abcdefgh
Europese Commissie
T.a.v. de heer Tajani
De Motstraat 28
1049 BRUSSEL
BELGIE
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
21 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGTL-2008/3094 -
Onderwerp
Mogelijke vrijstelling truckruns van verordening 561/2006/EG
Allereerst natuurlijk mijn hartelijke felicitaties met uw benoeming tot vice-voorzitter van de
Europese Commissie, met bijzondere verantwoordelijkheid voor de verdere ontwikkeling
van het Europese transportbeleid. Een dynamisch beleidsterrein waarop ons in de
komende jaren nog vele uitdagingen te wachten staan: de doorberekening van externe
kosten, de vertaalslag van de gemeenschappelijke klimaatdoelstellingen naar concrete
maatregelen en de verdere vervolmaking van de interne markt. Ik verheug me erop dat
we in navolging van onze uitstekende samenwerking in het Europees Parlement de
handen weer ineen kunnen slaan om samen aan de slag te gaan met deze boeiende
beleidsvraagstukken.
De Europese Commissie streeft naar een beter imago van de transportsector. Nederland
deelt dit streven. De Nederlandse transportsector en de chauffeurs die daarin actief zijn,
werken hard aan het realiseren van deze doelstelling. Ik wil graag uw aandacht vragen
voor de actuele problemen die chauffeurs en bedrijven ondervinden bij een
maatschappelijk belangrijke chauffeursactiviteit: de truckrun.
Eenmaal per jaar bezorgen beroepschauffeurs in verschillende plaatsen in Nederland vele
verstandelijk gehandicapten een fantastische dag. Zij rijden dan op een (zaterdag)middag
als vrijwilligers met hun vrachtauto een route in de buurt van hun woonomgeving. De
tocht vindt plaats onder politiebegeleiding en met een lage snelheid. Langs de route
worden zij dan toegezwaaid door duizenden mensen, die het geheel een feestelijke
omlijsting geven.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGTL-2008/3094
Tot 1 januari 2008 kon deze vrijwillige activiteit worden beschouwd als vrijgesteld conform
artikel 4 lid 12 van verordening 3820/85/EG: niet-commercieel goederenvervoer voor
privé-doeleinden. De nieuwe rij- en rusttijdenverordening 561/2006 beperkt deze
mogelijke vrijstelling in artikel 3 lid h tot voertuigen met een toegestane maximummassa
van 7,5 ton. Doorgaans overschrijdt een vrachtauto die bij de truckrun wordt ingezet,
deze massa. Door aanpassing van dit artikel kan de truckrun als vrijwilligersactiviteit niet
meer worden uitgezonderd van de bepalingen van de verordening.
Wanneer chauffeurs in het weekend hun wekelijkse rusttijd onderbreken door deelname
aan de truckrun, zal deze korte onderbreking een onevenredig lange compensatie
vereisen. Ik ben er echter van overtuigd dat het karakter van de truckrun, de ontspannen
sfeer en het lage tempo waarin wordt gereden, geen negatieve gevolgen heeft voor de
gemoedstoestand van de chauffeur en de mate waarin hij op zondagavond of
maandagochtend weer gaat rijden. Zeker niet als de truckrun vergelijken wordt met
andere activiteiten die een chauffeur in het weekend kan ondernemen en die niet
behoeven te worden gecompenseerd. De concurrentieverhoudingen worden daarnaast
niet verstoord, aangezien chauffeurs geheel vrijwillig werken en er geen opbrengsten
worden gegenereerd. Tenslotte draagt de truckrun bij aan de verbetering van het imago
van het beroep van chauffeur en de transportsector in het algemeen: de chauffeur oogst
door deelname veel waardering en bedrijven komen op een positieve manier in de
belangstelling van de lokale gemeenschap.
Ik wil u in het licht van het bovenstaande vragen er aan mee te werken om de
mogelijkheid te creëren om voor dit specifieke vrijwilligerswerk een uitzondering te maken
op de rij- en rusttijdenverordening zoals bijvoorbeeld ook het geval is ten aanzien van
humanitaire hulp. Het voortbestaan ervan staat, omwille van de genoemde praktische
consequenties, zwaar onder druk. Wij neigen in eerste instantie naar de mogelijkheden die
artikel 14 van de verordening voor dit type vervoer biedt. Graag ga ik nog deze zomer
nader met u in overleg over een mogelijke vrijstelling en de condities die daaraan
verbonden kunnen worden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat