Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa legt voorstel voor regulering tarieven landelijk gastransport ter inzage

21-07-2008

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) legt vandaag een voorstel voor de regulering van tarieven voor het landelijk gastransport ter inzage. De energiesector kan tot en met 31 augustus 2008 bij de NMa reageren op dit voorstel.

Gas Transport Services B.V. (GTS), een 100-procent staatsbedrijf, voert de taken voor het landelijk gastransport uit. Met het voorstel van de NMa wordt GTS geprikkeld om doelmatiger te werken, terwijl het landelijk gastransportnet tegelijkertijd voldoende kwaliteit behoudt. Omdat GTS een monopolie heeft op het gastransport, stelt de NMa als onafhankelijke toezichthouder de tarieven die GTS maximaal in rekening mag brengen bij zijn afnemers, vast.

Het voorstel voor de regulering van tarieven van GTS is neergelegd in drie zogenoemde ontwerp-methodebesluiten voor de periode 2009 tot en met 2012. Op basis van deze ontwerp-methodebesluiten stelt de NMa uiteindelijk de tarieven vast voor gastransport en ondersteunende diensten, zoals kwaliteitsconversiediensten.
Kwaliteitsconversiediensten hebben als doel ervoor te zorgen dat de samenstelling van het gas dat door producenten in het gastransportnet wordt ingevoed, wordt aangepast. Op deze wijze kunnen de hoeveelheden hoog- en laagcalorisch gas in overeenstemming worden gebracht met de wensen van afnemers die het gas aan het gastransportnet onttrekken. Naar verwachting stelt de NMa de tarieven eind 2008 daadwerkelijk vast.

Tot en met 2005 kwamen de tarieven, die GTS destijds maximaal in rekening mocht brengen, tot stand na onderhandelingen tussen GTS en de afnemers. De NMa gaf vooraf richtlijnen voor die onderhandelingen.

Sinds 1 januari 2006 heeft de NMa de bevoegdheid om de regulering van GTS in methodebesluiten vast te leggen. Het methodebesluit, dat betrekking had op de periode 2006 tot en met 2009, is op 30 november 2006 door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) vernietigd, nadat GTS hiertegen in beroep was gegaan.

Belangrijkste reden voor vernietiging was dat er voor afnemers onvoldoende zekerheid bestond over de uiteindelijke hoogte van de verschillende tarieven van GTS. De minister van Economische Zaken kondigde kort na deze vernietiging nadere regels aan, waarmee de NMa rekening moet houden bij vaststelling van nieuwe methodebesluiten voor het landelijk gastransport. Daarbij gaat het ook om voldoende investeringsprikkels voor GTS. Op 7 juli 2008 heeft de minister deze nadere regels in een beleidsregel vastgelegd. De ontwerp-methodebesluiten zijn op deze beleidsregel gebaseerd.

De ontwerp-methodebesluiten zijn te vinden op de website van de Energiekamer van de NMa.