Landelijk Aktie Komitee Scholieren
LAKS reactie De school bestuurd
"Leerling weer niet centraal"
Amsterdam, 18 juli 2008 - Het LAKS (Landelijk Aktie Komitee
Scholieren) reageert vandaag op een publicatie van het Sociaal en
Cultureel Planbureau (SCP). Het overzicht getiteld `De school
bestuurd' geeft wat betreft het LAKS een goed beeld van de situatie
van schoolbesturen in het voortgezet onderwijs. Toch ontbreken er nog
een aantal belangrijke zaken in het onderzoek. "De ervaringsdeskundige
leerling staat wederom niet centraal", aldus voorzitter Jelle Swaan.
Onderwijs draait om de leerlingDe constateringen die in het onderzoek
naar voren zijn gekomen zijn natuurlijk gericht op de besturen zelf.
Echter, het LAKS is van mening dat zowel bij het onderzoek als in de
publicatie zelf de leerling onvoldoende als uitgangspunt is gebruikt.
Dit is opmerkelijk: het onderwijs draait immers hoofdzakelijk om de
scholier en is bedoeld om leerlingen een goede basis en voorbereiding
op de maatschappij en arbeidsmarkt te geven.
Leerling is ideëel eigenaar van een schoolEén van de gestelde
onderzoeksvragen: `wie is de morele eigenaar van een school?'
Kanshebbers volgens het SCP: de samenleving, de ouders of het
schoolbestuur. Leerlingen worden hier totaal buiten gelaten, iets wat
zorgelijk is. Het antwoord op deze vraag bepaalt namelijk door wie een
bestuur zich laat leiden. De leerling is nog altijd de ideale
ervaringsdeskundige die tot op heden onderbenut wordt als het gaat om
beleidsvorming op scholen.
Autonomie voor besturenSchoolbesturen krijgen van de overheid steeds
meer taken toebedeeld. Is dit wenselijk? Op deze vraag wordt geen
concreet antwoord gegeven. Volgens het LAKS nadert de hoeveelheid
autonomie de balans. Vooral op de vlakken die met onderwijskwaliteit
te maken hebben moeten besturen niet meer autonomie krijgen; hierdoor
zou het kwaliteitsniveau tussen scholen te veel kunnen gaan
verschillen.
Maatschappelijke problemenSteeds vaker worden maatschappelijke
problemen betrokken in het onderwijs. Kroonvoorbeeld hiervan is de
maatschappelijke stage. Het LAKS is van mening dat dit een halt moet
worden toegeroepen zodat er meer onderwijstijd overblijft voor
daadwerkelijke kennisoverdracht; de primaire taak van
onderwijsinstellingen.
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is een organisatie van,
voor en door scholieren. Het LAKS organiseert activiteiten, informeert
en vertegenwoordigt scholieren in de ruimste zin van het woord.
------------------------------
-
De publicatie `De school bestuurd' van het SCP is te vinden op de
volgende website:
http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9789037703382.shtml