Ingezonden persbericht


Amstelveen, 14 juli 2008

Stijging televisiebestedingen zet door

De uitgaven voor televisiereclame zijn in het tweede kwartaal 2008 met 4,3% gestegen tot een bedrag van ruim 243 miljoen euro. Dit is een toename van 10 miljoen euro ten opzichte van de 233 miljoen euro die in het tweede kwartaal 2007 werd omgezet.

Het betreft hier de netto bestedingen, na aftrek van kortingen, voor reclame in reclameblokken. De overige bestedingen zijn niet in deze cijfers opgenomen.

De stijging in het tweede kwartaal wordt mede gedragen door het evenement van het EK Voetbal. Adverteerders investeren grote budgetten in dit evenement of in programma's die daar op inhaken. Maar daarnaast zijn ook andere budgetten opnieuw gestegen.

Paul van Niekerk, directeur SPOT: "Het is fantastisch wat adverteerders rondom het EK doen. Het is een feest om alle inhakers te bekijken. Het laat elke keer weer zien met hoeveel impact het medium Televisie iets in beweging kan zetten."

Over SPOT

SPOT is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar taken is SPOT onder meer op de volgende wijzen actief:
1. Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van televisiereclame

2. SPOT vertegenwoordigt de zenders in de Stichting Kijkonderzoek (SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en controle van de uitgezonden commercials

3. Publicatie van brancherapporten

4. TIP, digitaal informatie platform voor professionals
5. Public Affairs