Gemeente Vlaardingen
Vlaardingse dienstverlening onder de loep
16 juli 2008
De gemeente Vlaardingen doet dit jaar voor het eerst mee aan de
Benchmark Publiekszaken, van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Met een zogenaamde 'benchmark' worden prestaties van de gemeente
Vlaardingen vergeleken met de prestaties van andere deelnemende
gemeenten.
In dit kader is in april en mei een tevredenheidsonderzoek gehouden
onder de Vlaardingse baliebezoekers en bellers.
De scores
De algemene gemiddelde tevredenheid bij bezoekers en bellers levert
een waarderingscijfer van 7,6 op. Daarmee loopt de Gemeente
Vlaardingen in de pas met het landelijk gemiddelde en het gemiddelde
van vergelijkbare gemeenten (20 deelnemende gemeenten met
50.000-100.000 inwoners).
Vooral het feit dat Vlaardingen hoog scoort met bezoek op afspraak
valt op: gemiddeld 40% van de bezoekers maakt vooraf een afspraak,
tegen 13% landelijk gemiddeld. Het maken van een afspraak (via
www.vlaardingen.nl of via 010-2484000) heeft als grote voordeel dat de
bezoeker niet hoeft te wachten, maar op de afgesproken tijd aan de
beurt is.
De Vlaardingse burgers en ondernemers die bellen, zijn net iets meer
tevreden over de afhandeling dan de bellers van de vergelijkbare
gemeenten (7.4 tegen 7.3). Ook het landelijk gemiddelde (7.2) ligt
hieronder.
Andere onderdelen van de Benchmark zijn onder andere een vergelijking
van de openingstijden, het aantal klachten en de wachttijden. Over
deze onderwerpen krijgt de gemeente later deze zomer het
onderzoeksrapport.