Zorgverzekeraars Nederland


Kwaliteit en transparantie: Kern van de zaak

Zorgverzekeraars stellen eisen aan informatie over kwaliteit van zorg. De beschikbaarheid van informatie over kwaliteit van zorg is belangrijk voor de zorginkoop, de ontwikkeling van verzekeringsproducten (polissen), zorgbemiddeling naar verzekerden, informatie aan verzekerden, schadelastafwikkeling en controle.

In verband met het contracteren van zorgproducten is het voorwaarde dat de informatie over kwaliteit van zorg op productniveau beschikbaar is. Daarnaast stellen zorgverzekeraars de volgende eisen aan informatie over kwaliteit van zorg:

* De informatie dient betrouwbaar te zijn;
* De informatie dient actueel te zijn. Voor de zorginkoop die start in het najaar willen zorgverzekeraars de gegevens van het voorafgaande jaar (van juni tot juni) kunnen gebruiken;
* De informatie dient gemakkelijk toegankelijk te zijn.

Instrumenten en activiteiten zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars ontwikkelen samen met andere partijen in de zorg diverse instrumenten en activiteiten om de kwaliteit en transparantie van de zorg te verbeteren:


1. Ontwikkelen van instrumenten ter ondersteuning van de zorginkoop
2. Ontwikkelen van aandoeningspecifieke prestatie-indicatoren
3. Meten van klantervaringen in de zorg

4. Implementeren van kwaliteitssystemen bij zorginstellingen

De hierboven genoemde initiatieven staan centraal in het kwaliteitsbeleid van de zorgverzekeraars, de zorgkantoren en ZN. Daarnaast financieren de zorgverzekeraars vele kwaliteitsprojecten en participeren zij in diverse initiatieven, zoals de stuurgroep Zichtbare Zorg, het Nationaal Programma Kankerbestrijding en de Stichting Kwaliteitsgelden Medisch Specialisten.