Premies autoverzekeringen kunnen verder omlaag
`Verzekeraars hebben nog te veel vet op de botten'
AMSTERDAM, 20080716 -- De Nederlandse markt voor autoverzekeringen komt eindelijk in beweging en daar profiteert de consument van. De premies van autoverzekeringen dalen en kunnen nog verder omlaag. Internetverzekeraars hebben weinig overhead en werken met lagere kosten. Inmiddels beseffen traditionele verzekeraars dit ook en komen op de markt met hun eigen internetdochters vaak onder een andere merknaam.Volgens vergelijkingssites van verzekeringsproducten is door de komst van internetverzekeraars al een premiedaling ingetreden van zo'n 20%, en verdere verlagingen liggen in het verschiet.
Vet
Goed nieuws voor de consument dus. Toch zijn de premiedalingen nog lang niet zo indrukwekkend als ze lijken. Althans, volgens Niek Ligtelijn, CEO van Ineas, de eerste online verzekeraar in Europa (www.ineas.nl). Verschillende zaken blijken specifiek te duiden op mogelijkheden voor verdere daling van de premies. Ten eerste is de duurste premie voor een willekeurig model auto altijd nog 2 tot 3 keer zo duur dan de goedkoopste, zoals iedere consument inmiddels zelf kan zien op vergelijkingssites als Independer en Verzekeringssite. Ten tweede werken Nederlandse verzekeraars nog relatief inefficiënt vergeleken met branchegenoten in andere Europese landen. "Volgens cijfers van het Verbond van Verzekeraars stijgen de administratieve lasten en commissiekosten nog steeds; van 27,5% naar 30,5% in 2007 alleen al!" zegt Ligtelijn. "Traditionele verzekeraars zijn nog steeds kantoorkolossen met te veel vet op de botten. Met tientallen miljoenen kostende publiciteitscampagnes op radio en televisie proberen zij nu marktaandeel te verkrijgen voor hun dochters in het internetsegment."
Premiedalingen
Volgens Ligtelijn kent de Nederlandse markt weliswaar veel dynamiek en een groot aantal aanbieders maar winstmarges van 15% of meer zijn in deze branche nog heel gewoon. Bovendien is volgens het Nederlandse Verbond van Verzekeraars de gemiddelde premiedaling in de hele markt over 2007 slechts 3%. "Ook andere structurele cijfers doen vermoeden dat ons nog meer premiedalingen staan te wachten. Zeker wanneer we de Nederlandse markt vergelijken met die in andere Europese landen", zegt Ligtelijn."Dit is ook goed zichtbaar door het relatief trage tempo waarin verzekeraars het dalen van de schadelast (een trend in veel Europese landen waaronder Nederland) doorberekenen aan de klant. Eenvoudig gezegd: als mensen in totaal per jaar minder schade aan hun auto hebben, dan zou de premie goedkoper moeten worden. Onze ervaring in een land als Duitsland is dat de gedaalde kosten aanzienlijk sneller aan de consument worden doorberekend dan in Nederland. Daardoor dalen de premies daar veel harder dan hier. Wij volgen hetzelfde statistische model dat Duitse verzekeraars hanteren en hebben op die basis onlangs opnieuw onze premies kunnen verlagen in heel Europa."
Dalende kosten
Hoe kun je nu een goede betrouwbare verzekering tegen de laagste prijs aanbieden? Ligtelijn: "Niet door twee keer je jaaromzet aan reclame uit te geven, ook niet door matige polisvoorwaarden te bieden en al helemaal niet door een enorme overhead in stand te houden. En toch is dat wat de traditionele verzekeraars met hun internetdochters weten te bewerkstelligen. Maar wil je op de lange termijn een gezonde winstmarge handhaven en toch de goedkoopste zijn dan moet je het efficiëntst werken en dalende kosten direct doorgeven aan de consument. Daarom voorspel ik dat de premies verder gaan dalen. Als enige pure online autoverzekeraar in Nederland zal Ineas er wel bij varen, net als de consument."
Meer info op: www.ineas.nl