Agendia en Ferrer sluiten exclusieve overeenkomst voor verkoop van diagnostiche testen voor kanker in vier belangrijke Europeese markten
15/07/2008 10:05
PR Newswire
AMSTERDAM, Nederland en BARCELONA, Spanje, July 15 /PRNewswire/ --
Agendia BV en Ferrer inCode kondigden vandaag een overeenkomst aan die
Ferrer exclusieve rechten geeft om twee van Agendia's
moleculair-diagnostische testen te verkopen -- MammaPrint(R), een test die de
activiteit van 70 genen meet om het risico op uitzaaiing bij borstkanker te
voorspellen, en CupPrint*, een genexpressie test die snelle en betrouwbare
methode biedt om de primaire tumor te lokaliseren bij patiënten met "Cancer
of Unknown Primary" (CUP). Naast de overeenkomst voor Spanje, die al getekend
is in 2007, geeft deze exclusieve distributieovereenkomst, Ferrer de rechten
om de testen in Duitsland, Frankrijk, Italië, en Portugal, te verkopen.
"Wij hebben er vertrouwen in dat Ferrer inCode de juiste partner is voor
een succesvolle uitbreiding van MammaPrint en CupPrint in deze additionele
Europese markten," zei Dr. Bernhard Sixt, president algemeen directeur van
Agendia. Deze overeenkomst maakt het mogelijk de huidige diensten aan meer
klanten aan te bieden in deze landen, met als resultaat dat meer patiënten en
hun artsen toegang krijgen tot de waardevolle informatie die door deze testen
wordt verstrekt."
MammaPrint is een klinisch bewezen, hoogst nauwkeurige genexpressie test
die de arts een unieke analyse biedt om het individuele risico op
uitzaaiingen van borstkanker te bepalen. MammaPrint, de eerste "In Vitro
Diagnostic Multivariate Index Assay" (IVDMIA) die in Februari 2007 goedkering
verkreeg van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), verstrekt
informatie die artsen en patiënten helpt om efficiëntere besluiten te nemen
omtrent behandeling. Deze kunnen het gebruik van chemotherapie verminderen en
daardoor ernstige potentiële bijwerkingen vermijden. CupPrint* is de
innovatieve genexpressie test die de oorsprong van de primaire tumor bepaald
in patiënten met "Cancer of Unknown Primary" (CUP), die vijf procent van alle
nieuwe kankergevallen omvat en de vierde plaats inneemt als algemene kanker
doodsoorzaak wereldwijd.
"Wij hebben de ontwikkelingen van MammaPrint en CupPrint gevolgd, en zijn
opgewonden over de mogelijkheid voor Ferrer inCode om de beschikbaarheid van
deze genexpressie testen in deze vier Europese landen te versnellen," zegt
Dr. Carlos de Lecea, vice president, International and Business Development
bij Ferrer. "Beide testen verstrekken waardevolle informatie die kan worden
gebruikt door oncologen om behandel beslissingen te nemen, die de deur openen
voor een meer geindividualiseerde behandeling voor kankerpatiënten."
De bedrijven bespreken ook de mogelijkheid voor een toekomstige
samenwerking en uitbreiding in andere delen van de wereld.
Over Ferrer inCode en Grupo Ferrer Internacional
Ferrer inCode is de Biotech dochteronderneming die van Grupo Ferrer
Internacional, werkzaam specifiek op het gebied van gepersonaliseerde
geneeskunde als leverancier van moleculair-diagnsotische testen die
voornamelijk op genomics, proteomics, metabolomics en bio-informatica worden
gebaseerd. De visie van Ferrer inCode is om artsen te helpen de nauwkeurigste
klinische besluiten voor elke patiënt te nemen door de geavanceerde
biotechnologische testen. Grupo Ferrer Internacional is een private Europese
R?-gebaseerd pharmaco-chemisch en medisch apparatenbedrijf gestationeerd in
Barcelona, Spanje. Ferrer werkt vandaag in meer dan 60 landen met het
algemene doel gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren. Als gevolg van
haar missie om voortdurend te groeien heeft Ferrer een sterk netwerk van
commerciele operaties in Europa en heeft , uitgebreide commerciële ervaring
in Latijns Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en het Verre Oosten. Voor meer
informatie over Ferrer, bezoek www.ferrergrupo.com of www.ferrerincode.com.
Over Agendia
Agendia, dat in Amsterdam, Nederland is gevestigd, is een wereldleider in
op genexpressie analyse-gebaseerde diagnostiek met drie producten op de
markt. Het bedrijf concentreert zich op de ontwikkeling en de introductie van
moleculair-diagnostische tests door gebruik te maken van genexpressie analyse
in tumoren. Agendia was het eerste bedrijf om een voorspellende test op de
markt te brengen - MammaPrint(R) - die het risico op uitzaaiingen van
borstkanker voorspelt. Agendia onderhoudt hechte banden met verscheidene
belangrijke academische centra om nieuwe geavanceerde testen voor kanker te
ontwikkelen. Agendia biedt ook zijn deskundigheid aan pharmabedrijven die bij
de ontwikkeling hoogst concentreren aan van zich - efficiënte
gepersonaliseerde drugs op het gebied van oncologie. Voor meer informatie
over Agendia, bezoek www.agendia.com.
*CupPrint(R) is gebaseerd op een licentie van van AviaraDx
Website: http://www.agendia.com
http://www.ferrergrupo.com
http://www.ferrerincode.com
MEDIA CONTACTEN: Voor Agendia - EU & non-U.S.-based Media: Dr. Bernhard Sixt, President and Chief Executive Officer, Agendia, +31204621520, communications@agendia.com, Voor Ferrer:, Olga Fidalgo, Corporate Director, BusinessDevelopment & Licensing, Grupo Ferrer International, ofidalgo@ferrergrupo.com, Voor Agendia - U.S. Media: Kelly Connor, Vice President, Ogilvy Public Relations Worldwide, +1-212-880-5328 Office, +1-609-221-5785 Mobile, Kelly.connor@ogilvypr.com
-