Ingezonden persbericht

OnGuard Trendmeter: Betalingsmoraal bedrijfsleven verslechtert

"Rekening op tijd betalen niet meer vanzelfsprekend"

Rotterdam, 17 juli 2008 - De 'betalingsmoraal' van Nederlandse bedrijven is het afgelopen half jaar verslechterd. Credit managers moeten steeds langer wachten op de betaling van rekeningen. Ook lijkt de betalingstermijn vaker te worden overschreden door klanten. Met name in de zomer is het betaalgedrag van klanten slecht, zo zeggen credit managers (69%). Dit blijkt uit de vijfde Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk periodiek onderzoek onder credit managers in Nederland. Ruim de helft verwacht dat de betalingsmoraal van klanten in de toekomst verder zal verslechteren.

Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is hier beschikbaar.

Extern kapitaal
Een van de oorzaken van de verslechterde betalingsmoraal is de kredietcrisis. Van de initiële onrust die de kredietcrisis heeft veroorzaakt, zeggen credit managers niet veel meer te merken. Toch geeft een kwart te kennen dat deze crisis het betaalgedrag van klanten negatief beïnvloed. Een op de tien credit managers heeft door de kredietcrisis moeite om extern kapitaal aan te trekken.

Credit managers krijgen een steeds belangrijker positie in de organisatie: voor bijna de helft (46%) zijn de bevoegdheden de afgelopen zes maanden toegenomen. Zo'n 44% wordt betrokken bij nieuw af te sluiten sales opdrachten. Zes op de tien credit managers zijn in de afgelopen vijf jaar hiërarchisch dichter bij het management komen te staan. Deze trend zal nog wel even voortduren, zo is de verwachting. Meer dan de helft van de credit managers denkt steeds meer taken en bevoegdheden over te gaan nemen van de financieel manager.

Normvervaging
"De kredietcrisis heeft organisaties wakker geschud en ervoor gezorgd dat credit management hoger op de agenda is komen te staan. Het is daarom een logische ontwikkeling dat de positie van credit managers steeds belangrijker wordt in organisaties," zegt Edwin Merk, Sales Director bij OnGuard. "Tegelijkertijd horen we uit de markt dat er sprake is van normvervaging. Het netjes op tijd betalen van een openstaande rekening is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Ondernemers doen er daarom goed aan zich hier tegen te wapenen middels een sterk debiteurenbeleid en meer aandacht voor credit management."

Preventie
Om non-betaling te voorkomen, toetst zeven op de tien organisaties vóór het aannemen van een opdracht de kredietwaardigheid van een klant. "Betalingskorting helpt om openstaande rekeningen sneller betaald te krijgen," zo zegt meer dan de helft van de credit managers. Maar ook elektronisch factureren helpt om het betaalgedrag van klanten te verbeteren (62%). Tweederde verwacht hier in de toekomst dan ook meer gebruik van te zullen maken.

Hoewel een op de zes credit managers het gevoel heeft dat zijn organisatie te weinig doet om de kans op non-betaling te verkleinen, ziet men ook een belangrijke rol voor de overheid weggelegd. Meer dan de helft van de credit managers (53%) is van mening dat de overheid te weinig doet om de kans op non-betaling te verkleinen. Zo is er bijvoorbeeld kritiek op de privacyregels van de overheid: ruim de helft van de credit managers vindt dat de huidige privacywet het innen van facturen bemoeilijkt en verwacht dat de regels de komende jaren strikter worden.

Over de OnGuard Credit Management Trendmeter
De Credit Management Trendmeter is een onderzoek dat twee keer per jaar de trends en ontwikkelingen in kaart brengt op het gebied van credit management. De Credit Management Trendmeter wordt door onafhankelijk onderzoeksbureau Blauw Research uitgevoerd in opdracht van OnGuard. Aan dit onderzoek hebben 157 Nederlandse credit managers meegedaan.

Over OnGuard
OnGuard is een marktleider in de ontwikkeling en implementatie van credit and collections management software. Onze missie is om onze klanten te voorzien van de best denkbare software en service, waardoor zij in staat zijn meetbare financiële en efficiencyvoordelen te behalen. OnGuard levert aan meer dan 750 opdrachtgevers in 24 landen softwareoplossingen en aanvullende diensten, welke hen in staat stellen om een efficiënt en succesvol credit en collections beleid te voeren. Bij de ontwikkeling van innovatieve producten maakt OnGuard gebruik van bewezen succesvolle technologie; hierbij staan de eisen en wensen van de gebruiker centraal. Oplossingen kortom die het credit management een stap verder helpen. OnGuard: Taking credit management to the next level. Meer informatie is te vinden op www.onguard.com

Voor meer informatie
OnGuard
Saskia van Oirschot, Marketing OnGuard
T: +31 (0) 294 256666
E: saskia.van.oirschot@onguard.com Of:

Sterk Werk Communicatie
Sietse Pots
T: 010 4337292 / 06 23599771
E: sietse.pots@sterkwerk.nl