Ingezonden persbericht
Amstelveen, 14 juli 2008
Stijging televisiebestedingen zet door
De uitgaven voor televisiereclame zijn in het tweede kwartaal 2008 met
4,3% gestegen tot een bedrag van ruim 243 miljoen euro. Dit is een
toename van 10 miljoen euro ten opzichte van de 233 miljoen euro die in
het tweede kwartaal 2007 werd omgezet.
Het betreft hier de netto bestedingen, na aftrek van kortingen, voor
reclame in reclameblokken. De overige bestedingen zijn niet in deze
cijfers opgenomen.
De stijging in het tweede kwartaal wordt mede gedragen door het
evenement van het EK Voetbal. Adverteerders investeren grote budgetten
in dit evenement of in programma's die daar op inhaken. Maar daarnaast
zijn ook andere budgetten opnieuw gestegen.
Paul van Niekerk, directeur SPOT: "Het is fantastisch wat adverteerders
rondom het EK doen. Het is een feest om alle inhakers te bekijken. Het
laat elke keer weer zien met hoeveel impact het medium Televisie iets in
beweging kan zetten."
Over SPOT
SPOT is het Nederlandse kenniscentrum voor televisiereclame. SPOT
verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten
behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de
reclamebedrijven van de televisiezenders. Voor de uitvoering van haar
taken is SPOT onder meer op de volgende wijzen actief:
1. Onderzoek naar het gebruik van televisie en de effecten van
televisiereclame
2. SPOT vertegenwoordigt de zenders in de Stichting Kijkonderzoek
(SKO) voor de dagelijkse meting van de kijkcijfers en controle
van de uitgezonden commercials
3. Publicatie van brancherapporten
4. TIP, digitaal informatie platform voor professionals
5. Public Affairs