Luchtverkeersleiding Nederland
PERSBERICHT
PROEF 'PARALLEL STARTEN': GEEN EXTRA INZET ZWANENBURGBAAN MEER NODIG
De Zwanenburgbaan wordt niet meer ingezet als startbaan voor het testen van nieuwe vaste
vertrekroutes van deze baan. Daarmee behoort de extra overlast die omwonenden van Schiphol
van deze tests hebben ervaren tot het verleden.
Op 13 maart jl. startte een proef met de nieuwe vertrekroutes vanaf de Zwanenburgbaan. Deze
nieuwe routes zijn bedoeld voor het zogenoemde 'parallel starten'. Daarbij zijn de Polderbaan en
de parallel daaraan liggende Zwanenburgbaan tegelijk als startbaan in noordelijke richting in
gebruik.
Om de nieuwe routes zonder veiligheidsrisico's in de praktijk op onder andere de vliegbaarheid te
kunnen testen is daartoe de Zwanenburgbaan overdag ingezet op de momenten waarop anders
de Polderbaan zou zijn gebruikt. Dit veroorzaakte in de woongebieden ten oosten en ten westen
van de Zwanenburgbaan extra geluidbelasting. Aanvankelijk was uitgegaan van 10.000 starts via
de nieuwe routes om voldoende ervaringsgegevens te verzamelen.
De proef heeft echter inmiddels zoveel positieve ervaringsgegevens opgeleverd dat met ruim
8.000 starts al kan worden overgegaan naar de volgende stap van de proef. Het extra gebruik van
de Zwanenburgbaan wordt daarom na 18 juli, na het groot onderhoud, niet voortgezet. Hiermee is
tegemoet gekomen aan de wens van de CROS (Commissie Regionaal Overleg luchthaven
Schiphol) om de overlast van deze fase van de proef zo spoedig mogelijk te beperken.
De volgende stap van de proef gaat in op 11 augustus a.s. Dan zullen bij parallel starten vaste
vertrekroutes, ook aangeduid met SID's, worden gevolgd: de bestaande van de Polderbaan en de
nieuwe van de Zwanenburgbaan. Tot die tijd wordt de oude procedure voor parallel starten nog
gevolgd. Hierbij krijgen de vertrekkende vliegtuigen van de verkeersleiding koersinstructies in
plaats van vaste vertrekroutes te volgen.
Na 11 augustus worden de nieuwe vaste vertrekroutes voorlopig alleen bij goede
zichtomstandigheden gebruikt. Daarna wordt deze procedure stapsgewijs bij minder goed zicht en
uiteindelijk bij slecht zicht toegepast. Wanneer bij parallel starten de zichtomstandigheden nog
onvoldoende zijn voor het volgen van de SID's, wordt met de koersinstructies gewerkt.
LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND / CORPORATE COMMUNICATIONS
Telefoon: 020 406 2178, 020 406 2000 / Fax: 020 406 3665, 020 648 4999 / Internet: www.lvnl.nl
Het vraagstuk 'parallel starten' ontstond in november 2003. Toen werd de toen nieuwe Polderbaan
voor het eerst tegelijk met de Zwanenburgbaan gebruikt voor startend verkeer. Het gewenste
niveau van veiligheid bleek echter in de praktijk met de nieuwe procedure met vaste vertrekroutes
niet te kunnen worden gewaarborgd. Vanaf dat moment krijgen vertrekkende vliegtuigen tijdens
parallel starten koersinstructies en worden geen vaste vertrekroutes gevolgd.
Een stuurgroep onder leiding van het directoraat-generaal van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft als oplossing voor het vraagstuk de proef met de nieuwe vaste vertrekroutes
uitgewerkt. De stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, Amsterdam Airport Schiphol, de KLM en LVNL
zitting. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft, na instemming van de CROS, toestemming
gegeven voor het uitvoeren van de proef.
Tevens start onderzoek of door kleine aanpassingen van de nieuwe vaste vertrekroutes deze al
nauwkeuriger gevlogen kunnen worden waardoor de geluidhinder kan verminderen.
In overleg met direct betrokken bewoners en bestuurders wordt in CROS-verband onderzocht of
de ligging van de routes ten opzichte van de woonkernen kan worden verbeterd. Afspraken
hierover worden opgenomen in de overeenkomst voor de ontwikkeling van Schiphol voor de
middellange termijn waar de deelnemers aan het overleg onder leiding van de heer Hans Alders
aan werken.
I
Schiphol-Oost, 17 juli 2008
CC08/11/mw
LUCHTVERKEERSLEIDING NEDERLAND / CORPORATE COMMUNICATIONS
Telefoon: 020 406 2178, 020 406 2000 / Fax: 020 406 3665, 020 648 4999 / Internet: www.lvnl.nl