PERSINFORMATIE
Noordwijk, 16 juli 2008.
Samenwerking en uitbreiding communicatie
Onderlinge samenwerking en uitbreiding van de communicatie stonden afgelopen week
centraal in het overleg dat de portiers van de horecagelegenheden aan de Grent en
omgeving, de susploegleden en medewerkers van politie en gemeente op het
politiebureau hebben gehad, ter voorbereiding op het komende seizoen.
Logische en praktische vragen als: `Wat is de beste manier om ingeval van incidenten op
te treden' en `Hoe kun je iemand die in een horecagelegenheid overlast veroorzaakt
rustig naar buiten krijgen en overdragen aan de susploeg of politie', werden behandeld.
Evenals incidenten die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan. Door al deze
informatie `naast elkaar te leggen' en te bespreken en ervaringen uit te wisselen
worden waardevolle lessen uit het verleden geleerd.
Alle susploegleden zijn inmiddels voorzien van een portofoon, die rechtstreeks in
verbinding staat met het politiebureau in Noordwijk. Er wordt op dit moment
onderzocht of ook de portiers van alle horecagelegenheden die het horecaconvenant
hebben ondertekend, kunnen worden voorzien van een portofoon. Hierdoor zouden ook
zij, bijvoorbeeld, de berichten kunnen horen van de susploegleden en kan er bij
incidenten sneller worden ingegrepen.
Bijeenkomsten als deze worden minimaal twee keer per jaar belegd. In het voorjaar
wordt deze bijeenkomst meestal gekoppeld aan een thema. Zo zijn in het verleden al
thema's behandeld als uitgaansdrugs, brandbestrijding en peperspray.
De praktijk leert dat deze bijeenkomsten, gekoppeld aan de grote inzet van alle
betrokken, de veiligheid in het uitgaansgebied ten goede komen.
Gemeente Noordwijk