Gemeente Den Haag

17 juli 2008



Betere dienstverlening aan Horecaondernemers in Den Haag

Vanaf deze week is het voor horecaondernemers in Den Haag een stuk eenvoudiger en gemakkelijker om de benodigde vergunningen te krijgen. Moesten startende horecaondernemers in het verleden voor iedere vergunning naar een ander loket, nu kan men via internet een groot aantal van de vergunningen via één digitaal formulier aanvragen. Volgens wethouder Frits Huffnagel is deze nieuwe horecavergunning een belangrijke verbetering van de dienstverlening aan ondernemers in de stad. Huffnagel: 'Wij zijn als gemeente monopolist van een groot aantal producten en diensten, en juist om die reden zijn wij verplicht aan onze bewoners, bedrijven en bezoekers excellente dienstverlening te bieden'.

Met de Horeca1-vergunning kan de horecaondernemer nu via één digitaal formulier verschillende vergunningen aanvragen. Het gaat daarbij om de exploitatievergunning, de drank en horecawetvergunningen A en B, de terrasvergunning, de speelautomatenvergunning en de BIBOB toets. Deze zes vergunningen zijn de meest belangrijke voor startende horecaondernemers. Dat zijn er in Den Haag zo'n honderd per jaar.

Niet alleen zijn de aanvragen digitaal bijeengebracht, tegelijkertijd heeft de gemeente - in samenwerking met horecaondernemers - de vragen kritisch doorgelopen. Dit heeft geleid tot een vermindering van het aantal vragen dat moet worden ingevuld met 30 %. Een goed voorbeeld van vermindering van de administratieve lastendruk.

De volgende stap is de Horeca2-vergunning, die eind van dit jaar in werking zal gaan. Met de Horeca2-vergunning kunnen uiteindelijk alle vergunningen online aangevraagd en afgehandeld worden. Ook de ontwikkeling hiervan gebeurt in overleg met de branche.

De gemeente Den Haag wil de komende jaren flink investeren in de dienstverlening aan bewoners, bedrijven en bezoekers. De dienstverlening wordt op alle terreinen aangepakt, van het aanvragen van bijzondere bijstand tot het on-line kunnen reserveren van de taxi-bus. Het Gemeentelijk Contact Centrum krijgt ruimere openingstijden en steeds meer subsidieaanvragen kunnen digitaal verwerkt worden. Ook wordt het mogelijk een afspraak bij de balie in het stadhuis of op het stadsdeelkantoor te maken. In de rij staan is dan niet meer nodig. Voor ondernemers wordt gewerkt aan een snellere afhandeling van vergunningen. Hiervan is de Horeca1-vergunning een voorbeeld. Het aanvraagformulier is te vinden op www.horeca1denhaag.nl .

Voor nadere informatie (uitsluitend voor de redactie): Directie Voorlichting en Externe Betrekkingen, Willemijn Faber 06 -2702 8863 of Gerben van den Berg,
06 - 2180 3670

WF/CL/08/226