Volvo Cars streeft naar nul ongelukken
(7/18/2008)
Volvo Car Corporation heeft tot doel auto's te produceren die niet
kunnen botsen. Kortweg is het doel dat er in 2020 niemand meer gewond
raakt of overlijdt in een Volvo. "We accepteren niet dat mensen hun
leven verliezen tijdens een vliegtuigongeluk, waarom zouden we dat
tijdens een verkeersongeval wel accepteren?" aldus Jan Ivarsson, Hoofd
Safety Strategy bij Volvo Car Corporation.
Uit een rapport van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) bleek dat
er jaarlijks 1,2 miljoen mensen omkomen door verkeersongevallen. Meer
dan 50 miljoen mensen raken gewond tijdens een verkeersongeval. Deze
aantallen zullen alleen maar stijgen als er geen maatregelen worden
genomen. "Voortdurend onderzoek en ontwikkeling van veiligheid in en
om onze auto's in samenwerking met de overheid en de autoindustrie
dragen bij aan een toekomst zonder aanrijding," aldus Jan Ivarsson.
"Het Accident Research Team van Volvo Cars houdt sinds 1970 een
database van ongevallen bij die echt zijn gebeurd. Inmiddels bevat die
database meer dan 36.000 verkeersongevallen waarbij meer dan 60.000
Volvo's waren betrokken. De kennis die Volvo uit de ongevallen haalt,
geeft ons een basis en een unieke kans om de gebeurtenissen voor,
tijdens en na een ongeval in ons crashtestlaboratorium te
reconstrueren. Niet alleen crashes, maar ook rijgedrag en
situatieschetsen worden uitgebreid onderzocht. Door meer en meer
geavanceerdere technologie ontwerpen we auto's die ongelukken en
misschien zelfs gevaarlijke situaties voorkomen," verteld Jan
Ivarsson.
Om de signalering van incidenten waaruit ongelukken voortkomen te
bevorderen introduceerde Volvo een nieuwe strategie waarmee breder
gekeken wordt naar de gehele verkeerssituatie. Ook al is de gehele
technologie voor een botsvrije verkeerssituatie nu nog niet aanwezig,
de veiligheidsexperts van Volvo zijn overtuigd van wat ze willen
bereiken.
De gehele autorit van een bestuurder wordt bekeken. Van de
routinematige autorit tot de situatie na een aanrijding. De
veiligheidsfuncties die de auto moet bezitten worden in vijf fasen
uiteengezet:
Fase 1. Een normale rit: de bestuurder wordt geïnformeerd over de
huidige verkeerssituatie en het functioneren van de auto.
Fase 2. Conflictsituatie: de bestuurder raakt betrokken bij een
gevaarlijke situatie, waar goed op gereageerd wordt.
Fase 3. Vermijden: De bestuurder is minder goed in staat op de juiste
wijze te handelen.
Fase 4. Schadereductie: De bestuurder en de auto zijn niet in staat om
een aanrijding te vermijden. De auto wordt op de aanrijding voorbereid
door een reductie van de aanrijdingssnelheid.
Fase 5. Na een aanrijding: Er wordt zo snel mogelijk hulp aangeboden
aan de bestuurder.
Volvo gaat uit van het principe dat de bestuurder de baas is in de
auto. Het Intelligence System ondersteund hierbij de bestuurder waar
nodig, bijvoorbeeld bij afwijkend rijgedrag en onoplettendheid. Ook
waarschuwt het systeem de bestuurder wanneer de afstand tot de andere
weggebruikers niet groot genoeg is. De auto neemt het pas over van de
bestuurder wanneer deze niet reageert, bijvoorbeeld wanneer de auto
uitbreekt. De verlaagde snelheid leidt tot een minder hoge
aanrijdingssnelheid, hiervoor in de plaats treden de beschermende
veiligheidsmaatregelen zoals de veiligheidsgordels, airbags en
kreukelzones.
In de nabije toekomst introduceert Volvo een veiligheidssysteem wat
het zelfs mogelijk maakt voetgangers tijdig te signaleren en hiervoor
te remmen en waarbij weggestuurd wordt door de auto bij onverwacht
naderend overig verkeer.
Met deze nieuwe visie op een aanrijdingsvrije wereld daagt Volvo niet
alleen zichzelf, maar ook de overheid en gehele auto-industrie uit,
dit kan Volvo niet alleen realiseren. Verkeersveiligheid heeft 3
belangrijke spelers: De autoproducenten, de bestuurders en de
overheden. Intensivieve samenwerking is noodzakelijk om tot meer
veiligheid voor de weggebruikers te komen.
"Er zijn ontzettend veel kansen op het gebeid van veiligheid door
bijvoorbeeld communicatie tussen de auto's en de infrastructuur te
bewerkstelligen. Auto's zouden elkaar moeten kunnen waarschuwen bij
bijvoorbeeld glad wegdek en sensoren in de infrastructuur kunnen
waarschuwen bij overstekende dieren en voetgangers," legt Jan Ivarsson
uit.
Ivarsson vervolgt:"Volvo introduceerde bijna 50 jaar geleden de zelf
uitgevonden driepuntsgordel. Toentertijd al zagen we het belang
hiervan in en boden we dit patent kosteloos aan andere producenten
aan. Hier wordt nog steeds naar verwezen als de uitvinding die de
meeste levens heeft gered. Maar desalniettemin dragen nog steeds veel
mensen geen autogordel. Er ligt nog een grote uitdaging om mensen meer
bewust te maken van hun veiligheid."
Volvo draagt op dit moment hun kennis op het gebeid van veiligheid
over aan overheden in andere landen. Zo realiseerde Volvo in 2003 een
Traffic Accident Research Centre in Thailand. Ze streefden er hier
naar om de Thaise overheid te voorzien van de beste informatie om de
verkeerssituatie in Thailand aan te pakken. Daartegenover deed Volvo
de kennis op over verkeerssituaties in opkomende markten. Informatie
die direct werd meegenomen bij verdere ontwikkelingen. Recentelijk
tekende Volvo een overeenkomst om een vergelijkbaar project te starten
in China.
AutoRai