Consumentenbond
17 juli 2008
Onduidelijkheid over telefonische verkoop
Bedrijven die telefonisch hun producten en diensten verkopen, zijn
vaak onduidelijk over de overeenkomst. Bovendien zijn zij erg
agressief in hun benadering. Dit blijkt uit de honderden meldingen die
de Consumentenbond de afgelopen maanden heeft ontvangen over de
telefonische verkoop van met name energie- en telecombedrijven.
Veel consumenten denken alleen in te stemmen met de ontvangst van een
informatiepakket. Tot hun verbazing krijgen zij enkele dagen na het
gesprek direct een contract in de bus. Telefonische verkoop valt onder
de regels van de overeenkomst op afstand. Volgens deze regels kan de
koper zonder opgaaf van redenen het contract annuleren. De bedenktijd
bij een overeenkomst op afstand is zeven werkdagen. Deze periode gaat
in veel gevallen in op het moment dat de overeenkomst mondeling is
aangegaan.
Verlengen bedenktijd
De verkoper is verplicht de consument te informeren over de
bedenktijd. Daarnaast is hij verplicht om onder meer de adresgegevens
van het bedrijf te verstrekken. Wanneer niet alle informatie verstrekt
wordt op de bevestiging, kan de bedenktijd daardoor verlengd worden
tot wel drie maanden. Wie een overeenkomst wil annuleren, moet het
bedrijf binnen die bedenktijd een brief sturen. Het bedrijf mag
hiervoor geen kosten in rekening brengen. Consumenten die niet
benaderd willen worden door telefonische verkopers, kunnen kijken op
www.infofilter.nl.
---