Beantwoording vragen van de leden Peters, Van Bommel en Poppe over het
aantal Nederlandse militairen in Uruzgan
15-07-2008 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bijgaand gaan u toe de antwoorden op de schriftelijke vragen van de
leden Peters, Van Bommel en Poppe over het aantal Nederlandse
militairen in Uruzgan (inhuur van particuliere beveiliging door de
Nederlandse missie in Uruzgan en ambassade Kabul). Deze vragen werden
ingezonden op 25 juni 2008, met kenmerk 2070823770.
De minister van Buitenlandse Zaken,
drs. M.J.M. Verhagen
De minister van Defensie,
E. van Middelkoop
Vragen van de leden Peters (GroenLinks), Van Bommel en Poppe (beiden
SP) aan de ministers van Buitenlandse Zaken en van Defensie over de
antwoorden van de minister van Defensie over het aantal Nederlandse
militairen in Uruzgan. (Ingezonden 25 juni 2008)
Vraag 1
In welke verhouding staat het salaris van leden van Afghan Security
Guides (ASG) van ongeveer 200 USD per maand tot de salarissen van de
Afghaanse politie en het Afghaanse leger? 1)
Het salaris van een reguliere politie agent (AUP) is recent opgehoogd
van 70 USD naar 100 USD per maand. Deze ophoging is in de praktijk
echter nog niet overal doorgevoerd.
Het salaris van een reguliere Afghaanse soldaat (ANA) is 100 USD per
maand.
Vraag 2
Uit welke stammen komen de ASG's en uit welke provincie? Uit welke
stam en provincie komt hun commandant? Zijn de ASG's gelieerd aan
stammen in Uruzgan? Zo ja, welke? Hoe schat u het risico in dat de
inhuur van de ASG's bepaalde stammen bevoordeelt en daarmee de goed
bestuursituatie in de regio verstoort?
De op Kamp Holland werkzame ASG's zijn voor het merendeel niet
afkomstig uit Uruzgan zelf, maar uit een verscheidenheid aan
provincies. Zij zijn niet gelieerd aan specifieke stammen in Uruzgan.
Het inhuren van ASG's voor bewakingstaken brengt geen risico met zich
mee van verstoring van de tribale verhoudingen in Uruzgan en evenmin
van het Afghaanse bestuur in de regio.
Vraag 3
Wat is de duur van het contract dat u met de ASG's hebt gesloten? Wat
is de reden dat de voorwaarden waaronder de ASG's worden ingehuurd,
vastgelegd zijn per individueel lid? Betekent dat in de praktijk dat u
met ongeveer 250 ASG's een arbeidscontract afsluit? Zo ja, zijn de
contracten identiek en indien dat niet zo is, waarom niet?
Nederland sluit met de bewakers van ASG individuele arbeidscontracten.
Beveiligers kunnen individueel worden aangesproken op het overtreden
van de in het contract als verbindende voorwaarde vastgelegde
richtlijnen en instructies. De verschillen in de arbeidscontracten van
individuele bewakers liggen primair in de functieomschrijving, de
verantwoordelijkheden en het salaris. De contracten hebben een
looptijd van een jaar. De contracten worden automatisch be ëindigd bij
het einde van de Nederlandse militaire bijdrage in Uruzgan.
Vraag 4
Waarom neemt u de particuliere militaire ondernemingen, die onder meer
wachtlopen, niet op in de bepaling van de functionele sterkte en
waarom wordt een extra wachtpeloton wel daarbij opgeteld? Bent u
bereid de particuliere militaire ondernemingen die functies voor de
Nederlandse krijgsmacht vervullen ook bij de functionele sterkte te
rekenen? Zo neen, waarom niet?
De functionele sterkte betreft, per definitie, alleen het Nederlandse
uitgezonden militaire personeel. Een wachtpeloton wordt dan ook tot de
functionele sterkte gerekend. Lokaal ingehuurde werknemers voor
ondersteunende taken zoals bewaking, maar bijvoorbeeld ook transport
of constructie, worden daar niet toe gerekend.
Vraag 5
Wat gebeurt er met deze ASG's na het vertrek van Nederland uit
Uruzgan? Hoe schat u het risico u dat de ASG's dan voortgaan als
illegale militie?
De contracten met de ingehuurde beveiligers worden beëindigd bij het
einde van de Nederlandse militaire bijdrage in Uruzgan. Daarmee komt
echter niet automatisch een einde aan de ISAF-presentie in Uruzgan en
het is dan ook mogelijk dat de ASG-werknemers ook onder een nieuwe
"lead nation" zullen worden ingehuurd voor beveiligingstaken.
Indien dit niet het geval is, zullen zij elders emplooi vinden, dan
wel terugkeren naar de provincies waaruit zij afkomstig zijn. De ASG
is geen homogene entiteit maar bestaat uit niet-lokale ingehuurde
krachten uit verschillende delen van Afghanistan met weinig binding
met Uruzgan. Het risico dat ASG-leden na het vertrek van Nederland
voortgaan als illegale militie wordt dan ook als laag ingeschat.
Vraag 6
Klopt de waarneming tijdens het laatste troepenbezoek van de vaste
commissie voor Defensie aan Kandahar en Uruzgan dat ook
toeleveranciers bij de bevoorrading van Kamp Holland en andere
ISAF-bases Afghaanse privé milities inhuren voor beveiliging van de
konvooien? Worden hiervoor onder meer de troepen van krijgsheer
Matiullah Khan, de neef van voormalige gouverneur Jan Mohammad Khan
ingezet en heeft Nederland zich beijverd voor de verwijdering van
Matiullah Khan als commandant van de High Way Police, omdat hij als
stoorzender voor het bestuur en de stabiliteit van Uruzgan werd
gezien. Betaalt Nederland nu (indirect) voor de troepen van Matiullah
Khan? Zo ja, hoeveel?
Zoals eerder gesteld in antwoorden op de vragen van de vaste commissie
voor Defensie naar aanleiding van de regeringsreactie op het
AIV-advies over de inzet van civiele dienstverleners in operatie
(Kamerstuk 31 200 X, nr. 132 ), wordt het brandstoftransport naar
Uruzgan uitgevoerd door een lokale onderaannemer. Deze onderaannemer
is in dienst van een civiele dienstverlener, die wordt ingehuurd door
het NAVO Joint Forces Command Brunssum. De verantwoordelijkheid voor
de inhuur van dit personeel ligt vooral bij de werkgever. ISAF
onderhoudt veelvuldig contact met deze civiele dienstverlener, over
alle relevante aspecten van het transport.
De Kandak Amniante Urugzan, ofwel Highway Police Uruzgan, van kolonel
Matiullah Khan is verantwoordelijk voor de beveiliging van de route
tussen Kandahar en Tarin Kowt. Deze eenheid valt niet onder de
Provinciaal Gouverneur maar rechtstreeks onder de politiechef van de
gehele zuidelijke regio. Daarnaast beschikt Mattiullah ook over
manschappen die tegen betaling particuliere beveiligingstaken
uitvoeren.
Er is geen formele relatie tussen de door de NAVO ingehuurde civiele
dienstverlener en Matiullah Kahn. Gezien de verantwoordelijkheid van
de KAU van Matiullah Khan voor de veiligheid van de route van Kandahar
naar Uruzgan moge duidelijk zijn dat deze organisatie een rol speelt
(direct of indirect) bij de beveiliging van de brandstoftransporten.
Daar dit een normale taak van de KAU betreft, wordt deze hiervoor niet
betaald door ISAF.
Het is niet juist dat Nederland zich heeft beijverd voor de
verwijdering van Matiullah Khan als commandant van de Highway Police.
Wel heeft Nederland in het verleden bezwaar gemaakt tegen een
aanstelling van Mattiullah als provinciaal politiecommandant omdat dit
de tribale balans in Uruzgan zou verstoren. In april 2008 is de
politiebezetting over heel Afghanistan herzien. Daarbij is
onduidelijkheid ontstaan over de positie van de Highway Police in
Uruzgan. Nederland dringt er bij de Afghaanse autoriteiten op aan dat
de status van de Highway Police op korte termijn wordt opgehelderd.
Vraag 7
Klopt het dat Matiullah Khan voor de beveiliging van konvooien voor
ISAF vooral milities afkomstig uit één stam, de Popalzai-stam van
president Karzai en Jan Mohammad Khan, inzet? Hoe reageren andere
stammen uit Uruzgan daarop? Klopt het dat die bij het Provinciaal
Reconstructie Team (PRT) geklaagd hebben dat de Popalzai-stam hiermee
onevenredig wordt bevoordeeld en dat zij hebben aangeboden de
konvooien voor lagere bedragen te beveiligen? Zo ja, wat is hiermee
gedaan?
De KAU van Matiullah Khan bestaat inderdaad vooral uit
Popolzai-stamleden, maar bevat ook een substantieel deel
niet-Popolzai-leden, zoals Barakzai, A chakzai en Tokhi. In een
tribale samenleving is het gebruikelijk dat de veiligheid langs
tribale lijnen wordt geregeld. Bij het PRT zijn geen klachten
ingediend door andere stammen over de samenstelling van de KAU.
Vraag 8
Zijn de milities van Matiullah Khan legaal? Vallen zij onder
Disbandment of Illegal Armed Groups (DIAG), het programma voor
ontwapening van illegale milities?
De KAU is geen militie maar onderdeel van de Afghaanse
veiligheidsstructuur en is als zodanig opgenomen in de loonlijst van
het Afghaanse ministerie van Binnenlandse Zaken.
De KAU valt dan ook niet onder het DIAG-programma. De KAU is echter
wel afkomstig uit een eenheid van de Afghan Military Forces (AMF) die
het Disarmament Demobilisation Reintegration (DDR) programma heeft
doorlopen en vervolgens is omgevormd tot Afghan Higway Police.
De Highway Police wordt gaandeweg geïntegreerd in de Afghan Uniformed
Police (AUP). In de meeste provincies is dat proces voltooid, in
Uruzgan nog niet. Zoals hierboven gesteld, is met de landelijke
herziening van de politiebezetting onduidelijkheid ontstaan over de
status van de KAU. Nederland dringt er bij de Afghaanse autoriteiten
op aan dat deze onduidelijkheid spoedig wordt opgehelderd.
Vraag 9
Deelt u het oordeel, dat inzet en (indirecte) betaling van de troep en
van Matiullah Khan een negatief effect hebben op het goed bestuur en
de stabiliteit in het Zuiden? Zo neen, waarom niet?
De KAU is, momenteel meer dan enige andere politieorganisatie, in
staat in een behoorlijke mate te zorgen voor de beveiliging van de
route richting Kandahar en voor de fysieke veiligheid van konvooien
die over die weg reizen. De (veilige) doorgang van personen en
goederen van en naar Uruzgan is een essentië le voorwaarde voor de
wederopbouw en economische ontwikkeling van de provincie Uruzgan.
Vraag 10
Waarom heeft u ter beveiliging van de Nederlandse ambassade in Kaboel
particuliere beveiligers ingehuurd? Sinds wanneer is dat het geval?
Gaat het hierbij om een Afghaanse onderneming of een buitenlands
danwel Nederlands bedrijf?
Vraag 11
Wat is het verschil in het beveiligen van de diplomatieke compound te
Kaboel en de beveiliging van de ambassade? Is het bedrijf dat
eerstgenoemde werkzaamheden verricht een Afghaanse onderneming of een
buitenlands danwel Nederlands bedrijf? Worden de leden van deze
bedrijven op dezelfde wijze gecontracteerd als de leden van de ASG's?
Indien neen, wat is het verschil?
Vraag 12
Kunt u aangeven of één van deze twee bedrijven FBG International
Security is? Zo ja, welke? Indien neen, wat is de taak die FBG
International Security voor Nederland uitvoert, daar de Zwitserse NGO
`Swiss Peace' hen in een rapport noemt? 2)
In verband met de bijzondere veiligheidssituatie te Kaboel, huurt
Nederland in aanvulling op de beveiliging door het gastland al geruime
tijd particuliere beveiliging in voor de Nederlandse ambassade. Het
gaat hierbij om een Nederlands en een Afghaans bedrijf. Bij het
beveiligen van de diplomatieke compound gaat het primair om
objectbeveiliging. Bij de beveiliging van de ambassade gaat het ook om
persoonsbeveiliging van de ambassadestaf. Ieder contract is optimaal
aangepast aan het specifieke karakter van de opdracht, de
desbetreffende taken en de daarbij horende omstandigheden. Geen van
deze bedrijven is FBG International Security.
1) Aanhangsel Handelingen nr. 2727, vergaderjaar 2007-2008
2) Zie blz 72 van "Private Security Companies and Local Populations.
An exploratory study of Afghanistan and Angola", Swiss Peace, november
2007. Zie
http://www.reliefweb.int/rw/RWFiles2007.nsf/FilesByRWDocUnidFilename/S
IRU-78V8TD-full_report.pd f/$File/full_report.pdf
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken