TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

18 juli 2008

Muziektoepassingen snelst groeiende diensten op mobiele telefoons Golf van nieuwe klanten voor mobiele aanbieders

Muziektoepassingen zijn momenteel de snelst groeiende diensten op mobiele telefoons, zo blijkt uit het meest recente TNS Global Telecom Insights onderzoek. Het toont aan dat het gebruik van MP3-spelers op mobiele telefoons het afgelopen jaar gestegen is met 78 procent en het gebruik van radio via de mobiel zelfs met 140 procent. Wereldwijd werden 16.000 respondenten uit 29 landen geïnterviewd. TNS NIPO nam het Nederlandse deel van het onderzoek voor haar rekening.

Wereldwijd luistert 43 procent van alle mobiele telefoongebruikers en 73 procent van de Smartphone gebruikers via hun mobiele telefoon naar muziek. Zeventig procent va de Nederlanders heeft een MP3-functie op zijn of haar mobiele telefoon zitten. Ruim éénderde (35%) maakt daar ook wekelijks of dagelijks gebruik van. Radio luisteren via de mobiele telefoon is iets minder populair bij de Nederlandse bevolking. Tweederde (67%) heeft een radiofunctie op de mobiele telefoon. Ruim twintig procent (23%) gebruikt deze mobiele radio ook echt wekelijks of dagelijks.

Wereldwijd gezien, vond in elke regio groei plaats, waarbij een opvallende ontwikkeling te zijn is in Latijns-Amerika en Azië, waar 45 procent van de gebruikers FM/AM radio noemt als één van de top 3 redenen om een mobiele telefoon te kopen - wat het een populairdere toepassing maakt dan SMS, internet en zelfs de camera.

Matthew Froggatt, directeur TNS Global Technology, zegt hierover: `Mobiele telefoons met radiotoepassing nemen de behoefte aan een los mobiel muziekapparaat, zoals een MP3-speler, weg. Dit zou ertoe kunnen leiden dat telefoonfabrikanten de slag om de macht over de koptelefoon winnen.'

`Het toenemende gebruik van mobiele radio in de Aziatische markt is ook ontzettend belangrijk. Het creëert een hele nieuwe golf klanten voor providers en zorgt voor een snellere communicatie naar een groter publiek. Radio is een onderschat medium, dat enorm heeft geleden onder het succes van muziekkanalen op tv en internet. De toepassing van radio op de mobiele telefoon kan ervoor zorgen dat de levensduur van het medium behoorlijk verlengd wordt. In sommige landen, zoals India, is het zelfs moeilijk mobiele telefoons zonder radiotoepassing op grote schaal aan de man te brengen.'

Tweederde van de jongeren van 16 tot 21 jaar luistert onderweg, via de mobiele telefoon, naar muziek. Maar ook onder de oudere generaties blijkt het verrassend populair: het onderzoek toont aan dat twintig procent van de mensen tussen de 51 en 60 jaar hun mobieltje ook gebruiken om naar muziek te luisteren.

De muziekindustrie kan deze ontwikkeling echter niet per definitie zien als een goudmijn: wereldwijd zet 22 procent van de gebruikers muziek op hun mobiele telefoon door het te kopiëren van hun PC of laptop (sideloading). Een kleiner deel - zestien procent - download muziek direct via de mobiel. Voor de Nederlandse situatie geldt dat elf procent muziek sideload; vijf procent download direct. Veel consumenten hebben hun muzieklijsten al in digitaal formaat en zien vaak af van direct downloaden naar hun mobiel door de hoge kosten die daaraan verbonden zijn.
Wanneer de consument de mobiele telefoon gebruikt als muziekspeler, onstaat voor fabrikanten de mogelijkheid om de consument intensiever te betrekken bij hun producten en de ontwikkeling daarvan. Voor netwerkproviders en de eigenaren van muziekrechten daarentegen, zou de winst uit het gebruik van de telefoon als muziekspeler mogelijk beperkt kunnen zijn. Froggatt concludeert: `Netwerkproviders kunnen beter inzetten op verbeterde real-time data diensten, zoals mobiel internet of locatie-specifieke informatie, om consumenten te stimuleren meer geld te spenderen.'

C0946 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk vond plaats van 15 oktober 2007 tot en met 15 januari 2008. Hierbij werden 16.000 respondenten ondervraagd, verdeeld over 29 landen wereldwijd.

Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS NIPO gebruiken. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Desirée van der Veen - Ang (tel: 020 522 57 31).

Voor meer informatie over GTI van TNS:
www.tnsglobal.com/market-research/technology-research/gti.aspx.