy en het park als festivalgebied. De horeca moet verder ontwikkeld worden in het park. Bijvoorbeeld onder het metroviaduct bij de nieuwe vijver.
Het park moet drukker worden waardoor de sociale controle en daardoor veiligheid ook in de avonduren toeneemt. Ook hier komen veilige fiets- en wandelroutes.
De zuidelijke tuinsteden behouden vooral hun woonfunctie. Kader 4. Doelgroepen
Een vijfde van de bewoners van Charlois is 55+ en veelal Oud-Hollands. De rest van de bevolking is jeugdig (een derde is onder de 23, klopt dit? us) en bestaat ruwweg uit ongeveer gelijke delen Oud-Hollands, Turks, Marokkaans, Surinaams, Antilliaans en een groep overige nationaliteiten. Het cultuuraanbod is op de belangstelling van deze groepen gericht.
Een groep oudere bewoners durft s avond soms niet meer de deur uit. Daar moet een speciaal programma voor komen om hen weer in de avonduren naar activiteiten te krijgen. Het veilige gevoel moet terugkeren. Dat kan vanuit een culturele programmering. Jongeren moeten hun weg naar cultuurinstellingen en verenigingen leren vinden. Dat kan door verbetering van voorlichting op scholen. Probleemjongeren moeten worden geactiveerd door middel van culturele en sportieve programmas. Ze worden gestimuleerd om op te treden. Culturele activering is onderdeel van het veiligheidsbeleid. De Zuiderparkdagen krijgen een sterke multiculturele programmering waarin de jeugdigheid van Charlois zichtbaar wordt. De doelgroepenprogrammas worden samen met scholen, justitie, politie corporaties, gezondheidszorg, cultuur en welzijnsorganisaties ontwikkeld.
Kader 5. Participatie
Iedere wijk krijgt een eigen groot kunstwerk dat aansluit bij het thema van de wijk. Het wordt een identiteit versterkend object dat discussie mag oproepen. Dit werk komt voort uit de samenwerking van velen in de wijk. Per werk is er een ruim budget voorhanden. Verder krijgt iedere straat een budget en een ruimte om zijn eigen kunstwerk te bedenken, te (laten) maken en plaatsen.
Voorwaarde is dat buurtbewoners, kunstenaars, ondernemers, scholen en instellingen bij de totstandkoming hiervan met elkaar samnewerken. De participatiegelden van Vogelaar worden hiervoor ingezet. Kader 6. Het budget
Er was in het kader van het op zuid voor 2007 en 2008 in totaal 2 miljoen beschikbaar voor kunst- en cultuurprojecten in de drie deelgemeenten. De bedoeling is dat dit geld als cofinanciering kanb worden ingezet. Heeft u dat geld al geclaimd voor Charlois? Zo niet gaat u dat nog claimen? Wat heeft u al gedaan om andere deelnemers te vinden voor investeren in kunst en cultuur? We wteen dat corporaties ook graag meedoen aan projecten die de sociale cohesie en de veiligheid versterken? Wat heeft u al gedaan om hen te interesseren? Wat gaat u met de participatie gelden van Vogelaar doen. Bij elkaar ongeveer een klein miljoen voor onze deelgemeente. Een snelle rekensom laat voor onze deelgemeente vanuit de regisseursrol zien dat het geld voor kunst en cultuur al snel oploopt tot bijna 3 miljoen voor deze bestuursperiode. Dat is een enorme oppepper voor Charlois. Kunt u ernaar streven de POZ gelden alsnog los te krijgen. Dat geeft nieuwe perspectieven voor aanzienlijke imagoverbetering van Charlois. Wilt u uw regierol echt nemen? Wilt u als regisseur de totstandkoming van de nota en de onderhandelingen met andere partijen versnellen? Veel tijd is verloren gegaan. Geld is hard nodig.
We zijn benieuwd naar uw reactie.
Dank voor uw aandacht.