Ingezonden persbericht


Persbericht

De jeans: modebestendig kledingstuk bij uitstek

Amsterdam, 21-7-2008

95 procent van de Nederlanders draagt wel eens jeans. Welk merk kan hen weinig schelen, de pasvorm is het belangrijkste. Dit blijkt uit een onderzoek van Ruigrok | NetPanel in opdracht van Second Sight ter gelegenheid van het Fortis Fashion Business Xchange event 'Developments in Denim' op de Amsterdam International Fashion Week, zomer 2008.

Niet minder dan 95 procent van de Nederlanders draagt wel eens jeans, en gemiddeld heeft men 5,4 spijkerbroeken in de kast liggen. Zelfs onder ouderen is het percentage jeansdragers enorm: 85 procent van de mensen die 61 jaar of ouder zijn draagt wel eens jeans. Dit blijkt uit uit een onderzoek van Ruigrok | NetPanel in opdracht van Second Sight onder bijna 500 respondenten.

Ruim tweederde van de Nederlanders associeert jeans met termen als 'makkelijk?'(68 procent) en 'tijdloos' (64 procent). Het normale, informele en moderesistente karakter dat de Nederlander zijn spijkerbroek toeschrijft, komt ook tot uitdrukking in de selectiecriteria bij de aanschaf van nieuwe jeans. Twee vijfde van de Nederlanders koopt één of meer keer per jaar nieuwe jeans. Daarbij letten ze voornamelijk op de pasvorm (68 procent) en in mindere mate op de prijs (46 procent). Voorzover ze zich zorgen maken over hun aanschaf, dan is het dat de broek niet lekker zit of te duur is (tussen de dertig en honderd euro vindt men redelijk).

Wel beschouwen jongeren jeans bovengemiddeld vaak als modegevoelig, en hebben relatief vaak een voorkeur voor specifieke merken en zijn gevoeliger als het gaat om het model. Al zien ook zij de spijkerbroek eerder als een gebruiksvoorwerp dan als een 'fashion statement'.

Niet meer dan 7 procent vindt het merk belangrijk, en maar liefst 44 procent is helemaal niet merktrouw. Dit neemt niet weg dat men wel topmerken en B-merken onderscheidt. Tot de topmerken behoren Levi's (47 procent) op afstand gevolgd door Diesel (35 procent), Armani (25 procent). B-merken zijn onder andere H&M (35 procent), WE (13 procent) en Edwin (12 procent). Wrangler heeft een dubbelzinnige reputatie: 21 procent ziet het als topmerk, 10 procent als B-merk.

Nadere informatie:

Second Sight
Vossiusstraat 50
1071 AK Amsterdam
Tel. 06 48926019, vraag naar Andrea Wiegman (andrea@secondsight.nl) of Jan Bletz (jan@secondsight.nl) Algemeen e-mailadres: info@secondsight.nl
WWW: secondsight.nl