TNS NIPO publicaties
18 juli 2008
Muziektoepassingen snelst groeiende diensten op mobiele telefoons
Golf van nieuwe klanten voor mobiele aanbieders
Muziektoepassingen zijn momenteel de snelst groeiende diensten op
mobiele telefoons, zo blijkt uit het meest recente TNS Global Telecom
Insights onderzoek. Het toont aan dat het gebruik van MP3-spelers op
mobiele telefoons het afgelopen jaar gestegen is met 78 procent en het
gebruik van radio via de mobiel zelfs met 140 procent. Wereldwijd
werden 16.000 respondenten uit 29 landen geïnterviewd. TNS NIPO nam
het Nederlandse deel van het onderzoek voor haar rekening.
Wereldwijd luistert 43 procent van alle mobiele telefoongebruikers en
73 procent van de Smartphone gebruikers via hun mobiele telefoon naar
muziek. Zeventig procent va de Nederlanders heeft een MP3-functie op
zijn of haar mobiele telefoon zitten. Ruim éénderde (35%) maakt daar
ook wekelijks of dagelijks gebruik van. Radio luisteren via de mobiele
telefoon is iets minder populair bij de Nederlandse bevolking.
Tweederde (67%) heeft een radiofunctie op de mobiele telefoon. Ruim
twintig procent (23%) gebruikt deze mobiele radio ook echt wekelijks
of dagelijks.
Wereldwijd gezien, vond in elke regio groei plaats, waarbij een
opvallende ontwikkeling te zijn is in Latijns-Amerika en Azië, waar 45
procent van de gebruikers FM/AM radio noemt als één van de top 3
redenen om een mobiele telefoon te kopen - wat het een populairdere
toepassing maakt dan SMS, internet en zelfs de camera.
Matthew Froggatt, directeur TNS Global Technology, zegt hierover:
`Mobiele telefoons met radiotoepassing nemen de behoefte aan een los
mobiel muziekapparaat, zoals een MP3-speler, weg. Dit zou ertoe kunnen
leiden dat telefoonfabrikanten de slag om de macht over de koptelefoon
winnen.'
`Het toenemende gebruik van mobiele radio in de Aziatische markt is
ook ontzettend belangrijk. Het creëert een hele nieuwe golf klanten
voor providers en zorgt voor een snellere communicatie naar een groter
publiek. Radio is een onderschat medium, dat enorm heeft geleden onder
het succes van muziekkanalen op tv en internet. De toepassing van
radio op de mobiele telefoon kan ervoor zorgen dat de levensduur van
het medium behoorlijk verlengd wordt. In sommige landen, zoals India,
is het zelfs moeilijk mobiele telefoons zonder radiotoepassing op
grote schaal aan de man te brengen.'
Tweederde van de jongeren van 16 tot 21 jaar luistert onderweg, via de
mobiele telefoon, naar muziek. Maar ook onder de oudere generaties
blijkt het verrassend populair: het onderzoek toont aan dat twintig
procent van de mensen tussen de 51 en 60 jaar hun mobieltje ook
gebruiken om naar muziek te luisteren.
De muziekindustrie kan deze ontwikkeling echter niet per definitie
zien als een goudmijn: wereldwijd zet 22 procent van de gebruikers
muziek op hun mobiele telefoon door het te kopiëren van hun PC of
laptop (sideloading). Een kleiner deel - zestien procent - download
muziek direct via de mobiel. Voor de Nederlandse situatie geldt dat
elf procent muziek sideload; vijf procent download direct. Veel
consumenten hebben hun muzieklijsten al in digitaal formaat en zien
vaak af van direct downloaden naar hun mobiel door de hoge kosten die
daaraan verbonden zijn.
Wanneer de consument de mobiele telefoon gebruikt als muziekspeler,
onstaat voor fabrikanten de mogelijkheid om de consument intensiever
te betrekken bij hun producten en de ontwikkeling daarvan. Voor
netwerkproviders en de eigenaren van muziekrechten daarentegen, zou de
winst uit het gebruik van de telefoon als muziekspeler mogelijk
beperkt kunnen zijn. Froggatt concludeert: `Netwerkproviders kunnen
beter inzetten op verbeterde real-time data diensten, zoals mobiel
internet of locatie-specifieke informatie, om consumenten te
stimuleren meer geld te spenderen.'
C0946 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk vond plaats van 15 oktober
2007 tot en met 15 januari 2008. Hierbij werden 16.000 respondenten
ondervraagd, verdeeld over 29 landen wereldwijd.
Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS NIPO gebruiken. Voor
meer informatie kunt u contact opnemen met Desirée van der Veen - Ang
(tel: 020 522 57 31).
Voor meer informatie over GTI van TNS:
www.tnsglobal.com/market-research/technology-research/gti.aspx.
TNS NIPO