Maastricht Aachen Airport
MAASTRICHT AACHEN AIRPORT EN RYNAIR BETREUREN UITSPRAAK GERECHTSHOF
BETREFFENDE ECOTAX
Den Haag, 17 juli 2008.
Maastricht Aachen Airport (MAA) en Ryanair betreuren de uitspraak in
hun hoger beroep tegen de Nederlandse staat dat het ongewijzigd
doorzetten van de ecotax mogelijk maakt. MAA en Ryanair hadden het
gerechtshof in Den Haag gevraagd de belasting op te schorten totdat de
EU zich had uitgesproken over het feit of deze al dan niet staatssteun
aan Schiphol. Hoewel dit oordeel een einde maakt aan de strijd van MAA
en Ryanair in de Nederlandse rechtbanken zal de strijd worden
voortgezet in Brussel waar Ryanair in februari 2008 een vergelijkbare
klacht indiende.
Passagiers die vanuit Nederland vertrekken, met uitzondering van
passagiers die dit als transfer passagier doen, betaalden deze ecotax
sinds 1 juli 2008. Hoewel de naam anders doet vermoeden werden er
nooit milieuverbeterende projecten aangewezen die betaald zouden
worden met de 350 miljoen euro die de tax moest opleveren.
Ryanair's CEO Michael O´ Leary zei vandaag:
Het feit dat niet alle passagiers de ecotax moesten betalen was een
duidelijk teken dat het principe van de vervuiler betaald hier niet
opging. Het tegendeel bleek zelfs waar. Passagiers van Ryanair, vorig
jaar door de consumentenbond aangewezen als Europa's groenste airline
dankzij onze jonge vloot en hoge bezettingsgraad, moesten betalen
terwijl transferpassagiers, die verantwoordelijk zijn voor twee starts
en landingen uitgezonderd werden. De belasting heeft dan ook duidelijk
niets met het milieu te maken.
Afgezien van het feit dat milieuaspecten niet de hoofdmotivatie voor
de belasting lijken te zijn heeft deze ook een ongelijk effect op
verschillende luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. 42% van het
totaal van uit Nederland vertrekkende passagiers bestaat uit transfer
passagiers en zij vertrekken uitsluitend vanaf Schiphol.
Het feit dat één luchthaven een groot deel van haar passagiers
uitgezonderd ziet van de belasting betekent dat de effecten voor hen
kleiner zijn dan voor hun concurrenten. Dat is een vorm van
staatssteun en niet toegestaan zonder dat de EU de zaak heeft
onderzocht legt Jan Tindemans, voorzitter van de raad van bestuur van
Maastricht Aachen Airport uit. Hij vervolgt: Aangezien deze procedure
niet is gevolgd blijft onze mening dat de belasting opgeschort dient
te worden totdat een dergelijk onderzoek heeft plaatsgevonden
ongewijzigd. De gevolgen die deze belasting heeft op de Nederlandse
economie, in het bijzonder de luchtvaart en toeristische industrie,
zijn veel groter dan de opbrengsten voor de schatkist.