PB08-051
15 juli 2008
Forse omzetgroei detailhandel
· Supermarkten zetten bijna 15 procent meer om · Meeste non-foodbranches ruim in de plus
In mei van dit jaar heeft de detailhandel 7,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand van 2007. De prijzen stegen met 2,5 procent en het volume groeide met 5,2 procent. Zowel de winkels in de food als in de non-food behaalden een hoge omzetstijging. De omzetontwikkeling is positief beïnvloed doordat mei in 2008 een gunstigere samenstelling had van de koopdagen dan vorig jaar. Na correctie voor dit effect blijft de omzetgroei positief, namelijk ruim 5 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Supermarkten trokken de lijn van hoge omzetgroei ook in mei door met een groei van bijna 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Na correctie voor het koopdageffect kwam de groei uit op 9 procent. De prijzen in de supermarkten blijven stijgen. Vooral verse groenten waren duurder dan een jaar eerder. In mei 2008 was de prijsstijging ruim 5 procent ten opzichte van mei vorig jaar.
Detaillisten in de non-food zagen hun omzet in mei met 5,4 procent toenemen. De meeste branches behaalden een ruime omzetgroei in mei. Vooral kledingwinkels lieten een hoge omzetgroei zien. Dit is waarschijnlijk het gevolg van het mooie weer. Mei was de eerste warme voorjaarsmaand van 2008. De winkels in consumentenelektronica hadden, met een bijna 5 procent lagere omzet dan vorig jaar, een tegenvallende meimaand. Omzetontwikkeling in de detailhandel 1) 2) %-mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder 15,0
10,0
ln. 5,0
0,0
sbc. -5,0
-10,0
j f m am j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f m am j j a s o n d j f m am 2005 2006 2007 2008 w Waarde % Prijs % w 1) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. w 2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven. CBS Persbericht PB08-051 pagina 1 van 3
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent), non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft mei 2008 een vrijdag en een zaterdag meer en een dinsdag en een woensdag minder dan mei 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Nadere analyse heeft er toe geleid dat de omzetcijfers over 2007 voor enkele branches in de detailhandel naar boven zijn gecorrigeerd. Dit heeft betrekking op de cijfers van winkels in bovenkleding (vanaf januari 2007), de winkels in woninginrichtingartikelen (vanaf november 2007) en bij de drogisterijen (december 2007). Op het totaal van de detailhandel bedraagt de correctie gemiddeld 0,2 procentpunt over de gehele periode.
Ten opzichte van het persbericht van 12 juni 2008 (PB08-044) zijn de cijfers over de eerste vier maanden van 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB08-051 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007* mei apr. jan. t/m 1e kwar- jaar mei taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 7,8 3,6# 4,3 3,2# 4,1# Prijs 2,5 1,9 2,1 2,0 1,3 Volume 5,2 1,7# 2,1 1,1# 2,7# Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 12,5 6,5# 7,9 6,8# 4,2 Prijs 5,0 4,1 3,9 3,4 1,3 Volume 7,1 2,3# 3,9 3,3# 2,8 Supermarkten
Omzet 14,8 8,2# 9,6 8,3# 5,0 Prijs 5,3 4,3 4,1 3,7 1,4 Volume 9,0 3,7# 5,3 4,4# 3,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 0,1 -2,4# -1,2 -1,3# 0,3 Non-foodwinkels
Omzet 5,4 1,8# 2,1 0,9# 4,0# Prijs 0,8 0,5 1,0 1,2 1,3 Volume 4,5 1,3# 1,1 -0,2# 2,7# Omzet in:
Drogisterijen 2,4 5,2# 2,1 0,9# 0,5# Bovenkledingwinkels 15,7 -6,4# 2,1 0,7# 6,9# Textielsupermarkten 10,8 -8,8 1,0 1,5 0,3 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) -0,8 11,0# 2,3 0,7# 3,1# Winkels in consumenten-
elektronica 4) -4,7 9,2# -0,6 -2,0# 5,0 Doe-het-zelfwinkels 5) 5,5 1,2# 2,8 2,3# 1,7 Bouwmarkten 6,7 0,8# 3,5 3,3# 2,2 Winkels in huishoudelijke artikelen 5,7 9,6# 8,7 9,6# . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB08-051 pagina 3 van 3
---- --