Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
E-mail: gemeente@uithoorn.nl
Vliegtuigen nauwkeuriger in de bocht boven Uithoorn
15 juli 2008 print
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) werkt aan een verbetering van
de uitvliegprocedures voor vliegtuigen die van de Aalsmeerbaan
vertrekken en na de start naar het oosten afbuigen.
LVNL wil bereiken dat deze vliegtuigen in de bocht nauwkeurig op het
pad van de vaste vertrekroute blijven. Hierdoor kan een deel van de
hinder verminderen voor inwoners van Uithoorn. Voor het einde van dit
jaar zal LVNL tekst en uitleg geven over de resultaten en stand van
zaken op dat moment.
Henk Waltman, expert van LVNL, deed deze toezegging tijdens de derde
bijeenkomst op 11 juni voor inwoners van Uithoorn in het kader van het
zogenoemde microklimaatproject.
Dit project heeft als doel om in dialoog met de inwoners vast te
stellen van welke soorten vliegverkeer hinder wordt ondervonden om
vervolgens in samenspraak na te gaan of daar oplossingen voor te
vinden zijn. Start
Microklimaat
Het microklimaatproject in Uithoorn is gestart in 2007. Op 11 juni
vond de derde bijeenkomst plaats. Op de tweede bijeenkomst, op 29
november in de Thamerkerk, hadden de inwoners aangegeven dat zij de
meeste hinder ervaren van startende vliegtuigen van de Aalsmeerbaan
naar het oosten en naar het zuiden. Het liefst zou men de bestaande
vaste vertrekroutes verlegd willen zien.
Het onderzoek dat LVNL daarop heeft uitgevoerd, toont aan dat dit
technisch wel mogelijk is, maar verlegging zal leiden tot een
verplaatsing van hinder naar andere bebouwde gebieden, zowel binnen
als buiten Uithoorn. Voor maatregelen die in het kader van het
microklimaatproject kunnen worden genomen geldt als voorwaarde, dat
daar juist geen sprake van mag zijn. Ook zal dit gevolgen hebben voor
de afhandelingscapaciteit van de Aalsmeerbaan voor startend verkeer.
Nauwkeuriger de bocht nemen
Het tegengaan van spreiding in de bocht boven Uithoorn zal de
geluidhinder concentreren op een aanzienlijk kleiner gebied dan nu nog
wordt belast. LVNL gaat daarvoor in samen-werking met partners in het
KDC, (Knowledge & Development Centre van LVNL, de KLM en Amsterdam
Airport Schiphol) na hoe de navigatieapparatuur daartoe zou moeten
worden ingesteld.
Op dit moment testen de KLM en LVNL al een andere procedure voor het
vliegen van een bocht, ook met het doel de hinder te beperken. Dit
experiment wordt uitgevoerd op initiatief van de CROS en heeft
betrekking op startende vliegtuigen van de Kaagbaan. Wanneer deze
proef slaagt, zou deze procedure mogelijk ook door van de Aalsmeerbaan
startende vliegtuigen kunnen worden gevolgd.
Een volledig verslag van de avond op 11 juni staat op
www.uithoorn.nl/schiphol
Boven de Weegbree
^
lvnl
* Geluidsoverlast Schiphol
Gemeente Uithoorn