Rapport
Datum
28 mei 2008
Overschrijdingen
grenswaarden geluid Schiphol
Gebruiksjaar 2007
Datum Pagina
28 mei 2008 2 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
1. Probleemstelling
Ingevolge artikel 8.22 van de Wet luchtvaart schrijft de Inspecteur-Generaal
Verkeer en Waterstaat (hierna: de IG) maatregelen voor zodra hij constateert dat
de in het vigerende Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (hierna: het LVB)
opgenomen grenswaarden zijn overschreden. Bij overschrijding van deze
grenswaarden ontstaat derhalve voor de IG een beginselplicht tot handhaving.
Gelet op de redactie van voornoemde bepaling kan eerst na de afloop van een
gebruiksjaar worden beoordeeld of sprake is van een overschrijding in de zin van
de Wet luchtvaart en kunnen eventuele maatregelen (om die reden) slechts
betrekking hebben op het daarop volgende gebruiksjaar. Dergelijke maatregelen
dienen blijkens deze bepaling naar het oordeel van de IG bij te dragen aan het
terugdringen van de geluidsbelasting tot binnen de grenswaarden van het
vigerende LVB. Alvorens tot het opleggen van maatregelen wordt besloten gaat
de IG omwille van de evenredigheid en proportionaliteit onder meer na wat de
betreffende overschrijding heeft veroorzaakt en of er om die reden voor het
volgende gebruiksjaar een reëel risico op herhaling van de overtreding bestaat.
Uit de door de N.V. Luchthaven Schiphol (hierna: Schiphol) geleverde informatie
blijkt dat in de Lden-handhavingspunten 21, 22 en 30, over het gebruiksjaar 2007,
een hogere geluidbelasting is geregistreerd dan de voor die punten geldende
grenswaarden van het vigerende LVB.
Op 13 juli 2007 hebben de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister
van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer echter het besluit
genomen het vigerende LVB op basis van het door deze ministers aanvaarde
MER te wijzigen.
Naar aanleiding van dit besluit heeft de IG bij besluit van 26 juli 2007 aan de
sectorpartijen bekend gemaakt dat voor wat betreft de handhaving (voor het
gebruiksjaar 2007) geanticipeerd zou gaan worden op de grenswaarden zoals die
thans zijn vastgelegd in het ontwerp-LVB.
Meer in bijzonder heeft de IG daartoe voor de periode van 13 juli 2007 tot en
met 31 oktober 2007, in afwijking van het vigerende LVB, bij brief van 7
november 2007 aparte grenswaarden vastgesteld. Deze, naar aanleiding van het
anticiperend handhavingsbesluit vastgestelde grenswaarden, zijn gebaseerd op
de grenswaarden uit het ontwerp-LVB, doch teruggeschaald voor de
desbetreffende periode waarbij ook rekening gehouden is met een voor die korte
termijn aangepaste meteotoeslag (hierna: grenswaarden ontwerp-LVB voor een
gebroken gebruiksjaar).
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 3 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
Voorts heeft de IG de sectorpartijen medegedeeld dat, indien en voor zover de
sectorpartijen binnen deze voor het restant van het gebruiksjaar 2007
vastgestelde grenswaarden zouden blijven, dit richtinggevend zou zijn bij de
beoordeling van de noodzaak van eventuele maatregelen in het gebruiksjaar
2008.
Hierbij zij opgemerkt dat voor de vraag of een met het anticiperend
handhavingsbesluit samenhangende grenswaarde is overschreden, paragraaf 4.2
van het vigerende LVB analoog wordt toegepast.
Uit de door Schiphol geleverde informatie blijkt dat in Lden-handhavingspunt 30
en Lnight-handhavingspunt 20 een geluidbelasting is geregistreerd die hoger is dan
de voor die punten gehanteerde grenswaarden ontwerp-LVB voor een gebroken
gebruiksjaar.
Naar aanleiding van de door Schiphol geleverde informatie, dienen de volgende
vragen te worden beantwoord:
a. In hoeverre is er sprake van een overschrijding van de voor Lden-
handhavingspunt 21, 22 en 30 geldende grenswaarden van het
vigerende LVB over de periode 1 november 2006 tot en met 31 oktober
2007.
b. In hoeverre is er sprake van een overschrijding van de voor Lden-
handhavingspunt 30 en Lnight-handhavingspunt 20 gehanteerde
grenswaarden voor de periode 13 juli 2007 tot en met 31 oktober 2007.
c. Indien sprake is van overschrijdingen, wat zijn dan de mogelijke oorzaken
van de overschrijdingen geweest.
d. Wat hebben de sectorpartijen, te weten Schiphol, Luchtverkeersleiding
Nederland (hierna: LVNL) en de op Schiphol opererende
luchtvaartmaatschappijen door middel van stuurmaatregelen gedaan om
deze overschrijdingen te voorkomen.
e. Tot welke conclusies leiden de bevindingen met betrekking tot a, b, c en
d in het licht van het gehanteerde handhavingskader.
f. Wat is het oordeel van de Inspectie ten aanzien van eventuele
maatregelen van de IG, gegeven het handhavingskader zoals dat door de
Inspectie is toegepast.
2. Wettelijk kader
De wettelijke kaders voor de handhaving van grenswaarden zijn de Wet
luchtvaart en het op deze wet gebaseerde LVB.
Op basis van artikel 8.22 van de Wet luchtvaart is de IG bevoegd maatregelen
aan één of meerdere sectorpartijen op te leggen zodra de IG constateert dat
grenswaarden zijn overschreden.
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 4 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
Deze maatregelen dienen naar het oordeel van de IG bij te dragen aan het
terugdringen van de belasting vanwege het luchthavenluchtverkeer binnen de
grenswaarden. Aangezien overschrijdingen lopende het gebruiksjaar niet meer
ongedaan kunnen worden gemaakt zullen eventuele maatregelen van de IG pas
na afloop van het betreffende gebruiksjaar worden geëffectueerd.
Voor grenswaarden in handhavingspunten geldt dat een overschrijding pas
definitief kan worden vastgesteld als eerst een handhavingsmarge van 0,05
dB(A) is toegepast (zie paragraaf 6.2 van de Nota van Toelichting van het LVB)
en een meteoclausuleberekening is uitgevoerd (zie artikel 4.2.1, vierde lid en
artikel 4.2.2, vierde lid van het LVB).
Indien een door de IG opgelegde maatregel zoals bedoeld in artikel 8.22 van de
Wet luchtvaart niet wordt nageleefd is de Minister van Verkeer en Waterstaat op
basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart bevoegd aan de betreffende
sectorpartij een bestuurlijke boete van maximaal 1.000.000 euro op te leggen.
Opgemerkt wordt dat een overschrijding van een op het anticiperend
handhavingsbesluit gebaseerde grenswaarde niet zonder meer voldoende
grondslag vormt voor het kunnen opleggen van een maatregel op grond van
artikel 8.22 van de Wet luchtvaart, met name als voor het desbetreffende
handhavingspunt de grenswaarde van het vigerende LVB niet is overschreden.
Handhaving van de op het anticiperend handhavingsbesluit gebaseerde
grenswaarden is slechts mogelijk door intrekking of wijziging van het
anticiperend handhavingsbesluit zelf. Zo kunnen alsnog aan het besluit
beperkingen en/of voorschriften worden verbonden.
3. Bevindingen
Vaststelling overschrijdingen vigerende LVB
In hoofdstuk 1 is aangegeven dat uit de informatie van Schiphol gebleken is dat
in de Lden-handhavingspunten 21, 22 en 30, over het gebruiksjaar 2007, een
hogere geluidbelasting is geregistreerd dan de voor die punten geldende
grenswaarden van het vigerende LVB.
Om vast te kunnen stellen in hoeverre hier sprake is geweest van
overschrijdingen in de zin van de Wet luchtvaart, is conform de in hoofdstuk 2
genoemde bepalingen uit het LVB een handhavingsmarge van 0,05 dB(A)
toegepast en een meteoclausuleberekening uitgevoerd.
Uitgangspunt bij het toepassen van de wettelijke handhavingsmarge van 0,05
dB(A) vormen de geluidbelastingswaarden zoals die op 5 november 2007 door
Schiphol aan de Inspectie bekend zijn gemaakt.
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 5 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
In onderstaande tabel is voor de Lden-handhavingspunten 21, 22 en 30
aangegeven wat de uitkomst van de toepassing van de handhavingsmarge van
0,05 dB(A) is.
Hand- Grenswaarde Geluid- Waarde na Over- Mate grenswaarde-
havings- in dB(A) belasting aftrek marge schrij- overschrijding in
punt in dB(A) in dB(A) ding? dB(A)
21 55,81 56,07 56,02 Ja 0,26
22 55,71 56,15 56,10 Ja 0,44
30 56,87 57,56 57,51 Ja 0,69
In opdracht van de Inspectie heeft bureau To70 voor bovengenoemde
handhavingspunten een meteoclausuleberekening uitgevoerd. De resultaten van
deze berekening staan in onderstaande tabel.
Handhavingspunt Grenswaarde in Nieuwe waarde op basis van uitkomst
dB(A) meteoclausuleberekening in dB(A)
21 55,81 54,86
22 55,71 55,06
30 56,87 55,40
Nadere bijzonderheden over de uitgevoerde meteoclausuleberekening staan in
het To70 document "Meteoclausule Schiphol 2007" van april 2008 dat als
bijlage bij dit rapport is gevoegd.
Uit de meteoclausuleberekening volgen voor de Lden handhavingspunten 21, 22
en 30 geen hogere maar lagere waarden dan de grenswaarden van het vigerende
LVB. Op basis van deze resultaten kan worden geconcludeerd dat er voor de
betreffende handhavingspunten geen nieuwe (hogere) grenswaarden kunnen
worden vastgesteld. Voor het bepalen van de mate van grenswaarde-
overschrijding in de Lden-handhavingspunten 21, 22 en 30 dient derhalve van de
grenswaarden van het vigerende LVB te worden uitgegaan. Dit resulteert in
grenswaarde-overschrijdingen van respectievelijk 0,26 dB(A), 0,44 dB(A) en 0,69
dB(A).
Het voorgaande betekent dat er sprake is van overschrijdingen in de zin van
artikel 8.22 van de Wet luchtvaart. Om die reden dient de IG zich een oordeel te
vormen over de noodzaak van eventuele maatregelen.
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 6 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
Vaststelling overschrijdingen grenswaarden ontwerp-LVB voor een gebroken
gebruiksjaar
In het kabinetsstandpunt Schiphol van april 2006 is geconstateerd dat de
voorziene groeiruimte voor de luchtvaart niet volledig kan worden benut.
Om een betere benutting van de milieuruimte mogelijk te maken hebben de
Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer op 13 juli 2007 het besluit genomen om
het vigerende LVB te wijzigen. Dit besluit is genomen in samenhang met
afspraken over hinderbeperkende maatregelen en maatregelen om de
leefbaarheid te verbeteren. Deze afspraken zijn vastgelegd in het `Convenant
hinderbeperkende maatregelen Schiphol' en het `Convenant leefbaarheid'. De
convenanten en de besluitvorming over de gewenste aanpassing van het LVB zijn
voorbereid in een open proces met de meest betrokken partijen onder leiding van
de heer Alders (de z.g.n. Alderstafel).
Op 13 juni 2007 heeft de heer Alders aan de Minister van Verkeer en Waterstaat
en de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
advies uitgebracht over de besluitvorming voor de korte termijn. Het besluit van
beide ministers van 13 juli 2007 is in lijn met dit advies opgesteld en in de
Tweede Kamer behandeld.
De voorgenomen wijziging van het LVB is gebaseerd op het MER korte termijn
dat door Schiphol en LVNL is opgesteld en op 13 juli 2007 door het bevoegd
gezag is aanvaard. De voorgenomen wijziging van het LVB betreft onder meer
een wijziging van op één na alle grenswaarden voor de geluidbelasting in
handhavingspunten en is als ontwerp-LVB in september 2007 in procedure
gebracht en aan de Tweede Kamer toegezonden.
Naar aanleiding van het besluit van de Minister van Verkeer en Waterstaat en de
Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer om het
vigerende LVB te wijzigen, heeft de IG op 26 juli 2007 het besluit genomen om
reeds in het gebruiksjaar 2007, op basis van het besluit van beide ministers,
anticiperend te gaan handhaven.
Hiertoe zijn voor de periode van 13 juli tot en met 31 oktober 2007
grenswaarden vastgesteld, gebaseerd op de grenswaarden van het ontwerp-LVB,
teruggeschaald voor de resterende periode van 111 dagen vanaf 13 juli 2007,
waarbij ook rekening gehouden is met een voor die korte termijn aangepaste
meteotoeslag (= grenswaarden ontwerp-LVB voor een gebroken gebruiksjaar).
In hoofdstuk 1 is aangegeven dat uit de informatie van Schiphol gebleken is dat
in Lden-handhavingspunt 30 en Lnight-handhavingspunt 20 een hogere
geluidbelasting is geregistreerd dan de voor die punten gehanteerde
grenswaarden op basis van het ontwerp-LVB voor een gebroken gebruiksjaar.
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 7 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
Om vast te kunnen stellen in hoeverre hier sprake is geweest van (formele)
overschrijdingen, is conform de in hoofdstuk 2 genoemde bepalingen uit het LVB
een handhavingsmarge van 0,05 dB(A) toegepast en een
meteoclausuleberekening uitgevoerd.
Uitgangspunt bij het toepassen van de wettelijke handhavingsmarge van 0,05
dB(A) vormen de geluidbelastingswaarden zoals die op 14 november 2007 door
Schiphol aan de Inspectie bekend zijn gemaakt.
In onderstaande tabel is voor Lden-handhavingspunt 30 en Lnight-handhavingspunt
20 aangegeven wat de uitkomst van de toepassing van de handhavingsmarge
van 0,05 dB(A) is.
Hand- Grenswaarde Geluid- Waarde na Over- Mate grenswaarde-
havings- in dB(A) belasting aftrek marge schrij- overschrijding in
punt in dB(A) in dB(A) ding? dB(A)
30 53,59 54,47 54,42 Ja 0,88
20 42,55 42,73 42,68 Ja 0,18
In opdracht van de Inspectie heeft bureau To70 voor bovengenoemde
handhavingspunten een meteoclausuleberekening uitgevoerd. De resultaten van
deze berekening staan in onderstaande tabel.
Handhavingspunt Grenswaarde in Nieuwe waarde op basis van uitkomst
dB(A) meteoclausuleberekening in dB(A)
30 53,59 50,48
20 42,55 40,46
Nadere bijzonderheden over de uitgevoerde meteoclausuleberekening staan in
het To70 document "Meteoclausule Schiphol 2007" van april 2008 dat als
bijlage bij dit rapport is gevoegd.
Uit de meteoclausuleberekening volgen voor Lden-handhavingspunt 30 en Lnight-
handhavingspunt 20 geen hogere maar lagere waarden dan de voor de periode
13 juli 2007 tot en met 31 oktober 2007 gehanteerde grenswaarden. Op basis
van deze resultaten kan worden geconcludeerd dat er voor de betreffende
handhavingspunten geen nieuwe (hogere) grenswaarden kunnen worden
vastgesteld.
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 8 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
Voor het bepalen van de mate van grenswaarde-overschrijding in Lden-
handhavingspunt 30 en Lnight-handhavingspunt 20 dient derhalve van de voor de
periode 13 juli 2007 tot en met 31 oktober 2007 gehanteerde grenswaarden te
worden uitgegaan. Dit resulteert in grenswaarde-overschrijdingen van
respectievelijk 0,88 dB(A) en 0,18 dB(A).
De naleving van de grenswaarden ontwerp-LVB voor een gebroken gebruiksjaar
vormt voor de IG een indicatie voor het vermogen van de sector om te kunnen
voldoen aan de grenswaarden uit het ontwerp-LVB. Uit het voorgaande blijkt dat
de betreffende indicatiewaarden, onder analoge toepassing van de in het LVB
genoemde berekeningsmethodiek (handhavingsmarge en
meteoclausuleberekening), op twee uitzonderingen na zijn behaald.
Onderzoek oorzaken overschrijdingen
Op grond van de aanstaande wijziging van het LVB kan worden geconcludeerd
dat er naar aanleiding van de geconstateerde overschrijdingen van grenswaarden
van het thans vigerende LVB geen sprake kan zijn van het opleggen van
maatregelen om in het gebruiksjaar 2008 de geluidbelasting tot onder die
grenswaarden terug te dringen, aangezien in het gebruiksjaar 2008 voor de
overschreden handhavingspunten geheel andere grenswaarden zullen gelden.
Daarnaast geldt voor de Lden-handhavingspunten 21 en 22 dat de sector binnen
de waarden van het anticiperend handhavingsbesluit gebleven is. Gelet op het
presteren van de sector in de periode van 13 juli tot en met 31 oktober 2007 is
het dan ook niet aannemelijk dat in het gebruiksjaar 2008 de toekomstige
grenswaarden in deze handhavingspunten opnieuw zullen worden overschreden.
Om die reden moeten eventuele maatregelen voor deze handhavingspunten als
onevenredig worden beoordeeld.
Voor Lnight-handhavingspunt 20 geldt dat het opleggen van maatregelen evenmin
aan de orde is, omdat in dit handhavingspunt weliswaar de indicatiewaarde in
relatie tot het anticiperend handhavingsbesluit is overschreden, maar niet de
grenswaarde van het vigerende LVB. Om die reden ontbreekt ten aanzien dit
handhavingspunt een wettelijke grondslag voor het kunnen opleggen van
maatregelen op grond van artikel 8.22 van de Wet luchtvaart.
Voor Lden-handhavingspunt 30 geldt dat zowel de grenswaarde van het
vigerende LVB als de indicatiewaarde in relatie tot het anticiperend
handhavingsbesluit is overschreden.
Op basis van het voorgaande is ervoor gekozen om alleen een oorzaakanalyse uit
te voeren voor de handhavingspunten waarvan de indicatiewaarde in relatie tot
het anticiperend handhavingsbesluit is overschreden (Lden-handhavingspunt 30 en
Lnight-handhavingspunt 20).
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 9 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
In het gebruiksjaar 2007 hebben zich tot 13 juli 2007 dreigende overschrijdingen
van de grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten bij de
Buitenveldertbaan voorgedaan. Niet lang na het besluit van de Minister van
Verkeer en Waterstaat en de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer om het thans nog vigerende LVB te wijzigen en het
besluit van de IG van 26 juli 2007 om anticiperend te gaan handhaven werd
duidelijk dat er ook sprake was van dreigende overschrijdingen van enkele
grenswaarden uit het ontwerp-LVB voor een gebroken gebruiksjaar. Het betrof
hier op dat moment dreigende overschrijdingen van de grenswaarden voor de
geluidbelasting in de Lden-handhavingspunten 30 en 33.
Voor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer was dit aanleiding om in
oktober 2007, in samenwerking met Schiphol, LVNL en KLM, onderzoek te doen
naar de oorzaken van deze dreigende overschrijdingen. Dit onderzoek is in
november 2007 afgerond en bevat bruikbare informatie over omstandigheden
die een rol hebben gespeeld bij de overschrijding van de indicatiewaarde in Lden-
handhavingspunt 30 in relatie tot het anticiperend handhavingsbesluit.
Uit genoemd onderzoek is gebleken dat de overschrijding in Lden-
handhavingspunt 30 (maar ook de overschrijding in Lnight-handhavingspunt 20)
een direct gevolg is geweest van:
a) afwijkend baangebruik in verband met groot onderhoud aan de
Kaagbaan in september 2007;
b) significant afwijkend weer gedurende dat groot baanonderhoud (veel
noordwesten wind) waardoor de Zwanenburgbaan veelvuldig (ook in de
nacht) voor landingen vanuit het zuiden moest worden ingezet.
Van belang is verder dat Schiphol in mei 2007, op basis van artikel 8.23 van de
Wet luchtvaart, een aanvraag voor vervangende grenswaarden in verband met
groot baanonderhoud aan de Polderbaan, de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan
heeft ingediend. In augustus 2007 is deze aanvraag weer ingetrokken omdat op
dat moment de geactualiseerde grenswaarden op grond van het MER het
handhavingskader voor het gebruiksjaar 2007 vormden.
In oktober 2007 is voor de tweede keer een aanvraag voor vervangende
grenswaarden ingediend, deze keer alleen in verband met het groot onderhoud
aan de Kaagbaan in september 2007. Deze aanvraag is door de Minister van
Verkeer en Waterstaat afgewezen.
In zijn brief van 14 november 2007 aan Schiphol heeft de Minister van Verkeer
en Waterstaat hierover het volgende opgemerkt:
"Uw aanvraag komt op een tijdstip dat het gebruiksjaar nagenoeg ten einde is.
Dit heeft als gevolg dat de nieuw vast te stellen grenswaarden uiterlijk pas vlak
voor het einde van het gebruiksjaar zouden kunnen worden vastgesteld.
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 10 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
Dit betekent dat er redelijkerwijs niet meer gestuurd zou kunnen worden op de
vervangende grenswaarden als die zouden worden vastgesteld. Hierdoor zou
betekenis aan een ministeriële regeling als richtsnoer voor handelen van de sector
komen te vervallen. Ik acht dit een onwenselijke situatie en zal daarom niet
overgaan tot het opstellen van vervangende grenswaarden."
Gelet op het vorenstaande is de aanvraag voor vervangende grenswaarden dan
ook niet op inhoudelijke gronden afgewezen, doch slechts op grond van de
omstandigheid dat aan de vaststelling van vervangende grenswaarden op een zo
laat tijdstip in het gebruiksjaar geen praktische betekenis meer toekomt.
Indien één van beide aanvragen voor vervangende grenswaarden in verband met
groot baanonderhoud geaccordeerd zou zijn geweest, zou sprake zijn geweest
van dusdanig andere grenswaarden dat Lden-handhavingspunt 30 en Lnight-
handhavingspunt 20 in het gebruiksjaar 2007 niet overschreden zouden zijn
geweest. Bij de beoordeling van genoemde overschrijdingen dient met dit
gegeven rekening te worden gehouden.
Op grond van de hierboven vermelde feiten en omstandigheden heeft de IG in
de periode van 13 juli 2007 tot en met 31 oktober 2007 dan ook geen aanleiding
gezien om te besluiten tot intrekking of wijziging van het anticiperend
handhavingsbesluit vanwege de (dreigende) overschrijding van de grenswaarden
ontwerp-LVB voor een gebroken gebruiksjaar.
Stuurmaatregelen om overschrijdingen te voorkomen
De sectorpartijen hebben in het gebruiksjaar 2007 drie keer stuurmaatregelen
genomen om overschrijdingen van grenswaarden te voorkomen. Vanaf 13 april
2007 waren deze stuurmaatregelen erop gericht Lden-handhavingspunt 33 zoveel
mogelijk te ontlasten. Het gevolg hiervan is geweest dat zich in het gebruiksjaar
2007 in Lden-handhavingspunt 33 geen overschrijding heeft voorgedaan.
De sectorpartijen hebben in het gebruiksjaar 2007 geen stuurmaatregelen
genomen om een overschrijding in Lden-handhavingspunt 30 (en Lnight-
handhavingspunt 20) te voorkomen. Voor Lden-handhavingspunt 30 was dat tot
het moment van het groot onderhoud aan de Kaagbaan ook niet nodig omdat de
geluidbelasting in dat handhavingspunt nog ruim beneden het tijdsevenredige
gemiddelde zat. De geluidsruimte in Lden-handhavingspunt 30 is vervolgens
binnen een periode van ongeveer twee weken volgevlogen omdat de
Zwanenburgbaan gedurende het groot onderhoud aan de Kaagbaan vanwege
overheersende noordwesten wind veelvuldig voor landingen vanuit het zuiden
moest worden ingezet. Dat gebeurde ook in de nacht, waardoor niet alleen Lden-
handhavingspunt 30, maar ook Lnight-handhavingspunt 20 intensief werd belast.
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Datum Pagina
28 mei 2008 11 van 11
Rapport
Overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol
4. Conclusies
Op basis van het onderzoek naar de omstandigheden die een rol hebben
gespeeld bij het ontstaan van de overschrijdingen van de indicatiewaarden in
Lden-handhavingspunt 30 en Lnight-handhavingspunt 20, in relatie tot het
anticiperend handhavingsbesluit, komt de Inspectie tot de conclusie dat:
- deze overschrijdingen er zeer waarschijnlijk niet zouden zijn geweest als er
geen groot onderhoud aan de Kaagbaan was geweest;
- deze overschrijdingen er zeker niet zouden zijn geweest als sprake zou zijn
geweest van een tijdige en geaccordeerde aanvraag voor vervangende
grenswaarden in verband met groot baanonderhoud in 2007;
- hier sprake is van een gebeurtenis die specifiek is voor het gebruiksjaar 2007
en dat het niet waarschijnlijk is dat genoemde overschrijdingen zich in het
gebruiksjaar 2008 opnieuw voor zullen doen.
5. Oordeel Inspectie
Op basis van de hiervoor genoemde feiten is de Inspectie van mening dat
voldoende aannemelijk is dat het niet halen van de indicatiewaarden in Lden-
handhavingspunt 30 en Lnight-handhavingspunt 20, in relatie tot het anticiperend
handhavingsbesluit, terug kan worden gevoerd op een combinatie van bijzondere
en eenmalige gebeurtenissen. Voorts is na verrekening van deze bijzondere feiten
en omstandigheden voldoende aannemelijk dat de sector in het gebruiksjaar
2008 binnen de dan geldende grenswaarden zal blijven.
Gegeven deze conclusies en het handhavingskader zoals dat door de Inspectie is
toegepast, komt de Inspectie tot het oordeel dat het niet noodzakelijk is om voor
het gebruiksjaar 2008 maatregelen aan één of meerdere sectorpartijen op te
leggen. Ook bestaat er voor de Inspectie geen aanleiding om tot andere vormen
van handhaving over te gaan.
's-Gravenhage, 28 mei 2008
DE INSPECTEUR-GENERAAL VERKEER EN WATERSTAAT,
Ir. J.F. de Leeuw
Transport and Water Management Inspectorate Netherlands
Ministerie van Verkeer en Waterstaat