Brussel, 14 juli 2008
Consumentenbescherming: zon verstandig deze zomer
Bij het begin van de zomervakantie maakt de Europese Commissie van de
gelegenheid gebruik om de consumenten te wijzen op de nieuwe duidelijker
etikettering van zonnebrandmiddelen die deze zomer op de markt ruim ingang
moet vinden. De nieuwe etiketten - inclusief een nieuw UVA-logo of -zegel op
flessen en een verbod op misleidende woorden zoals "sunblock" of "totale
bescherming" - zijn het gevolg van een aanbeveling van de Commissie over
zonnebrandmiddelen uit september 2006. De Commissie wijst de consumenten
niet alleen op de nieuwe etikettering van zonnebrandmiddelen zodat zij de
producten die zij deze zomer gebruiken met kennis van zaken kunnen kiezen,
maar herinnert hen er ook aan dat zonnebrandmiddelen om diverse redenen
slechts één van een hele reeks manieren zijn om zich tegen de UV-stralen van
de zon te beschermen. De Commissie zal controleren of de bedrijfstak de
reglementering naleeft om te zorgen dat deze volledig wordt toegepast.
Europees Commissaris voor Consumentenbescherming, mevrouw Meglena
Kuneva, zei: "Onze boodschap aan de consumenten deze zomer is zeer
duidelijk: kijk uit naar deze nieuwe etikettering en kies de
zonnebrandmiddelen voor uzelf en uw gezin deze zomer met kennis van
zaken. En vooral: zonnebrandmiddelen zijn slechts één van de manieren
om u doeltreffend tegen de zon te beschermen." Europees commissaris
voor Gezondheid, mevrouw Androulla Vassiliou, verklaarde: "Onvoldoende
bescherming tegen de zon houdt ernstige gevaren voor de gezondheid in,
zoals huidkanker. De EU-burgers moeten op de hoogte zijn van het
gebruik en de werking van zonnebrandmiddelen om met kennis van zaken
een keuze te maken". De vicevoorzitter van de Europese Commissie en
Europees commissaris voor Ondernemingen en Industrie, de heer Günter
Verheugen, zei: "Het nieuwe initiatief van de bedrijfstak om
zonnebrandmiddelen correct te etiketteren is een voorbeeld van
verantwoord ondernemen. Daaruit blijkt dat wetgeving niet altijd
noodzakelijk is om op het gebied van de bescherming van de consument
en de gezondheid resultaten te boeken."
Betere etikettering
In een aanbeveling van de Commissie van september 2006 inzake de
doeltreffendheid van zonnebrandmiddelen en de vermeldingen
dienaangaande werd vastgesteld welke informatie op de etiketten van
zonnebrandmiddelen moet worden vermeld. In de aanbeveling werd ervoor
gepleit:
* woorden zoals "sunblock" of "100% bescherming" niet meer te
gebruiken. Ook al worden deze termen vaak gebruikt, geen enkel
zonnebrandmiddel beschermt volledig tegen UV-stralen;
* naast traditionele zonbeschermingsfactoren (SPF's, sun protection
factor indicators) standaardtermen ("laag", "medium", "hoog" en
"zeer hoog") te gebruiken om het beschermingsniveau te
beschrijven, zodat de burgers gemakkelijker een geschikt
zonnebrandmiddel kunnen kiezen;
* duidelijker informatie over de bescherming tegen UVA-straling op
de etiketten te vermelden. UVB-straling is de oorzaak van
"zonnebrand", maar UVA-straling veroorzaakt vroegtijdige
huidveroudering en verstoringen van het immuniteitssysteem. Beide
soorten straling dragen in belangrijke mate bij tot het ontstaan
van huidkanker. De zogenaamde "zonbeschermingsfactor" (SPF) heeft
alleen betrekking op UVB-straling en niet op UVA-straling.
Zonnebrandmiddelen die alleen tegen UVB-straling beschermen,
kunnen een vals gevoel van veiligheid geven omdat ze de huid niet
beschermen tegen de gevaarlijke UVA-straling.
* De fabrikanten voeren momenteel geleidelijk een gestandaardiseerd
UVA-zegel op etiketten in waarop een gekwantificeerde minimale
UVA-bescherming wordt vermeld die parallel met een stijgende
zonbeschermingsfactor toeneemt en op een gestandaardiseerde
testmethode is gebaseerd.
Feiten over de toepassing van de aanbeveling van de Commissie
Colipa (de Europese handelsassociatie die de belangen van de
cosmetica-, toiletartikelen- en parfumerie-industrie vertegenwoordigt)
voerde eerder dit jaar een enquête uit naar de situatie bij het begin
van het zomerseizoen 2008:
* drie vierden van de grote producenten (die samen het grootste deel
van de markt vertegenwoordigen) schatten dat 70 tot 100% van hun
zonnebrandmiddelen die in de EU bij het begin van de zomer van
2008 worden verkocht, in overeenstemming zal zijn met de
aanbeveling van de Commissie;
* voor al deze producenten geldt dat bijna 100% van hun
zonnebrandmiddelen die in 2008 worden geproduceerd en in de EU
worden verkocht bij het begin van de zomer van 2008 in
overeenstemming zullen zijn met de aanbeveling van de Commissie;
* de resultaten van een vergelijkbare enquête bij de nationale
Colipa-verenigingen wezen op een vergelijkbare trend voor kleinere
producenten;
* de conclusie luidt dat alle producten die voortaan worden
geproduceerd, aan de beginselen van de aanbeveling van de
Commissie zullen voldoen, maar dat het moeilijk is de resterende
voorraden van vorig jaar te evalueren.
Wat moeten de consumenten deze zomer weten?
Consumenten moeten uitkijken naar producten die van de nieuwe
etiketten zijn voorzien, zodat zij deze zomer met kennis van zaken hun
zonnebrandmiddel kunnen kiezen. Tegelijkertijd krijgen de consumenten
de raad de huid niet alleen met zonnebrandmiddelen maar ook op andere
manieren tegen de zon te beschermen. Het is onder meer belangrijk:
* overmatige blootstelling aan de zon te vermijden tijdens de uren
met het meeste zonlicht (gewoonlijk tussen 11 en 15 uur);
* de huid te bedekken als het onmogelijk is om uit de zon te
blijven; een hoofddeksel en een zonnebril kunnen extra bescherming
bieden.
* baby's en jonge kinderen niet rechtstreeks aan de zon bloot te
stellen;
* zonnebrandmiddelen te gebruiken die zowel tegen UVB- als
UVA-straling beschermen.
* een voldoende hoeveelheid van het zonnebrandmiddel te gebruiken.
Het juiste gebruik van het product is even belangrijk als de keuze
van het product. Voor een afdoende bescherming moet 2 mg van het
product per cm² worden aangebracht, d.w.z. dat ongeveer 36 gram
(zes volle koffielepels) zonnebrandmiddel nodig is om het lichaam
van een volwassene te beschermen. Doorgaans brengen de consumenten
slechts ongeveer de helft van deze hoeveelheid aan. Dezelfde
hoeveelheid moet na het zwemmen of het droogwrijven van de huid
opnieuw worden aangebracht om de huid voldoende te beschermen. De
pictogrammen in de bijgevoegde memo worden gebruikt om deze en
andere belangrijke raadgevingen kracht bij te zetten. Zie:
http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_holidays/sunscreens_en.ht
m
[ De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD PROCESSED
] [ De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF en WORD
PROCESSED ] [ De tabellen en grafieken zijn beschikbaar in PDF
en WORD PROCESSED ] [ De tabellen en grafieken zijn beschikbaar
in PDF en WORD PROCESSED ]
Feiten over de zonnebrandmiddelenindustrie:
De EU is een belangrijke en groeiende markt voor zonnebrandmiddelen.
In 2007 werd in Europa naar schatting voor meer dan 1,7 miljard euro
aan zonnebrandmiddelen verkocht (detailhandelsprijzen). De verkoop in
de EU nam tussen 2006 en 2007 met 5,1 % toe. De EU-markt voor
zonnebrandmiddelen wordt beheerst door Europese bedrijven: slechts
twee van de producenten uit de top tien in de EU zijn n
European Union