Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Europese Commissie
T.a.v. de heer Tajani
De Motstraat 28
1049 BRUSSEL
BELGIE

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 21 juli 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGTL-2008/3094 - Onderwerp
Mogelijke vrijstelling truckruns van verordening 561/2006/EG

Allereerst natuurlijk mijn hartelijke felicitaties met uw benoeming tot vice-voorzitter van de Europese Commissie, met bijzondere verantwoordelijkheid voor de verdere ontwikkeling van het Europese transportbeleid. Een dynamisch beleidsterrein waarop ons in de komende jaren nog vele uitdagingen te wachten staan: de doorberekening van externe kosten, de vertaalslag van de gemeenschappelijke klimaatdoelstellingen naar concrete maatregelen en de verdere vervolmaking van de interne markt. Ik verheug me erop dat we in navolging van onze uitstekende samenwerking in het Europees Parlement de handen weer ineen kunnen slaan om samen aan de slag te gaan met deze boeiende beleidsvraagstukken.

De Europese Commissie streeft naar een beter imago van de transportsector. Nederland deelt dit streven. De Nederlandse transportsector en de chauffeurs die daarin actief zijn, werken hard aan het realiseren van deze doelstelling. Ik wil graag uw aandacht vragen voor de actuele problemen die chauffeurs en bedrijven ondervinden bij een maatschappelijk belangrijke chauffeursactiviteit: de truckrun.

Eenmaal per jaar bezorgen beroepschauffeurs in verschillende plaatsen in Nederland vele verstandelijk gehandicapten een fantastische dag. Zij rijden dan op een (zaterdag)middag als vrijwilligers met hun vrachtauto een route in de buurt van hun woonomgeving. De tocht vindt plaats onder politiebegeleiding en met een lage snelheid. Langs de route worden zij dan toegezwaaid door duizenden mensen, die het geheel een feestelijke omlijsting geven.

Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGTL-2008/3094

Tot 1 januari 2008 kon deze vrijwillige activiteit worden beschouwd als vrijgesteld conform artikel 4 lid 12 van verordening 3820/85/EG: niet-commercieel goederenvervoer voor privé-doeleinden. De nieuwe rij- en rusttijdenverordening 561/2006 beperkt deze mogelijke vrijstelling in artikel 3 lid h tot voertuigen met een toegestane maximummassa van 7,5 ton. Doorgaans overschrijdt een vrachtauto die bij de truckrun wordt ingezet, deze massa. Door aanpassing van dit artikel kan de truckrun als vrijwilligersactiviteit niet meer worden uitgezonderd van de bepalingen van de verordening.

Wanneer chauffeurs in het weekend hun wekelijkse rusttijd onderbreken door deelname aan de truckrun, zal deze korte onderbreking een onevenredig lange compensatie vereisen. Ik ben er echter van overtuigd dat het karakter van de truckrun, de ontspannen sfeer en het lage tempo waarin wordt gereden, geen negatieve gevolgen heeft voor de gemoedstoestand van de chauffeur en de mate waarin hij op zondagavond of maandagochtend weer gaat rijden. Zeker niet als de truckrun vergelijken wordt met andere activiteiten die een chauffeur in het weekend kan ondernemen en die niet behoeven te worden gecompenseerd. De concurrentieverhoudingen worden daarnaast niet verstoord, aangezien chauffeurs geheel vrijwillig werken en er geen opbrengsten worden gegenereerd. Tenslotte draagt de truckrun bij aan de verbetering van het imago van het beroep van chauffeur en de transportsector in het algemeen: de chauffeur oogst door deelname veel waardering en bedrijven komen op een positieve manier in de belangstelling van de lokale gemeenschap.

Ik wil u in het licht van het bovenstaande vragen er aan mee te werken om de mogelijkheid te creëren om voor dit specifieke vrijwilligerswerk een uitzondering te maken op de rij- en rusttijdenverordening zoals bijvoorbeeld ook het geval is ten aanzien van humanitaire hulp. Het voortbestaan ervan staat, omwille van de genoemde praktische consequenties, zwaar onder druk. Wij neigen in eerste instantie naar de mogelijkheden die artikel 14 van de verordening voor dit type vervoer biedt. Graag ga ik nog deze zomer nader met u in overleg over een mogelijke vrijstelling en de condities die daaraan verbonden kunnen worden.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---