3,4 miljoen voor onderzoek bereikbaarheid Randstad
Geplaatst: 16 juli, 2008
Hoe zorgen we ervoor dat de Randstad over een jaar of 25 zo goed
mogelijk bereikbaar is? De rijksoverheid trekt 3,4 miljoen euro uit
voor vier universitaire onderzoeksprojecten die zich over deze vraag
gaan buigen. De TU/e is betrokken bij drie van de vier projecten.
Het project 'slimmere reizigersinformatie' staat onder leiding van
TU/e-hoogleraar Harry Timmermans. Het wordt uitgevoerd in samenwerking
met de TU in Delft en de Vrije Universiteit. De onderzoekers gaan
bekijken hoe reizigers omgaan met reizigersinformatie, zoals
reistijdvoorspellingen bij files. Ze letten hierbij nadrukkelijk op de
voortschrijdende ict-ontwikkelingen om ongewenste neveneffecten van
reizigersinformatie, zoals verplaatsing van de congestie, te
voorkomen.
Ook de grote stromen recreatief verkeer zijn van invloed op de
bereikbaarheid. Wetenschappers van de TU Delft, samen met de TU/e en
de Vrije Universiteit, gaan proberen meer inzicht te krijgen in de
behoeften en keuzes van reizigers rond recreatie en mobiliteit. Ze
nemen daarbij veranderende omstandigheden mee, zoals de stijgende
vraag naar recreatie en de gevolgen van klimaatverandering.
'De grote samenhang' staat centraal in het onderzoeksproject
'Synchronizing networks'. De betrokken onderzoekers, van de TU Delft,
TU/e en Radboud Universiteit Nijmegen, gaan een supernetwerk
ontwikkelen waarin verkeer en vervoer van personen, belangrijke
bestemmingen en activiteitenpatronen in tijd, ruimte en 'virtuele
ruimte' met elkaar in verband worden gebracht. Dit met als doel
ontwerpers en planners meer inzicht in gedragspatronen van reizigers.
Een vierde project richt zich op duurzamer goederenvervoer. Focus ligt
hierin op het sterk groeiende goederenvervoer rond de drie
Randstedelijke mainports: de twee havens en Schiphol.
De middelen hiervoor komen uit het NWO-programma Duurzame
Bereikbaarheid Randstad (DBR), een initiatief van de ministeries van
Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken en Volkshuisvesting
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Dit programma is gericht op
optimale bereikbaarheid op de langere termijn (2030 tot 2040). Het
heeft een looptijd van zes jaar, en er is zo'n tien miljoen euro voor
beschikbaar. In 2009 volgt een tweede ronde waarin nieuwe voorstellen
kunnen worden ingediend.
Technische Universiteit Eindhoven