Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Twee keer zoveel vakantiealbums als vorig jaar

Kwaliteit en gebruiksgemak voor weinig geld

Oldenzaal, 14 juli 2008 Digitale fotografie is inmiddels dusdanig ingeburgerd dat het moment bijna daar is dat we definitief afscheid kunnen nemen van de analoge camera, en daarmee ook van het welbekende filmrolletje. Dit blijkt uit cijfers van fotospecialist Webprint. Ten opzichte van afgelopen jaar zullen twee keer zoveel vakantiealbums gemaakt worden en drie maal zoveel digitale foto s afgedrukt, zo is de verwachting.

Webprint baseert deze verwachting op het aantal bestellingen van digitale vakantiealbums en foto s sinds begin dit jaar in vergelijking met dezelfde periode in 2007. Vorig jaar nam het aantal bestellingen van vakantiefotoalbums al met 75 procent toe ten opzichte van 2006, dit jaar zien we een verdere stijging van 200 procent , vertelt Ton Marsman, directeur van Webprint. Een teken dat we het omslagpunt van early adopters naar de grote massa reeds gepasseerd zijn.

Succesvolle inburgering

Het aantal digitale camera s dat verkocht wordt, maakt al sinds enkele jaren een enorme groei door. En het is een publiek geheim dat klassieke fotowinkels en grote ketens als Kruidvat, Hema en Blokker de laatste jaren een steeds kleiner deel van hun omzet uit analoge fotografie halen. Dat nu pas het grote publiek massaal overstag gaat, heeft volgens Marsman enerzijds te maken met een normale gewenningsperiode en anderzijds met de verbeterde prijs-kwaliteitverhouding.

Marsman weet waarover hij praat: Ik was de eerste met een digitale camera in Nederland. In het begin kon ik niet veel meer dan de foto s thuis op de computer opslaan. Met de komst van digitale fotospecialisten en door toenemende concurrentie zijn de toepassingsmogelijkheden niet alleen uitgebreid, maar is tevens de kwaliteit van de albums verhoogd. Dit, de grotere gebruiksvriendelijkheid van de software en de lage prijzen hebben de drempel voor het grote publiek verlaagd.

Haastige spoed

Dat het overgrote deel van de mensen (79,5 procent) het fotoboek binnen vier weken na de vakantie maakt (5,2 procent doet dit zelfs binnen zeven dagen), wijst er volgens Marsman eveneens op dat het grote publiek het digitale fotoalbum in de armen heeft gesloten. Door mond-tot-mondreclame weet de consument de weg naar de goede aanbieders beter te vinden. En doordat de consument meer feeling voor de software krijgt, is een persoonlijk vakantiealbum al snel op een doordeweekse avond te maken .

Over Webprint
Webprint drukt sinds 2004 voordelig digitale foto s af. Daarnaast kunnen consumenten via de website van webprint zelf producten maken aan de hand van digitale foto s en tekst zoals fotoboeken, kalenders, geboortekaartjes en muurdecoraties. Alles gaat geheel online en gebruikers hoeven geen software te installeren.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft de Consumentenbond het album Luxe A4 van Webprint uitgeroepen tot Beste Koop. Webprint mag dit keurmerk gedurende 2008 gebruiken omdat het de beste prijs-kwaliteitsverhouding biedt.