Luchtvaartsector zeurt over vliegtax
17 juli 2008 - De luchtvaartsector maakt veel drama over de vliegtax
van elf euro. Dat bedrag is gelijk aan twee uur parkeren op Schiphol
en bedraagt een fractie van alle andere toeslagen die passagiers
betalen. Bovendien, stelt Stichting Natuur & Milieu, is het wel zo
eerlijk dat deze zeer vervuilende sector ook een beetje belasting gaat
betalen. Dus KLM en Schiphol, erger je niet blauw maar denk eens
groen!
KLM claimt dat ze een miljoen passagiers misloopt door de vliegtax.
Voor het gemak vergeet de KLM te melden dat de vliegtax nog geen 10
procent bedraagt van alle andere toeslagen. De feiten op een rij, voor
een vlucht binnen Europa via KLM:
- reserveringskosten: 10
- brandstoftoeslag: 41 (vergelijk: 2007 was dit 25)
- veiligheidstoeslag: 5
- creditcardtoeslag: 7,50
- luchthavenbelasting: 28
- toeslag bestemming: 45 voor bijvoorbeeld Londen
Buiten de vliegtax van 11,25 betaalt een passagier nu een totaal van
136,50 aan toeslagen. De stijgende olieprijs dwingt tot een hogere
brandstoftoeslag, die 4 keer zo hoog is als de vliegtax. Het is daarom
vreemd dat de KLM redeneert dat de vliegtax de grote boosdoener is
waardoor mensen besluiten Schiphol links te laten liggen.
De belangrijkste redenen waarom mensen uitwijken naar andere
luchthavens hebben ook weinig te maken met de vliegtax. Argumenten als
lagere parkeertarieven, kortere wachttijden, betere service en
bereikbaarheid zorgen ervoor. Die 11,25 heeft daar nauwelijks invloed
op, want dat staat gelijk aan 2 uur parkeren op Schiphol.
Gisteren berichtte het KNMI nog dat Nederland rekening moet houden met
snellere klimaatverandering dan andere delen van de wereld. Dat is een
veel groter probleem. En om dat op te lossen, moet vervuiling een
prijs krijgen. De luchtvaart is de enige vervoerstak die geen accijns
betaalt op brandstoffen of BTW op tickets. Vliegen is daardoor
kunstmatig goedkoper dan andere vormen van vervoer. Daarmee
subsidiëren we indirect het vliegen, terwijl de luchtvaart vier tot
tien keer zo vervuilend is als een auto of de trein.
Als we klimaatverandering willen tegengaan is het absurd dat we voor
bodemprijzen willen blijven vliegen. De luchtvaartsector moet dus niet
zeuren, zeker niet nu alle hens aan dek nodig is om klimaatverandering
te beperken.
Publicatiedatum: 17-07-2008
Stichting Natuur en Milieu