Nieuw systeem voor uitgifte bouwkavels en nieuwbouwwoningen
Het systeem voor de uitgifte van bouwkavels en nieuwbouwwoningen van
de gemeente bestaat sinds 2002 en is sindsdien niet gewijzigd. De
gemeente geeft kavels uit op basis van een inschrijflijst waarbij
degene die het langst op de lijst staat als eerste in aanmerking komt.
Dit systeem is door de jaren heen verouderd en steeds minder werkbaar
geworden. De gegevens zijn niet actueel meer. Bovendien kunnen we nu
niet zien wat de woonwensen van de ingeschrevenen zijn. Reden genoeg
dus voor de gemeenteraad om het systeem aan te passen. Hieronder leest
u hoe.
Met de aanpassingen willen we vervuiling van de inschrijflijst
tegengaan en woonwensen uit de gegevens kunnen herleiden. Bovendien
maken we de uitgifte klantvriendelijker. Het principe blijft
hetzelfde: de verdeling van bouwkavels en nieuwbouwwoningen gebeurt op
basis van de inschrijflijst. Ook behouden mensen die ingeschreven zijn
hun plaats op de lijst.
Verbeteringen
Om het systeem te verbeteren gaan we de gegevens digitaliseren. Het
voordeel hiervan is dat u zich voortaan kunt inschrijven via onze
website www.oirschot.nl. U kunt zelf uw gegevens invoeren en
aanpassen. Eén keer per jaar benaderen alle inschrijvers om hun
gegevens te actualiseren. We maken zoveel mogelijk gebruik van e-mail,
maar inschrijven en reageren blijft ook mogelijk op de `oude' manier.
Schriftelijk dus.
Met het nieuwe systeem kunnen we ook de woonwensen van de mensen op de
lijst registreren. We vragen bijvoorbeeld bij de inschrijving in welke
prijsklasse mensen een woning zoeken. Ook willen we de woonkern
registreren: wil men een woning in Oirschot of in Oostelbeers. Ten
slotte vragen we ook in welke doelgroep de inschrijver past,
bijvoorbeeld een starter of een senior. Door woonwensen, doelgroepen
en woonkernen te registreren kunnen we de uitgiftes beter laten
aansluiten op de wensen. We kunnen de gegevens die we hieruit
verkrijgen ook gebruiken als informatiebron voor onze woonvisie.
Nieuwe inschrijving
Medio augustus ontvangt iedereen die nu op de lijst staat een brief
met een enquête. Dat is nodig om de verbeteringen door te voeren en de
aanvullende gegevens te verzamelen. In de brief leggen we uit wat we
gaan veranderen en wat we van de mensen die op de lijst staan
verwachten of nodig hebben. In de enquête vragen we naar de
aanvullende gegevens, zoals de woonwensen en woonkernen. We verwachten
dat we vanaf 1 januari 2009 de uitgiftes op de `nieuwe manier' kunnen
doen.
Heeft u vragen over het nieuwe uitgiftesysteem, neem dan contact op
met Ilse Biemans van de gemeente Oirschot, e-mail
i.biemans@oirschot.nl, telefoon (0499) 583 333 op maandag, dinsdag en
vrijdag.
Gemeente Oirschot