Maastricht Aachen Airport


MAASTRICHT AACHEN AIRPORT EN RYNAIR BETREUREN UITSPRAAK GERECHTSHOF BETREFFENDE ECOTAX

Den Haag, 17 juli 2008.

Maastricht Aachen Airport (MAA) en Ryanair betreuren de uitspraak in hun hoger beroep tegen de Nederlandse staat dat het ongewijzigd doorzetten van de ecotax mogelijk maakt. MAA en Ryanair hadden het gerechtshof in Den Haag gevraagd de belasting op te schorten totdat de EU zich had uitgesproken over het feit of deze al dan niet staatssteun aan Schiphol. Hoewel dit oordeel een einde maakt aan de strijd van MAA en Ryanair in de Nederlandse rechtbanken zal de strijd worden voortgezet in Brussel waar Ryanair in februari 2008 een vergelijkbare klacht indiende.

Passagiers die vanuit Nederland vertrekken, met uitzondering van passagiers die dit als transfer passagier doen, betaalden deze ecotax sinds 1 juli 2008. Hoewel de naam anders doet vermoeden werden er nooit milieuverbeterende projecten aangewezen die betaald zouden worden met de 350 miljoen euro die de tax moest opleveren.

Ryanair's CEO Michael O´ Leary zei vandaag:

Het feit dat niet alle passagiers de ecotax moesten betalen was een duidelijk teken dat het principe van de vervuiler betaald hier niet opging. Het tegendeel bleek zelfs waar. Passagiers van Ryanair, vorig jaar door de consumentenbond aangewezen als Europa's groenste airline dankzij onze jonge vloot en hoge bezettingsgraad, moesten betalen terwijl transferpassagiers, die verantwoordelijk zijn voor twee starts en landingen uitgezonderd werden. De belasting heeft dan ook duidelijk niets met het milieu te maken.

Afgezien van het feit dat milieuaspecten niet de hoofdmotivatie voor de belasting lijken te zijn heeft deze ook een ongelijk effect op verschillende luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. 42% van het totaal van uit Nederland vertrekkende passagiers bestaat uit transfer passagiers en zij vertrekken uitsluitend vanaf Schiphol.

Het feit dat één luchthaven een groot deel van haar passagiers uitgezonderd ziet van de belasting betekent dat de effecten voor hen kleiner zijn dan voor hun concurrenten. Dat is een vorm van staatssteun en niet toegestaan zonder dat de EU de zaak heeft onderzocht legt Jan Tindemans, voorzitter van de raad van bestuur van Maastricht Aachen Airport uit. Hij vervolgt: Aangezien deze procedure niet is gevolgd blijft onze mening dat de belasting opgeschort dient te worden totdat een dergelijk onderzoek heeft plaatsgevonden ongewijzigd. De gevolgen die deze belasting heeft op de Nederlandse economie, in het bijzonder de luchtvaart en toeristische industrie, zijn veel groter dan de opbrengsten voor de schatkist.