Ingezonden persbericht


| |
|Datum 18 juli 2008                                                    |
|                                                                      |
|Inspraak voorlopig ontwerp trambaan naar Uithof start na de zomer     |

|Het voorlopig ontwerp van de trambaan, vanaf de Adema van             |
|Scheltemabaan tot aan de P+R van de Uithof, is gereed. Het voorlopig  |
|ontwerp volgt op het besluit van september vorig jaar om in de        |
|uitwerking van HOV Om de Zuid alvast uit te gaan van de aanleg van een|
|trambaan. Naast de omvorming van bus- naar trambaan zijn in het       |
|ontwerp ook de reacties verwerkt uit de inspraak die in 2006 over het |
|HOV-tracé is gehouden. Hoewel nog niet definitief besloten is tot     |
|aanleg van een trambaan, geeft het college van burgemeester en        |
|wethouders het ontwerp vrij voor inspraak in de maand september. De   |
|inspraakreacties betrekt het college bij de vaststelling van het      |
|definitieve ontwerp van de trambaan.                                  |
|                                                                      |
|Meerdere tramstudies                                                  |
|In september 2007 heeft het college van burgemeester en wethouders de |
|resultaten van de tramstudie vastgesteld en besloten om de aanleg van |
|een tramlijn HOV Om de Zuid en koppeling met de tramlijn              |
|Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein verder te onderzoeken. In deze studie  |
|is onderzocht of het mogelijk is om HOV Om de Zuid versneld als       |
|trambaan uit te voeren. De resultaten van de studie waren dermate     |
|positief dat besloten is om het ontwerp van HOV Om de Zuid uit te     |
|werken als trambaan. Voor er definitief besloten kan worden tot de    |
|aanleg van een trambaan dient er echter een aantal onderzoeken te     |
|worden afgerond. Deze onderzoeken richten zich onder andere op de     |
|route van de trambaan in het stationsgebied en de koppeling van de    |
|trambaan met de bestaande sneltrambaan Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein.|
|                                                                      |
|                                                                      |
|Financiering                                                          |
|De kosten voor aanleg van een trambaan zijn hoger dan de kosten van de|
|oorspronkelijke busbaan. Samen met het Bestuur Regio Utrecht wordt    |
|momenteel gezocht naar aanvullende middelen om deze meerkosten te     |
|financieren. Hiervoor zijn inmiddels ook gesprekken opgestart met Rijk|
|en Provincie. Het college heeft besloten om E 15 miljoen in te zetten |
|als gemeentelijke bijdrage in de financiering van de extra kosten van |
|de  vertramming.                                                      |
|                                                                      |
|Definitief besluit                                                    |
|Een definitief besluit over de aanleg van de trambaan naar De Uithof, |
|vanaf de aansluiting met de sneltram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein   |
|tot en met het eindpunt bij P+R De Uithof, valt naar verwachting dit  |
|najaar.                                                               |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht,     |
|Bestuurscommunicatie, Gerard Derksen, 030 - 286 11 68 of 06 - 27 03 07|
|14.                                                                   |

---- --