Ingezonden persbericht


| |
|Datum 18 juli 2008                                                    |
|                                                                      |
|In verband met aanleg Randstadspoor en HOV-baan Om de Zuid            |
|                                                                      |
|Ontwerp Halte Utrecht Vaartsche Rijn vastgesteld                      |
|Burgemeester en wethouders van Utrecht hebben het ontwerp van de halte|
|Utrecht Vaartsche Rijn vastgesteld. Direct betrokkenen en omwonenden  |
|hebben invloed gehad op het ontwerp van de toekomstige Randstadspoor- |
|en HOV-halte. Vaartsche Rijn- de werknaam van de nieuwe halte- wordt  |
|definitief gehandhaafd. In samenspraak met de bewoners van de         |
|Pelikaan- en de Vaartstestraat wordt de herinrichting van van deze    |
|twee aanliggende straten verder uitgewerkt. De bewoners van de        |
|Pelikaanstraat krijgen bovendien de gelegenheid om de ruimte onder de |
|HOV-baan in hun straat in gebruik te nemen. Het college wil daarmee de|
|bewoners compenseren voor de aanleg van HOV Om de Zuid.               |
|                                                                      |
|Utrecht Vaartsche Rijn is één van de nieuwe haltes in Utrecht die in  |
|het kader van Randstadspoor, het regionale treinnetwerk gebouwd       |
|worden. Daarnaast is het een halte op het tracé van HOV Om de Zuid.   |
|Naast een goede OV-verbinding voor alle omliggende wijken biedt de    |
|gecombineerde halte reizigers met bestemming De Uithof de gelegenheid |
|buiten het Centraal Station in- en over te stappen op de HOV-baan Om  |
|de Zuid. Dit tracé verbindt het Centraal Station rechtstreeks met de  |
|Uithof (langs het spoor en vervolgens via de Laan van                 |
|Maarschalkerweerd) en vermijdt de drukte in de binnenstad.            |
|                                                                      |
|Inbreng bewoners                                                      |
|Direct betrokkenen en omwonenden hebben tijdens eerder gehouden       |
|consultatierondes invloed gehad op het ontwerp. Via vier              |
|informatieavonden en via internet hebben zij hun mening gegeven over  |
|het ontwerp maar ook op de inpassing hiervan in de omgeving. Uit de   |
|reacties en suggesties bleek een grote betrokkenheid van de bewoners. |
|Voor het college waren deze reacties aanleiding om diverse            |
|aanpassingen in het ontwerp door te voeren. Zo is in het ontwerp extra|
|rekening gehouden met het beheer en onderhoud van de halte en         |
|omliggende straten. Ook sluit de uitstraling van de halte beter aan op|
|de (historische) omgeving en is het mogelijk om in samenspraak met    |
|aanwonenden meer groen terug te brengen dan in het oorspronkelijke    |
|ontwerp.                                                              |
|                                                                      |
|Ruimtes onder de HOV-baan                                             |
|Onder de halte, op de koppen van de Ooster- en Westerkade, is ruimte  |
|beschikbaar voor kleinschalige winkel- en horecavoorzieningen gericht |
|op reizigers en passanten. Dit zorgt voor levendigheid en bevordert de|
|sociale veiligheid. Hier komen ook fietsenstallingen waar fietsers    |
|gratis hun fiets kunnen stallen. Het ontwerp houdt rekening met de    |
|komst van een parkeergarage onder de spoorbaan tussen de Oosterkade en|
|de Albatrosstraat. De garage is bereikbaar via de Baden Powellweg en  |
|biedt plek aan circa 210 parkeerplaatsen. Dit najaar neemt het college|
|een definitief besluit over aanleg en exploitatie van deze            |
|parkeervoorziening.                                                   |
|                                                                      |
|Samenwerking met ProRail                                              |
|De komst van de gecombineerde halte Utrecht Vaartsche Rijn maakt deel |
|uit van de spooruitbreiding Utrecht CS-Houten, die door ProRail -     |
|gelijktijdig met de HOV-baan Om de Zuid - wordt aangelegd. Gemeente   |
|Utrecht en ProRail werken bij deze projecten nauw samen. De           |
|samenwerking wordt nog vastgelegd in een projectovereenkomst tussen   |
|beide partijen.                                                       |
|                                                                      |
|Op                                                                    |
|http://kwint2.movares.nl/get.php?ID=2848f5af7701756bffffe1a1cf3c159448|
|528c7caa7ad04 vindt u een viertal visuals van de halte.               |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht,     |
|Bestuurscommunicatie, Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 of 06 - 27 03 07|
|14.                                                                   |

---- --