Deelgemeente Charlois Rotterdam
Bewoners betrokken bij overlastpreventie Ahoy
Aan de vooravond van North Sea Jazz bezocht een delegatie van
omwonenden van Ahoy het sport- en tentoonstellingscomplex.
Bwewoners en medewerkers van de DCMR kregen uitleg over maatregelen
tegen geluidsoverlast Zij kwamen daar voor uitleg over de maatregelen
die tijdens het jazzfestijn zijn genomen om geluidsoverlast voor de
omgeving te signaleren en dus beter te beheersen.
Ook mochten zij afgelopen weekend North Sea Jazz bezoeken, om Ahoy nog
beter te kunnen adviseren.
Het zijn allen leden van de klankbordgroep die op initiatief van Ahoy-
regelmatig bijeenkomt om te adviseren over het voorkomen van overlast
voor de omgeving. De klankbordgroep is in het leven geroepen na een
groot aantal geluidsklachten bij een dance-event dat in Ahoy gehouden
werd. Alle partijen vinden het belangrijk, dat bij evenementen zo min
mogelijk overlast wordt ervaren en werken aan een balans tussen een
plezierige leefomgeving en een succesvol Ahoy
In deze klankbordgroep zit een tiental bewoners uit de omgeving van de
evenementenhal, politieke en ambtelijke vertegenwoordigers van de
deelgemeente Charlois en de DCMR Milieudienst Rijnmond. DCMR adviseert
over de te verstrekken vergunning en bewoners kunnen er dag en nacht
terecht voor hun milieuklachten. De bewoners die deelnemen aan het
overleg, krijgen vanuit hun achterban (onder andere
bewonersorganisatie/commissie, VvE) signalen door en koppelen de
behaalde resultaten weer terug.
Maatregel tegen geluidsoverlast
Op verschillende gebouwen rondom Ahoy zijn microfoons geplaatst, die
aangesloten zijn op een computer. Neemt de computer mogelijke
geluidsoverlast waar, dan luistert men in een kantoortje in Ahoy mee
met die microfoons. Zo kan men bekijken of het harde geluid wel van
Ahoy komt, er misschien een brommer voorbij rijdt, of een ander
feestje aan de gang is.
Andere resultaten die in de afgelopen twee jaar zijn behaald, zijn een
betere routering van het verkeer, het verminderen van overlast door
wildplassen, inzet van toezicht buiten de hal na afloop van een
evenement, verbeterde communicatie tussen omwonenden en Ahoy, het
opzetten van een centrale klachtenlijn en verminderde geluidsoverlast
door verbeterde monitoring.