Hoortoestel niet slecht voor liefde
Een hoortoestel is niet langer een belemmering voor een nieuwe relatie, blijkt uit onderzoek van de Stichting Audicienregister (StAr). Tweederde van de Nederlanders vindt iemand met een hoortoestel even aantrekkelijk als iemand zonder. De stichting deed onderzoek naar de waardering van het gehoor en de manier waarop Nederlanders hoorproblemen en hoortoestellen ervaren.
Dat hoortoestellen niet langer een belemmering zijn voor het oog, komt door de technische vooruitgang van de apparaatjes. Driekwart van de Nederlanders vindt dat de hoortoestellen tegenwoordig zo klein zijn, dat ze niet meer opvallen. En dat is volgens hen maar goed ook, want de meeste mensen zien het hoortoestel in tegenstelling tot de bril geen mode-item worden.
Hoortoestellen
Twee op de drie Nederlanders kennen iemand met gehoorproblemen en de helft kent iemand met een hoortoestel. Opvallend is dat meer dan de helft van de Nederlanders die iemand kent met een hoortoestel, in het onderzoek aangeeft dat het hoortoestel niet of niet optimaal werkt.
Voorzitter van de Stichting Audicienregister, mevrouw Hans de Wit: "Het gehoor is een ingewikkeld zintuig. Je kunt niet zomaar een hoortoestel op internet bestellen en in je oor stoppen. Het is belangrijk dat een vakbekwame audicien een goede diagnose stelt en vertelt wat de mogelijkheden zijn om het maximale uit het restgehoor te halen."
Keurmerk 'De Audicien'
Vanaf 1 januari 2007 zijn de hoortoestelwinkels, waarin wordt gewerkt volgens de kwaliteitsnormen van de Stichting Audicienregister voorzien van het Keurmerk 'De Audicien'. Dit keurmerk biedt klanten een aantal zekerheden, waaronder moderne meetapparatuur, vakbekwame audiciens en een goede klachtenregeling.
"Met dit keurmerk willen we de anderhalf miljoen Nederlanders met hoorproblemen de garantie geven dat ze aan het juiste adres zijn", aldus Hans de Wit. "Bij een erkende audicien kun je een goed advies verwachten op basis van specialisme, kwaliteit en service."
Ook audicien Wim Beek is blij met het keurmerk: "Met het keurmerk 'De Audicien' weten klanten dat onze dienstverlening verder gaat dan het verkopen van hoortoestellen. Ons personeel wordt continue bijgeschoold en klanten krijgen altijd eerst een hoortoestel 'op proef'. Pas als de klant tevreden is volgt de aanschaf. Dat is volgens ons én het keurmerk pas echte klantvriendelijkheid."