Zorgverzekeraars Nederland
Kwaliteit en transparantie: Kern van de zaak
Zorgverzekeraars stellen eisen aan informatie over kwaliteit van zorg.
De beschikbaarheid van informatie over kwaliteit van zorg is
belangrijk voor de zorginkoop, de ontwikkeling van
verzekeringsproducten (polissen), zorgbemiddeling naar verzekerden,
informatie aan verzekerden, schadelastafwikkeling en controle.
In verband met het contracteren van zorgproducten is het voorwaarde
dat de informatie over kwaliteit van zorg op productniveau beschikbaar
is. Daarnaast stellen zorgverzekeraars de volgende eisen aan
informatie over kwaliteit van zorg:
* De informatie dient betrouwbaar te zijn;
* De informatie dient actueel te zijn. Voor de zorginkoop die start
in het najaar willen zorgverzekeraars de gegevens van het
voorafgaande jaar (van juni tot juni) kunnen gebruiken;
* De informatie dient gemakkelijk toegankelijk te zijn.
Instrumenten en activiteiten zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars ontwikkelen samen met andere partijen in de zorg
diverse instrumenten en activiteiten om de kwaliteit en transparantie
van de zorg te verbeteren:
1. Ontwikkelen van instrumenten ter ondersteuning van de zorginkoop
2. Ontwikkelen van aandoeningspecifieke prestatie-indicatoren
3. Meten van klantervaringen in de zorg
4. Implementeren van kwaliteitssystemen bij zorginstellingen
De hierboven genoemde initiatieven staan centraal in het
kwaliteitsbeleid van de zorgverzekeraars, de zorgkantoren en ZN.
Daarnaast financieren de zorgverzekeraars vele kwaliteitsprojecten en
participeren zij in diverse initiatieven, zoals de stuurgroep
Zichtbare Zorg, het Nationaal Programma Kankerbestrijding en de
Stichting Kwaliteitsgelden Medisch Specialisten.