Toezegging AO DBC's, kapitaallasten en maatstafconcurrentie - Routekaart
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ/TSZ-2864014
18 juli 2008
Op 18 juni jongstleden heb ik met u gesproken over DBC's,
kapitaallasten en maatstafconcurrentie, onder andere naar aanleiding
van mijn brief "Waardering II". Tijdens dit debat heb ik aantal
toezeggingen gedaan. Eén daarvan luidde dat ik u zo spoedig mogelijk
de zogeheten routekaart zou doen toekomen. Met deze brief doe ik deze
toezegging gestand.
Routekaart invoering prestatiebekostiging en DBC verbeterplan
De invoering van prestatiebekostiging en de verbetering van het
DBC-systeem hangen nauw met elkaar samen. In verband met de afstemming
van de werkzaamheden die meerdere partijen voor één of beide trajecten
moeten uitvoeren, is vorig jaar een geïntegreerde routekaart
opgesteld, samen met de NZa, DBC Onderhoud en het CVZ. Met mijn brief
van 9 november 2007 heb ik u hierover geïnformeerd. Onlangs is de
routekaart aangepast aan de gewijzigde besluitvorming, zoals verwoord
in mijn brief `Waardering II' van 28 mei 2007. Als bijlage bij deze
brief ontvangt u de aangepaste routekaart, waaraan de betrokken
brancheorganisaties (NVZ, NFU, Orde, ZN, ZKN en NPCF) zich hebben
gecommitteerd.
Voor de ziekenhuisbekostiging vanaf 2010 zal ik de komende tijd, in
overleg met de NZa, plannen ontwikkelen. De te nemen stappen zijn op
dit moment nog niet bekend en daarom nog niet verwerkt in de
routekaart.
De voortgang van de werkzaamheden wordt, zoals ik u ook meldde in mijn
brief van 9 november 2007, regulier en in overleg met alle genoemde
partijen gemonitord, zodat indien nodig vroegtijdig kan worden
bijgestuurd.
DBC Verbeterplan
Met betrekking tot het DBC verbeterplan (punt 21 uit de routekaart)
wil ik een aantal belangrijke mijlpalen uit de routekaart lichten:
* heden - november 2008: verdere ontwikkeling van de nieuwe
producstructuur en afstemming met experts, waaronder de
wetenschappelijke verenigingen waarvoor een intensief traject is
opgestart;
* 1 december 2008: oplevering nieuwe productstructuur (nog exclusief
tarieven en normtijden) die gebruikt wordt bij het schaduwdraaien,
inclusief registratieregels;
* 1 januari 2009: ingebruikname nieuwe zorgactiviteitentabel door
alle ziekenhuizen;
* 1 februari 2009: start schaduwdraaien door circa tien
ziekenhuizen;
* 1 juli 2009: vaststelling en uitlevering van het volledige
DBC-pakket 2010, inclusief de nieuwe productstructuur met tarieven
en normtijden.
De planning voor het verbeterplan laat voldoende ruimte voor
noodzakelijke activiteiten als een goede afstemming van de
productstructuur met experts en het testen van het nieuwe systeem in
de praktijk (door middel van het schaduwdraaien). Daarnaast hebben
alle betrokken partijen zich gecommitteerd aan de planning. Dit geeft
mij het vertrouwen dat het nieuwe DBC-systeem op 1 januari 2010 kan
worden ingevoerd.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink