Ingezonden persbericht


Architecten behouden meest positieve imago in de bouw

Klusbedrijven blijven een imagoprobleem houden

Rotterdam - 21 juli 2008. Onder een representatieve steekproef van 35 typen organisaties uit de bouwkolom is naar voren gekomen dat architecten het meest positieve en klusbedrijven het minst positieve imago hebben in de bouw. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder ruim 1.000 functionarissen uit de bouwsector.

Architecten het meest positieve imago
Imago is het netto resultaat van alle indrukken, ervaringen, kennis verwachtingen en gevoelens van de bouwers met de verschillende marktpartijen. Imago bestaat vaak uit een samenspel tussen emoties en feiten. Hierbij spelen emoties vaak een grotere rol dan de feiten. Mede hierdoor is het verbeteren van een imago vaak een lange termijn proces. Architecten worden door 15% van de respondenten genoemd als de partij met het meest positieve imago in de bouw. Daarnaast scoren ook de aannemers B&U (7%) ingenieurs (6%) en bouwmaterialen handelaren (6%) goed in deze top 10. Vorig jaar hadden de architecten bij dit onderzoek met 14% ook het best imago. Zij houden dit goede imago voorlopig dus in stand. De stukadoors zijn dit jaar nieuw in de top 10. Dit jaar dicht 5% van de personen die in de bouw werkzaam zijn hen het beste imago toe.

Klusbedrijven houden problemen met een slecht imago De klusbedrijven worden door maar liefst 21% van de respondenten genoemd als de partij met het minst positieve imago in de bouw. Vorig jaar hadden de klusbedrijven met 22% ook het minst positieve imago in de bouw en heeft dat dus in het relatief korte tijdbestek van een jaar nog niet kunnen verbeteren. Een mogelijke verklaring voor het imago van de klusbedrijven kan zijn het feit dat zij zich aan het einde van de bouwkolom bevinden. De werkzaamheden die zij uitvoeren hebben betrekking op de afbouw van een pand. Hier zijn eventuele fouten het meest zichtbaar aanwezig. De groep klusbedrijven wordt op afstand gevolgd door de project ontwikkelaars (11%). De stukadoors staan op de gedeelde derde plaats met (7%) Opvallend is dat de aannemers B&U door 7% van de respondenten worden gezien als de partij met het minst positieve imago terwijl de aannemers B&U een tweede plaats bezetten bij de top 10 van de partij met het meest positieve imago.