Nederlander zeult 9,5 kilo elektronica mee op vakantie
15/07/2008 14:33
Creative Venue BV
Werk met laptop óók mee in kofferbak en reiskoffer
Nederlander zeult 9,5 kilo elektronica mee op vakantie
Nieuwegein, 15 juli 2008 - Boeken, de digitale camera en het traditionele vakantie- en puzzelboek zijn veruit het meest populair in de Nederlandse reiskoffer. Nederlanders nemen deze zomer echter steeds meer elektronica mee op vakantie zoals draagbare spelcomputers en DVD spelers en niet te vergeten de laptop. Het werk, e-mails checken, foto's downloaden en internetten gaat gewoon door tijdens de vakantie. Dit blijkt uit een, in opdracht van mediawinkel bol.com, deze week uitgevoerd onderzoek onder Nederlanders die op het punt staan op vakantie te gaan. Elektronica waaronder DVD- , MP3 spelers en computers zijn straks niet meer weg te denken op vakantie. Een vijfde van de ondervraagden nam deze spullen vorig jaar namelijk nog niet mee.
Naar schatting zeult een Nederlandse familie gemiddeld 9,5 kilo elektronica mee op vakantie, variërend van notebooks, mp3-spelers, portable dvd-spelers, draagbare spelcomputers, telefoons, opladers en meerdere digitale camera's al dan niet met verwisselbare lenzen.
Onder ouders met kinderen op de basisschool blijken DVD's, portable spelcomputers en games significant populairder dan onder ouders zonder kinderen op de basisschool. Vooral het gebruik van de laptop is multifunctioneel. Vrijwel iedereen e-mailt ermee, ruim tweederde surft op internet, één op de vijf Nederlanders speelt op de laptop spelletjes en iets meer dan 30% speelt er op vakantie de DVD's op af die van huis zijn meegenomen.
Michel Schaeffer, Marketing directeur van bol.com, herkent nadrukkelijk de sterke stijging van elektronica producten die dit jaar meegaan op vakantie. De mediawinkel zag de omzet van DVD's, games, elektronicaproducten en accessoires de eerste drie weken van de zomer met 30% toenemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. "Consumenten gaan steeds meer verschillende dingen doen op laptops, smart phones en portable DVD spelers. Van gamen, muziek luisteren en films kijken, tot zakelijke activiteiten die met het gewone werk te maken hebben. Op vakantie zie je dan ook de grens tussen werk en privé steeds meer vervagen".
Een ruime meerderheid van 71% van de respondenten trekt er op uit deze zomer: 43% naar het buitenland, iets minder dan een vijfde (19%) binnen Nederland en 9% zowel binnen Nederland als naar het buitenland. Ruim een kwart van de ondervraagden gaat niet weg.
Het bol.com Zomertijd onderzoek is online uitgevoerd onder ruim 500 respondenten (n=507) door Goos Marketing Research. De onderzoeksresultaten zijn separaat opvraagbaar.
http://www.bol.com