Leidschendam-Voorburg handelt klachten naar tevredenheid klager af
De gemeente Leidschendam-Voorburg werkt continu aan het verbeteren van
haar dienstverlening. Onderzoeken wijzen uit dat inwoners de
dienstverlening van de gemeente een ruime voldoende geven. Maar ook
komt het voor dat inwoners constateren dat er verbeteringen mogelijk
of wenselijk zijn. Die verbeterpunten zijn te herleiden tot drie
gebieden en elk gebied heeft zijn eigen mogelijkheden om
verbetersuggesties te doen.
1. Gebreken in de openbare ruimte kunnen worden gemeld bij het
Meldpunt Openbare Ruimte.
2. De inhoud van nieuwe beleidsplannen of regelgeving kan worden
aangepast door inspraak en afgegeven vergunningen of beslissingen
kennen mogelijkheden voor bezwaar en beroep.
3. Onvrede over de manier waarop de gemeente omgaat met haar inwoners
kan worden gemeld via de klachtenregeling van de gemeente.
Eigen klachtenregeling
De Algemene wet bestuursrecht regelt de basiseisen van de
klachtbehandeling van een gemeente. In aanvulling daarop kent de
gemeente Leidschendam-Voorburg haar eigen klachtenregeling. Ook heeft
de gemeente een eigen, onafhankelijke klachtencommissie. De meeste
klachten worden echter zonder tussenkomst van de klachtencommissie
afgehandeld.
De gemeente is wettelijk verplicht de schriftelijk ingediende klachten
te registreren en elk jaar anoniem te publiceren. In 2007 zijn er 61
schriftelijke klachten ingediend; het merendeel is naar tevredenheid
afgehandeld.
In goed overleg
Van de 61 ingediende klachtbrieven zijn er twee ingetrokken en twee
aangehouden in afwachting van een rechterlijke uitspraak. De overige
57 klachtbrieven, die samen 95 afzonderlijke klachten bevatten, zijn
in 2007 behandeld en afgedaan. De behandelingsduur is gemiddeld zes
weken. De klachten gaan met name over de snelheid van reageren of het
niet nakomen van toezeggingen. De meeste klachten zijn in overleg met
de vakafdeling afgehandeld. Zes klachten zijn behandeld door de
klachtencommissie.
In 2007 heeft de Nationale Ombudsman 17 klachten over onze gemeente
behandeld. Bij 13 klachten was de ombudsman niet bevoegd. De klacht
had eerst bij de gemeente ingediend moeten worden of betrof een
beslissing van de gemeente waarop bezwaar of beroep mogelijk was. In
vier gevallen is de klacht op verzoek van de ombudsman alsnog in
behandeling genomen door de gemeente en samen met de klager
afgehandeld.
Het aantal ingediende klachten in 2007 is nagenoeg gelijk aan vorig
jaar. Opvallend is dat er dit jaar iets meer klachten zijn over
medewerkers die met wijkzaken te maken hebben en minder over
medewerkers aan de balie.
Meer informatie
Meer informatie over de manier waarop de gemeente met klachten omgaat
is te vinden in het Digitaal Loket.
Gebreken in de woonomgeving kunnen snel en eenvoudig worden gemeld bij
het Meldpunt Openbare Ruimte, ook bereikbaar via telefoonnummer 14070,
het nieuwe korte nummer van de gemeente.
Het jaarverslag klachtenbehandeling 2007 ligt vanaf 17 juli ter inzage
in de Servicecentra.
Hier vindt u informatie over de openingstijden van de Servicecentra.