Ingezonden persbericht


PERSBERICHT:

ZLM Verzekeringen kiest Morello als basis voor internetstrategie

Online selfservice voor ZLM-klanten

Hilversum, 15 juli 2008 ZLM Verzekeringen in Goes baseert haar vernieuwde website op het content management systeem Morello. Morello is een product van Mediasurface|Alterian. Met deze nieuwe site wil de regionale verzekeraar de online aanwezigheid versterken en klanten in staat stellen om meer verzekeringen online af te sluiten. Bovendien moet de omgeving geschikt zijn om de ontwikkeling van een Mijn ZLM-omgeving te ondersteunen. In deze persoonlijke online-omgeving kunnen klanten in de toekomst polissen en andere relevante gegevens raadplegen en muteren.

Na de introductie van de eerste ZLM-website in 1996 werkt het bedrijf inmiddels aan de vierde generatie website. Het bestaande content management systeem voldoet niet meer aan de huidige eisen. Zo is er een beperkt aantal koppelingen met de backoffice mogelijk. Verder is voor het beheer van de site relatief vaak ondersteuning van de IT-afdeling noodzakelijk. Dit is ongewenst omdat ZLM ernaar streeft dat niet-technische mensen, bijvoorbeeld van de Marketing & Communicatieafdeling, de site zelfstandig kunnen wijzigen, actualiseren en beheren. Omdat online-services een steeds grotere rol spelen voor de activiteiten van de organisatie is het verder essentieel dat de nieuwe website op termijn eenvoudig uit te breiden is met extra webservices. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van een selfservice-omgeving voor klanten en het ontwikkelen van een intranet voor medewerkers en intermediairs.

In het selectieproces voor een nieuw content management oplossing bleek het proof-of-concept van Mediasurface-partner The Reference het beste aan te sluiten op de eisen van ZLM. Deze implementatiepartner beschikte via referenties over aantoonbare ervaring met grootschalige internetprojecten. De combinatie van deze ervaring met de gebruiksvriendelijkheid, openheid en ruime mogelijkheden van Morello voor koppelingen met webservices voor het afsluiten, wijzigen of raadplegen van uiteenlopende verzekeringen gaven de verdere doorslag. Het feit dat The Reference een Belgisch bedrijf is, was vanwege de gunstige geografische ligging geen probleem, maar juist een voordeel.

Hubèr Rentmeester, Manager Marketing & Communicatie bij ZLM: Effectieve online aanwezigheid en (self)services worden steeds belangrijker voor onze activiteiten. Klanten sluiten polissen vaker online af en ook het aantal mutaties dat via onze site wordt gemeld, groeit sterk. Deze selfservice-functionaliteit verbetert de efficiency bij ons en onze klanten, en stimuleert de klanttevredenheid. Om deze ontwikkelingen nu en in de toekomst optimaal te ondersteunen, zochten we een open web content management systeem dat ook eenvoudig te gebruiken is. Morello voorziet in al deze eisen en biedt ZLM dus een toekomstvast internetplatform waarmee we de potentie van onze website optimaal kunnen benutten.

Ger Kors, directeur Mediasurface|Alterian Benelux: Door haar klanten de selfservice-mogelijkheden van online verzekeren te bieden, speelt ZLM in op de trend van 24/7 dienstverlening. De effectiviteit van elke vorm van communicatie wordt gemeten aan de omvang en loyaliteit van het publiek. Dat geldt ook voor websites: mensen zullen websites bezoeken als deze kwalitatieve en actuele informatie bieden. Met Morello kunnen verschillende content-eigenaren zoals productmanagers, communicatie- en support-medewerkers en technici net zo gemakkelijk zelfstandig content leveren als dat zij andere zakelijke communicatie voeren. Tegelijkertijd biedt Morello de flexibiliteit om de sites mee te laten groeien met veranderende situaties in de toekomst.

Pieter van Tendeloo, account manager bij The Reference: Het is voor ons een grote kans om onze kennis en expertise op het gebied van Morello ook buiten onze landsgrenzen in te zetten. Als fullservice internetbedrijf biedt dit project ons zowel op korte termijn als in de toekomst grote uitdagingen. Als de bestaande omgeving eind dit jaar op Morello gebaseerd is, wil ZLM het aantal webservices verder uitbreiden en Morello ook voor het intranet en misschien ook ketenintegratie gaan benutten.

ZLM heeft er voor gekozen om eerst de bestaande webomgeving naar Morello te migreren, inclusief de optie om online reisverzekeringen af te sluiten. Vervolgens worden de webservices vanaf het eind van 2008 verder uitgebreid. Momenteel bevindt de implementatie zich in de eerste fase van het functioneel en technisch ontwerp. In het verlengde daarvan wordt nu al nagedacht over de vervolgfases. Deze richten zich op de verdere ontwikkeling van het intranet, de uitbreiding van het aantal verzekeringen dat online af te sluiten is, online schademeldingen en de ontwikkeling van een persoonlijke webomgeving voor klanten.

Over ZLM
ZLM Verzekeringen is een onderlinge verzekeringsmaatschappij zonder winstoogmerk. Het werkgebied van ZLM beperkt zich tot de provincies Zeeland en Noord-Brabant. Het bedrijf richt zich voornamelijk op particuliere klanten en (agrarische) bedrijven. Het bedrijf telt 160 medewerkers die ruim 180.000 klanten bedienen. Er is sprake van een multi-channel benadering: naast direct writing, maakt zij ook gebruik van tussenpersonen.

Over Mediasurface|Alterian
Mediasurface|Alterian ontwikkelt, verkoopt en implementeert WCM-software (Web Content Management) die bedrijven helpt de mogelijkheden van het web ten volle te benutten door de complexe taak van het beheren van websites terug te brengen tot eenvoudige handelingen.

Morello is het CMS bij uitstek van grotere organisaties voor het beheren van hun websites en andere online kanalen. Met Morello kan iedere gebruiker zonder technische kennis snel en efficiënt inspelen op de actualiteit, waarbij zij ook site-structuur en lay-out zelf kunnen aanpassen.

Immediacy is een intuïtieve oplossing voor het beheer van websites en intranetten voor middelgrote organisaties, zodat iedereen eenvoudig en snel websites van uitstekende kwaliteit kan maken en beheren.

Meer informatie over Morello: www.hellomorello.nl

Alterian (LSE: ALN) is een internationale leverancier van een geïntegreerd marketing platform. Door database-, digitale- en operationele marketingapplicaties op een gedeelde data infrastructuur te combineren, biedt het Marketing Services Platform van Alterian marketeers praktische en kostenefficiënte mogelijkheden om inzicht te verkrijgen en dit te gebruiken voor de uitvoering van een geïntegreerde marketing strategie voor zowel online als offline kanalen.

Alterian ondersteunt circa 1.000 marketing afdelingen en een netwerk van 100 partners in 26 landen met circa 300 medewerkers wereldwijd.

Voor meer informatie over Alterian: www.alterian.com

Opmerking voor de redactie
Neem voor meer informatie contact op met:

Mediasurface|Alterian
Annet Blanken
Tel 035 625 78 90
GSM 06 52 43 71 91