Ingezonden persbericht
Unilever geeft Bertolli-olijfolie in licentie aan Grupo SOS
21/07/2008 :
Unilever heeft vandaag bekendgemaakt dat zij een
definitieve overeenkomst heeft ondertekend voor de overdracht van haar
olijfolie- en azijnactiviteiten onder het merk Bertolli aan Grupo SOS
voor een bedrag van EUR 630 miljoen.
De transactie heeft de vorm van een wereldwijde, permanente licentie
van Bertolli-olijfolie en -kwaliteitsazijn aan Grupo SOS.
De overeenkomst omvat tevens de verkoop van de Italiaanse olijfolie-
en zaadolie-activiteiten onder de merknamen Maya, Dante en San
Giorgio, alsmede de fabriek in Inveruno, Italië.
Unilever behoudt het merk Bertolli voor alle andere categorieën,
waaronder margarine, pastasauzen en diepvriesmaaltijden. Het merk
Bertolli blijft een prioriteit voor Unilever, met sterke groeiplannen
die erop zijn gericht in te spelen op de toenemende vraag naar
mediterrane voedingsmiddelen.
Vindi Banga, Unilevers President Voedingsmiddelen, Huishoudelijke en
Persoonlijke Verzorging: "Bertolli is een leidend olijfoliemerk in
Europa, de VS en Australië. We zijn ervan overtuigd dat Grupo SOS, met
haar diepgaande expertise in deze categorie, Bertolli's
olijfolie-activiteiten verder zal versterken. We verheugen ons erop
samen met Grupo SOS te werken aan verdere vergroting van de kracht en
waarde van het merk Bertolli."
Jesus Salazar, bestuursvoorzitter van Grupo SOS: "Met Bertolli kunnen
we voortbouwen op de geweldige prestaties die Unilever op het gebied
van olijfolie al heeft neergezet. Deze transactie is absoluut van
strategisch belang voor Grupo SOS en versterkt onze positie als
wereldmarktleider in olijfolie. Net als Unilever richten we ons op de
mediterrane eetgewoonten. We zijn er dan ook van overtuigd dat deze
stap zowel voor de beide bedrijven als voor de consument voordelen zal
opleveren."
De gezamenlijke omzet van Bertolli-olijfolie en -azijn en van Maya,
Dante en San Giorgio bedroeg in 2007 ongeveer EUR 380 miljoen.
De transactie maakt deel uit van de door Unilever aangekondigde
plannen voor de verkoop van niet-strategische merken, die tezamen goed
zijn voor een omzet van EUR 2 miljard.
De overeenkomst, die nog dient te worden goedgekeurd door de
regelgevende instanties, zal naar verwachting in de loop van 2008
worden afgerond.