Ingezonden persbericht
Avaya wereldwijd marktleider in contactcenteroplossingen
Grootste omzet en meeste verkochte producten in markt met waarde van 2,4 miljard dollar
TER PUBLICATIE: 15 juli 2008
Nieuwegein - Avaya is volgens Gartner wereldwijd marktleider in de contactcenterbranche. Gartner publiceerde onlangs een rapport over de marktverdeling in de contactcenterbranche in 2007. Hieruit komt naar voren dat Avaya in 2007 in deze branche wereldwijd de meeste omzet genereerde en de meeste producten leverde in alle categorieën en regio's. Hieronder vallen ook oplossingen voor contactcenters op basis van IP-technologie.
Volgens Gartner neemt Avaya 38 procent van de totale marktomzet voor haar rekening en 40 procent van de wereldwijde verkoop van
contactcenteroplossingen. Voor beide cijfers geldt dat Avaya hiermee 25 procentpunten voorloopt op de tweede in de lijst. In de EMEA-regio doet het bedrijf het uitzonderlijk goed. In deze regio is Avaya marktleider met een marktaandeel van 32 procent. Het bedrijf heeft hiermee een voorsprong van 14 procentpunten op de tweede speler in die markt.
In Noord-Amerika (de Verenigde Staten en Canada) heeft Avaya een marktaandeel van 43 procent. In andere regio's bevindt Avaya zich eveneens in een sterke positie - in Azië en het gebied rond de Stille Zuidzee voert het bedrijf de markt aan met een marktaandeel van 35 procent. In Zuid-Amerika groeide de omzet van Avaya in 2007 met meer dan 100 procent. Hiermee heeft het bedrijf in deze regio de helft van de markt in handen. Dit is ongeveer drie keer zoveel als de tweede speler in deze regio.
Volgens Gartner bedraagt de omzet van de totale contactcentermarkt bijna 2,4 miljard Amerikaanse dollar. Gartner beschouwt contactcenters als computergebaseerde systemen voor spraak- en contactroutering
en prioriteitsstelling voor grote hoeveelheden telefonie- en multimediaverkeer. Contactcenters ondersteunen kritieke klantenservicefuncties wereldwijd met behulp van gespecialiseerde agents. Daarnaast gebruiken ze geavanceerde
real-time contactbeheer- en rapportagesystemen.
In het rapport besteedt Gartner ook aandacht aan de snelle groei van op IP gebaseerde contactcenters. De levering hiervan groeit jaarlijks met 37 procent en vertegenwoordigt nu 49 procent van de wereldwijde contactcentermarkt (dit percentage omvat zowel TDM- als IP-technologie). Gartner verwacht dat de migratie naar IP-technologie volgend jaar een flinke impuls krijgt. Steeds meer bedrijven gebruiken namelijk IP-technologie voor virtuele klantenservicemogelijkheden, vaak op meerdere locaties. Volgens Gartner is Avaya ook marktleider op het gebied van IP voor contactcenters. Met 36 procent marktaandeel ligt het bedrijf 16 procentpunten voor op de nummer twee.
Het Avaya-portfolio van contactcenteroplossingen omvat veel mogelijkheden en toepassingen die tegemoetkomen aan de eisen van complete klantenserviceactiviteiten. Zo biedt het portfolio software voor onder andere contactbeheer, intelligente routering, zelfservice, naar buiten bellen en thuiswerkplekken.