| |
|Datum 18 juli 2008 | | | |In verband met aanleg Randstadspoor en HOV-baan Om de Zuid | | | |Ontwerp Halte Utrecht Vaartsche Rijn vastgesteld | |Burgemeester en wethouders van Utrecht hebben het ontwerp van de halte| |Utrecht Vaartsche Rijn vastgesteld. Direct betrokkenen en omwonenden | |hebben invloed gehad op het ontwerp van de toekomstige Randstadspoor- | |en HOV-halte. Vaartsche Rijn- de werknaam van de nieuwe halte- wordt | |definitief gehandhaafd. In samenspraak met de bewoners van de | |Pelikaan- en de Vaartstestraat wordt de herinrichting van van deze | |twee aanliggende straten verder uitgewerkt. De bewoners van de | |Pelikaanstraat krijgen bovendien de gelegenheid om de ruimte onder de | |HOV-baan in hun straat in gebruik te nemen. Het college wil daarmee de| |bewoners compenseren voor de aanleg van HOV Om de Zuid. | | | |Utrecht Vaartsche Rijn is één van de nieuwe haltes in Utrecht die in | |het kader van Randstadspoor, het regionale treinnetwerk gebouwd | |worden. Daarnaast is het een halte op het tracé van HOV Om de Zuid. | |Naast een goede OV-verbinding voor alle omliggende wijken biedt de | |gecombineerde halte reizigers met bestemming De Uithof de gelegenheid | |buiten het Centraal Station in- en over te stappen op de HOV-baan Om | |de Zuid. Dit tracé verbindt het Centraal Station rechtstreeks met de | |Uithof (langs het spoor en vervolgens via de Laan van | |Maarschalkerweerd) en vermijdt de drukte in de binnenstad. | | | |Inbreng bewoners | |Direct betrokkenen en omwonenden hebben tijdens eerder gehouden | |consultatierondes invloed gehad op het ontwerp. Via vier | |informatieavonden en via internet hebben zij hun mening gegeven over | |het ontwerp maar ook op de inpassing hiervan in de omgeving. Uit de | |reacties en suggesties bleek een grote betrokkenheid van de bewoners. | |Voor het college waren deze reacties aanleiding om diverse | |aanpassingen in het ontwerp door te voeren. Zo is in het ontwerp extra| |rekening gehouden met het beheer en onderhoud van de halte en | |omliggende straten. Ook sluit de uitstraling van de halte beter aan op| |de (historische) omgeving en is het mogelijk om in samenspraak met | |aanwonenden meer groen terug te brengen dan in het oorspronkelijke | |ontwerp. | | | |Ruimtes onder de HOV-baan | |Onder de halte, op de koppen van de Ooster- en Westerkade, is ruimte | |beschikbaar voor kleinschalige winkel- en horecavoorzieningen gericht | |op reizigers en passanten. Dit zorgt voor levendigheid en bevordert de| |sociale veiligheid. Hier komen ook fietsenstallingen waar fietsers | |gratis hun fiets kunnen stallen. Het ontwerp houdt rekening met de | |komst van een parkeergarage onder de spoorbaan tussen de Oosterkade en| |de Albatrosstraat. De garage is bereikbaar via de Baden Powellweg en | |biedt plek aan circa 210 parkeerplaatsen. Dit najaar neemt het college| |een definitief besluit over aanleg en exploitatie van deze | |parkeervoorziening. | | | |Samenwerking met ProRail | |De komst van de gecombineerde halte Utrecht Vaartsche Rijn maakt deel | |uit van de spooruitbreiding Utrecht CS-Houten, die door ProRail - | |gelijktijdig met de HOV-baan Om de Zuid - wordt aangelegd. Gemeente | |Utrecht en ProRail werken bij deze projecten nauw samen. De | |samenwerking wordt nog vastgelegd in een projectovereenkomst tussen | |beide partijen. | | | |Op | |http://kwint2.movares.nl/get.php?ID=2848f5af7701756bffffe1a1cf3c159448| |528c7caa7ad04 vindt u een viertal visuals van de halte. | |Noot voor de media | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht, | |Bestuurscommunicatie, Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 of 06 - 27 03 07| |14. |
---- --