Consumentenbond
---
18 juli 2008
Actie Consumentenbond: 50 reparaties na garantietermijn
Een actie van de Consumentenbond heeft voor 50 leden geleid tot
reparatie van hun product na het verstrijken van de fabrieksgarantie.
Het overgrote deel van de meldingen is inmiddels naar tevredenheid
opgelost.
Met de onderzochte bedrijven BCC, Expert, Harense Smid en It's heeft
de bond afspraken gemaakt over de uit te voeren reparaties. Over De
Harense Smid en BCC kwamen geen klachten binnen. Verder reageerden
klanten van Mediamarkt, Aldi en enkele kleine (web)winkels op de
oproep in de Consumentengids (maart 2008) om problemen met de
reparatie van apparaten te melden.
Consumenten hebben recht op een goed functionerend apparaat. Als een
product na de garantietermijn kapot gaat en het is niet verkeerd
gebruikt, dan is de winkel verplicht een oplossing te bieden. Dat kan
zijn reparatie, vervanging of ontbinding van de koop. Eventueel moet
een deel van de reparatie zelf worden betaald. Klanten kunnen het
beste teruggaan naar het filiaal waar zij het apparaat gekocht hebben.
Mocht het betreffende filiaal het apparaat niet willen repareren of
vervangen, is contact op nemen met de (landelijke) Serviceafdeling de
meest succesvolle stap.