de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
16 juli 2008
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL-2008/2403
Onderwerp
Luchtvaartnota en verlenging huidige luchtvaart-structuurvisies
Geachte voorzitter,
In het Coalitieakkoord zijn de hoofdlijnen voor het beleid van het kabinet ten aanzien van
de luchtvaart in Nederland geschetst. In vervolg hierop is in de kamerbrief "Beleidsagenda
Schiphol" (25 mei 2007) aangegeven, dat de hoofdlijnen uit het Coalitieakkoord nadere
uitwerking krijgen in een strategische beleidsvisie. Tevens heb ik tijdens de behandeling
van het wetsvoorstel Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML) op
27 september en 11 oktober 2007 de Kamer een luchthavennota toegezegd, waarin een
rijksvisie op de ontwikkeling van de Nederlandse luchthavens wordt geschetst. Tot slot is
tijdens het Algemeen Overleg over Schiphol met uw Kamer op 6 februari 2008 toegezegd,
dat de Kamer geïnformeerd wordt over het tijdpad en de stappen om te komen tot een
vereenvoudigd normen- en milieustelsel voor Schiphol.
Hierbij informeer ik u, mede namens de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer, over de stand van zaken van deze toezeggingen en over de
voortgang van het Aldersproces.
Luchtvaartnota
De aangekondigde uitwerking van de strategische beleidsvisie en de toegezegde
luchthavennota zal ik integreren in één luchtvaartnota. In de luchtvaartnota worden
rekening houdend met de ontwikkelingen in de internationale luchtvaart lopende
beleidsinitiatieven rond luchtvaart, luchthavens en luchtruim met elkaar verbonden en
wordt een duurzame, integrale en lange termijn visie op de ontwikkeling van de
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGTL-2008/2403
Nederlandse luchtvaart ontwikkeld. Daar waar relevant wordt afstemming gezocht met
militaire functies in de luchtvaart. In de luchtvaartnota zal ik een aantal specifieke
beleidsvoorstellen doen op belangrijke onderdelen, zoals de ontwikkeling van Schiphol
voor de middellange termijn, waaronder selectiviteitsbeleid (in dit kader wordt na de
zomer het advies van de Alderstafel verwacht), de samenhang tussen Schiphol en de
regionale luchthavens (van nationaal belang) en daaraan gekoppeld de ontwikkeling van
de verschillende regionale luchthavens en de visie van het rijk op ontwikkelingen in het
nationale en Europese luchtruim. Ook zal de luchtvaartnota ingaan op duurzaamheid in de
luchtvaart en governance principes voor de totale luchtvaartketen.
Wat betreft de voortgang van het Alderstraject heeft de heer Alders aangegeven, dat
partijen nader inzicht willen over het in onderzoek zijnde alternatief, dat op den duur moet
leiden tot een "Duurzame Mainport". Dit om tot een volledige beoordeling en vervolgens
tot besluitvorming te komen in het kader van een integraal eindadvies door de heer
Alders. Onder andere het nieuwe normen- en milieustelsel is afhankelijk van dit
eindadvies. De heer Alders zal mij per brief nader informeren over de tijd, die nodig is om
tot het eindadvies te komen. Zodra ik die informatie beschikbaar heb, zal ik de Tweede
Kamer informeren.
Verder is zeer recent de "Feasibility Study" in het kader van FAB EC (Functional Airspace
Blok Europe Central) gereed gekomen, waarin voor het luchtruim en het luchtverkeer
belangrijke ontwikkelingen op het gebied van samenwerking binnen Europa worden
geschetst (de ontwikkeling van één functioneel luchtruim binnen de Benelux, Duitsland,
Frankrijk en Zwitserland en samenwerking tussen de verschillende luchtverkeersleidingen).
De totstandkoming van de Luchtvaartnota is mede afhankelijk van de planning van het
eindadvies van de Alderstafel en de "Feasibility Study" van het FAB EC. Bovendien vergt
de ontwikkeling van een goede en integrale rijksvisie, dat de luchtvaartnota tot stand
komt in samenspraak met de relevante betrokken partijen. Met name met de regio's, waar
bepaalde ontwikkelingen van regionale luchthavens worden voorzien, wil ik in verband
met draagvlak vanuit de regio's zorgvuldig overleg voeren. Rekening houdend met het
bovenstaande is het mijn planning om de integrale luchtvaartnota en het stappenplan en
tijdpad voor het nieuwe normen- en milieustelsel voor het eind van dit jaar aan te bieden
aan de Kamer.
RBML
De Eerste Kamer heeft besloten de plenaire behandeling van het wetsvoorstel RBML uit te
stellen in afwachting van de luchthavennota, die nu onderdeel wordt van de
luchtvaartnota. Gelet op mijn planning voor het advies van de Alderstafel en daarmee
samenhangend de integrale luchtvaartnota betekent dat, dat de wetswijziging niet meer in
2008 in werking zal treden. Deze situatie betreur ik ten zeerste. Ik ben daarom
voornemens om de Eerste Kamer een brief te sturen, waarin ik nogmaals het belang van
bespreking van de RBML op korte termijn benadruk. Tegelijkertijd constateer ik, dat
vertraging consequenties heeft voor het Structuurschema Burgerluchtvaartterreinen (SBL)
en mogelijk ook voor de Structuurvisie Luchtvaartterreinen Maastricht en Lelystad. Beide
documenten waren tot 1 juli 2008 planologische kernbeslissingen in de zin van de oude
---
VenW/DGTL-2008/2403
Wet op de Ruimtelijke Ordening, en zijn op die datum van rechtswege `omgezet' in
(rijks)structuurvisies als bedoeld in de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro). Beide
structuurvisies zijn nodig om lopende aanwijzingsprocedures op grond van de
Luchtvaartwet te kunnen afronden, zoals voor de luchthavens Rotterdam, Eelde, Teuge,
Maastricht en Lelystad. Het SBL vervalt op 25 december 2008 en de structuurvisie
Maastricht en Lelystad op 20 mei 2009. Na inwerkingtreding van de wetswijziging RBML
blijven gelet op de overgangsbepalingen in het wetsvoorstel (de artikelen XVIA en XVII)
het SBL en de Structuurvisie Luchtvaartterreinen Maastricht en Lelystad van toepassing
op nog lopende aanwijzingsprocedures. Daarvoor is wel nodig dat beide structuurvisies op
de dag vóór inwerkingtreding van RBML nog gelden. Nu dat voor het SBL zeker niet het
geval zal zijn en voor de Structuurvisie Luchtvaartterreinen Maastricht en Lelystad wellicht
ook niet, zijn de minister van VROM en ik voornemens om de looptijd van beide
structuurvisies te verlengen tot het tijdstip van inwerkingtreding van RBML. Het is
uitdrukkelijk niet onze bedoeling om de visies ook inhoudelijk te wijzigen. Aangezien de
nieuwe Wro slechts een procedure kent voor het vaststellen van een structuurvisie, stel ik
voor om die procedure toe te passen. Ik verzoek u dan ook om deze brief te beschouwen
als de in artikel 2.3, derde lid, van de Wro bedoelde "beschrijving van de inrichting van de
voorgenomen structuurvisie". Genoemde bepaling regelt, dat met het vaststellen van de
structuurvisie (in dit geval dus het besluit tot verlenging van beide bestaande
structuurvisies) aangevangen kan worden, indien de Tweede Kamer niet binnen vier
weken na de overlegging van de "beschrijving van de inrichting van de voorgenomen
structuurvisie" besluit tot openbare behandeling daarvan. Gezien het zomerreces stel ik
voor om ervan uit te gaan dat die vierweken termijn aanvangt na het zomerreces, op
dinsdag 2 september 2008, en eindigt op 30 september 2008.
Lange termijn verkenning
Op korte termijn kunt u verder een plan van aanpak voor de structuurvisie in het kader
van de lange termijnverkenning Schiphol van mij verwachten. Het opstellen van dit plan
van aanpak loopt volgens planning en zal zo spoedig mogelijk aan uw Kamer worden
aangeboden.
Ik ga ervan uit, dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---